Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Larobeaa

#1
Mekanisk / Sv: Webasto montører ?
lørdag 20. desember 2014, klokken 23:28
Termostat top evolusjon 4 diesel er den webastoen jeg bruker også. Du må starte den med et w-bus signal, og da må du ha timer uret til webastoen som lager et slikt signal. Da kan du slå på/av brenneren. Jeg bruker uret sammen med en w-bus boks fra Danhag som lager w-bus signal når jeg ikke bruker uret slik at den aktiveres av bilens klimaanlegg i tillegg. Slik er det med alle moderne webastoer(desverre). Men den yter helt perfekt til leafens varmeapparat. Mulig du kan gjøre det enklere med en eberspacher...
#2
Mekanisk / Sv: Webasto montører ?
mandag 15. desember 2014, klokken 21:45
Jeg monterte en på 4,2kw nettopp for å slippe den ekstra sløyfa du laget. Hvorfor fyre til kråka? Jeg har ei badstue selv ved -20.
#3
Mekanisk / Sv: Webasto montører ?
mandag 15. desember 2014, klokken 06:14
Jeg har testet å spyle vann igjenom pumpa med den løs for å se om den holder igjen noe når den ikke er i gang, og det gjør den ikke.
Pumpa til webastoen har heller ikke noe motstand.
Derfor kjører jeg begge pumpene i serie slik at det ikke blir noe tull om den ene pumpa skulle stanse av en grunn. Men leafen sin pumpe går uansett i mitt tilfelle, selv om jeg har "lurt" vanntemperatursensoren til å tro vannet er varmt nok til en hver tid.
Får inntrykk av at trådstarter også har 2 pumper i systemet..?
#4
Mekanisk / Sv: Webasto montører ?
søndag 14. desember 2014, klokken 17:28
Delvis enig i den Rio.
Alle modifikasjoner er en risiko.
#5
Mekanisk / Sv: Webasto montører ?
søndag 14. desember 2014, klokken 16:25
Og til de som er skeptisk og redd noe skal gå i stykker så har jeg kjørt ca35000km med dieselvarmer nå uten et feilslag.
Gikk tom for diesel her en dag å slo over til elektrisk varme der allt fungerte som før.
Det var faktisk første gang bilen ble varmet elektrisk siden jeg monterte dieselvarmeren. :)
#6
Mekanisk / Sv: Webasto montører ?
søndag 14. desember 2014, klokken 15:40
Jeg fikk enda mere rekkevidde ved å koble ut ptc fullstendig med en motstand som det ligger link på her på forumet. Da blir det ingen "krangel" mellom varmeelementene heller. Den trekker en del strøm før dieselvarmeren overtar i mitt tilfelle vertfall.
#7
Mekanisk / Sv: Webasto montører ?
søndag 14. desember 2014, klokken 10:11
Sommer forbruk værtfall. Jeg ligger helt stabilt på 0,14kwh/km vertfall. Men jeg merker at batteriet gir meg mindre når det er kaldt.
Men bilen går MYE lengre skal du se.
#8
Når dieselvarmeren er godt igang lukter eller ryker den ikke i en lukket garasje engang(skal selvsagt ikke gjøres).
Tanken jeg bruker er på 3,5liter og holder ca en uke slik det har vært så langt i vinter.
Da er det kun dieselvarmeren som står for oppvarming.
#9
Men for miljøets del ser jeg for meg at en dieselvarmer er bedre enn hybridløsninger.
Det burde vært tilbydt som option på alle elbiler, nesten uansett rekkevidde.
Det må jo være bedre å brenne en liten skvett diesel veldig effektivt enn å kanskje ikke kunne ha elbil i det heletatt.
#10
Kjørte med t-skjorte i 20- forrige vinter 8)
#11
Jeg monterte den selv og det kostet ca 12k om jeg ikke husker feil.
Helt ærlig så sliter jeg med og forklare hvordan jeg gjorde det, så jeg har aldri kommet med noen beskrivelse. Men det er viktig at man velger den minste webastoen slik at den får gode arbeidsforhold. Det originale varmeelementet blir lurt med en elektrisk motstand slik at den tror vannet er varmt og aldri bruker strøm. Webastoen er også koblet slik at den starter via app og timer. Om jeg skal forklare fremgangsmåten godt nokk tror jeg at jeg må demontere litt og få tatt noen bilder.
Jeg har tenkt å lage en slik tråd lenge, men det har aldri blitt noe av.
Har liksom ikke fått tid:-P. Men det er en veldig bra "oppgradering" som jeg har innerst inne lyst til å dele med alle som kjører leaf. Det var også veldig enkelt og jeg monterte det på en lang kveld. Men jeg jobber som biloppretter og er vant til å skru bil da.
#12
Jeg får inntrykk av at varmeapparatet trekker mere strøm enn de fleste skulle tro på den eldre varianten værtfall.
Etter jeg monterte dieselvarmer falt forbruket dramatisk!
Snittforbruket mitt ligger fortsatt rundt 0,14kw/h, strekningen jeg kjører daglig er 78km tur/retur å da har jeg ca 5 barer igjen. Bilen har 65000km på telleren.
For det meste 70-90 sone(Melhus/sveberg).
Før jeg monterte dieselvarmer var forbruket 0,19kw/h!
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Viser feil utetemperatur
søndag 26. januar 2014, klokken 22:50
Skjerming av tempsensoren er helt unødvendig siden effektive kuldegrader er noe man føler og ikke måler. -20 er -20 om bilen kjører eller står stille, men om du kjører eller det blåser blir du raskere nedkjølt. Men sensorer kan plukke opp varme i fra bilen når du står stille på lik linje med at måleren på huset kan plukke opp varme i fra huset. Måleren på huset mitt viste også noen grader mere en leafens helt til jeg flytta måleren lengre unna vinduet, nå viser de nesten likt :)
#14
TLC / Sv: Dieselvarmer, noen erfaringer?
fredag 24. januar 2014, klokken 14:21
slik er det til meg også.
Pumpa går så lenge klimaanlegget er slått på til meg.
Jeg bruker pumpa som fulgte med på webastoen i tillegg til leafpumpa kun for at webastoen ellers merker at pumpa ikke er kobblet til og vil ikke starte.
I originalmonteringsanvisningen for eber i i-miev ser du at dem bruker samme løsning. eberen sin vannpumpe pumper igjenom i-mieven sin pumpe.

Kan ikke si at instalasjonen min ser ut som mikkmakk selv om jeg bruker en pumpe ekstra og jeg har lagt vekt på at instalasjonen skal se ut som det er fra fabrikk
#15
TLC / Sv: Dieselvarmer, noen erfaringer?
torsdag 23. januar 2014, klokken 16:59
Pumpa på leafen min fungerer som normalt.
Jeg monterte en motstand som i "metode 1". Jeg bruker webastoen sin pumpe i tillegg i serie med leafen sin pumpe. Begge pumpene har lik virkemåte med å slynge vannet ut fra senter. Vannmotstanden igjennom en slik pumpe er minimal. Bare test med en hageslange å se hvor lett vannet spyler igjennom den stillestående pumpa, altså ingen problem om den ene pumpa stanser og den andre går.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA