Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Clio97

#1
auksjonen.no har til nå solgt 6(?) av 42 siste generasjons Think, vesentlig demo og testbiler 2008 -2010mod. De fleste er komplette biler men en god del må kunne regnes som delebiler, bl.a uten motor, batterier, interiør m.m. Utropsprisen har vært 79.000 uansett stand og kjørelengde. Auksjonen skal ha inn mest mulig penger og gir ikke annet enn en "no money back" garanti.... Når sluttsummen nærmer seg 120.000 pluss 12.500 i reg. avgift begynner det raskt å nærme seg FINNpriser. Og da aner man i tillegg ikke hvilken tilstand bilen er i...
#2
Var plaget av at det dugga fælt når jeg startet vår eminente Eberspächer og trodde jeg hadde gjort noe aldeles gæli under monteringen... SÅ oppdaget jeg tilfeldigvis at ved å trykke på tempknappen, der det står "Push Max", satte vifta igang et formidabelt overgir som blåste ruta ren på no time! Litt bakvendt at en får max vifte ved å trykke på tempknappen og AC ved å trykke på vifteknappen... ::)
#4
Jeg har i fem år foretatt alle vannfyllinger selv på min Clio ved hjelp av et lettere modifisert støvsugeradapter:  http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Tilbehor/Tilbehorsett-til-stovsuger/   - Videre to 10mm plastslanger med en stump plastrør, tredd halvannen cm inn, med indre diameter som er litt mindre en ventilniplene som skal trykkes inn. Jeg benytter en vanlig støvsuger OG en askesuger halvfylt med vann (vannfelle). Kobler støvsugerslangen til adapteret som igjen tres på en av niplene, på den andre nippelen tres slangen som går i vannkanna. Etter at ladingen er ferdig venter jeg til den verste susinga i batteriene har stilnet. Så setter jeg i gang støvsugerenog passer på å justere suget slik at det går med ca 1l/min. Når vannet kommer ut i andre enden drar jeg slangen opp av vannet og lar det suges skikkelig tomt i slangene.

Jeg har pr dags dato ikke opplevd noen gasseksplosjoner så jeg anser metoden for å være ganske trygg! Håper jeg fikk frem det vesentligste...skal ganske snart ta en ny fylling så da demonstrerer jeg gjerne hvis det skulle være interesse for det!
#5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
tirsdag 06. september 2011, klokken 18:36
Fint at "erik e" er fornøyd med bilen som den er men denne tråden er vel egentlig for oss som IKKE er det. Da vi sist vinter opplevde at nybilen ikke gikk særlig lengre enn den 13 år gamle Clioen, som for øvrig  hadde originalmontert bensinvarmer, pluss at kona holdt på å fryse ihjel på en tur til Hønefoss, var det ganske klart hva som trengtes. At Mitsubishi/Eberspächer jobber med en løsning burde tilsi at det er ikke bare "særinger" som oss som ser dette som et problem.

For 8500,- kr. kjøpte jeg et sett bestående av en Eberspächer Airtronic D2, inkl. 60mm varmluftslange og alt som ellers trengtes. Kjøpte dette hos "marinegrossisten.no"

Til tetting rundt varmluftslangen brukte jeg en rest av den isolasjonsstrømpen som fulgte med. Det er riktig at friskluften blir dratt gjennom Eberen, -skal bruke vinteren til å teste ut alternative løsninger. Kanskje en type irislukker ved siden av slangen...

Jeg har testet batterikapasiteten ved å la Eberen gå i ca to timer uten tenningen på. Ingen problemer med oppstart, målte 12,7v på batteriet kort tid etter "start". Jeg vet ikke hvor mange amperetimer DC/DC-converteren gir, men det synes å være nok! Igjen; vinteren vil vise!
#6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
søndag 04. september 2011, klokken 20:58
Eberen leveres med 60mm slange. Jeg prøvde først å la det være åpent rundt slangen i åpningen der den går inn, nettopp med tanke på å gi mest mulig fri luftstrøm. Men under kjøring ga "lekkasjen" for stort innslag av kald luft og varmeeffekten ble for dårlig. Da jeg tettet åpningen ble dette straks bedre!
Jeg mener bestemt å ha lest at dersom luftstrømmen blir hindret vil elektronikken sørge for å stenge ned Eberen.
Tanken på å lage svære hull i karosseriet har ikke appellert til meg, men i min søken etter mulige gjennomføringsmuligheter fant jeg et par store lokk i dørken foran fører og passasjersetet. Disse ses best fra undersiden. Men da må varmluftslangen føres ned under bilen der den vil bli nokså utsatt...
Apropos drivstofflaske, -i det merkelige rommet til høyre i bagasjerommet er det plass til et par flate litersflasker...én flaske rekker jo til tre- fire timer...
#7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
søndag 04. september 2011, klokken 15:50
1. Timer:  Dette blir vurdert dersom behovet melder seg men jeg har brukt det panelet med termostat som fulgte med et rikholdig sett som jeg bestilte fra marinegrossisten.no

2. Fritidsparafin og lampeparafin, som jeg også har brukt, er av det gode gamle merket "Blåtind" og burde finnes i flere varehus. Jeg kjøper mitt hos "Hjem og Hobby" på Nesset, Vinterbro.

3. Under venstre panserhengsel (sett på bildet) sitter et plastdeksel som er festet med to plastklips. (Dette har som oppgave å lede bort regnvann) Dersom dette fjernes kan man stikke slangen opp over en terskel og ned i luftsjakten ned mot pollenfilteret og vifta. Ved å ta av hanskerommet kommer man til lokket til pollenfilteret. Ved å ta dette ut kan man kikke opp i sjakta og sørge for at slangen ikke kommer for langt ned. Jeg brukte hele meteren som fulgte med, det er viktig å bøye slangen slik at den ikke kommer i konflikt med hengslelet. Jeg vurderte å skjære hull i dekselet til slangen men har etter både kjøring og parkert i skybrudd ikke opplevd noe vann på avveier, verken inni bilen eller i "motorrommet."

Det kan nok være mulig at en del av varmen går til kråka, derfor har jeg tettet rundt slangen der den forsvinner inn i luftinntaket. Det jeg er litt bekymret for siden jeg mener tenningen og vifta bør være på, er at det blir for dårlig gjennomstrømming og for høy temperatur for pollenfilteret. Dersom man tar dette ut og lar lokket være av vil varmluften strømme friere ut bak hanskerommet. Her må det testes mer!




#8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
søndag 04. september 2011, klokken 12:02
La meg først presisere at dette systemet er under utprøving, -så langt har det vist seg å fungere utmerket men jeg venter på kaldere vær!

Selve monteringen er gjort uten andre inngrep enn to hull i plastdeksel til feste av sikringsholder (oppe til høyre i bildet), ett hull i gummitettingen til kabelstokken bak batteriet til gjennomføring av ledning til bryterpanelet samt boring av ett hull med påfølgende innfesting av mutternagle i plastdekselet til venstre for panserlås.

Eksosslangen er ført gjennom en isolasjonsslange, ned under bilen, -måtte skave litt av et plastdeksel under der slangen kom for nær.

Varmluften er ledet inn i luftinntaket til bilens varmeapparat der luften fordeles på vanlig måte.

Doseringspumpa er montert på medfølgende brakett, festet i ledig skruehull på høyre side av radiatoren.

Tanken var å montere tanken under "støtfangeren" :P bak, -der er det et "hav" av plass... I utprøvningsfasen har jeg nøyd meg med en liters oljeflaske, type "Shell Helix", som sklir akkurat inn bak ABSboksen, under sikringsholderen til høyre på bildet. (Denne varmeren har ikke tidsavbrudd så den brenner til tanken er tom hvis en skulle glemme å skru den av! (Kanskje jeg nøyer meg med litersflaska! :D)) Bruker forresten fritidsparafin som er behagelig luktfri!

Strømforbruket har jeg ikke tenkt så mye på, det er jo bare i oppstartsfasen at den trenger litt ekstra. NB! Det må presiseres at varmeren helst må brukes mens tenningen er på. Da vil jo elektronikken sørge for at batteriet blir tilført strøm fra driftsbatteriene hvis nivået skulle bli lavt.  Da denne typen luftvarmer gir nokså umiddelbar varmluft skal det ikke mange minuttene til før deilig varme strømmer ut av dysene! :) Dog er det avhengig av den innebygde vifta for å få skikkelig effekt.

Dette er mitt forsøk på en løsning av et problem som etter min mening Mitsubishi Norge burde ha løst, FØR bilen ble sluppet løs i polare strøk. Fagmessigheten kan sikkert diskuteres, men systemet er enkelt å fjerne for adkomst til batteri ol. Det er også gjort helt uten inngripen i bilens elektriske systemer. Om det holder mål får vinteren vise!


 
#9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
lørdag 03. september 2011, klokken 22:07
 :)
#10
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: elbil.no og Chrome
fredag 01. april 2011, klokken 19:19
Kjører Chrome 9.0.597.98  på XP og har ingen problemer... -eller kanskje jeg har gått glipp av masse uten å være klar over det :P
#11
Hmm... fire sider med alskens synspunkter på alt fra pris på ladekabler til hvordan drive forretning... Nå har vår bil kommet til landet og jeg måtte i dag pent takke ja til 12.900kroners vinterhjul hos Bilforum Follo eller være foruten.
Kanskje bare akseptere at det ikke fins noe alternativ pr i dag... men j**** dyrt er det! Hadde vært artig å høre hva de mange nybakte i-Miev-eiere har erfart i sakens anledning!
#12
Pussig...jeg merket meg akkurat to slike biler på mobile.de for en tid siden, en til ca 13.000€ med Range extender og en til ca 6.500€. De forsvant ganske fort... -gikk de kanskje til en norsk spekulant som ikke har fått med seg at Renault har trukket tilbake disse bilene fra det norske markedet da de ikke fikset klimaet her til lands... Siden de nevnte bilene selges av et firma gis det vel i det minste bruktbilgaranti...som varer akkurat til vinterslapset setter inn og faren for isofeil er mer enn overhengende ;)
Ikke for å forhåndsdømme noen altså...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA