Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moby

#1
BMW i4 / Penger ut av vinduet pga. moms og vekt avgift på ny bil.
tirsdag 21. februar 2023, klokken 16:23
Har ny i4 m50 i bestilling og tenker på hvor mye penger jeg taper mot de som fikk bil før nyttår. Når jeg om noen år skal selge bilen igjen må min bil ligge nær i pris med de har betalt nesten 200k mindre for bilen. Bare dette er grunn nok for meg å vurdere å gå fra kontrakten, selv om det skulle innebære gebyr 8% av kjøpesum.

Noen tanker? Er det mange andre her inne som har kanselert bestillinger?
#2
BMW i4 / Sv: Sunroof
mandag 29. november 2021, klokken 12:45
De bildene jeg har sett ser det ut som i4 har en "gammeldags" takluke så jeg tror ikke hodet på fører får mer takhøyde. Titter litt på i4 selv og tror ikke jeg vil ha soltak. Nå tildags kan man skru på ac før man skal kjøre, så jeg vil si man ikke har like stort behov for takluke som gamle bilder som ikke hadde ac engang.
#3
Elbiler i media / Sv: Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete
søndag 13. oktober 2019, klokken 13:09
Det virker som hun tror at rekkevidden på nye elbiler vil stå stille fremover. Det vil den jo selvfølgelig ikke gjøre å da faller veldig mange av argumentene hennes i grus.

Etterhvert som elbilene får lenger rekkevidde vil ikke da vel behove for å hurtilade bli mindre? Tesla model 3 long range klarer 500km. Vw id3 kommer først med et 58kwt batteri med 420km rekkevidde og kommer senere med 77kwt som har en rekkevidde på 550km, BMW i4 får en rekkevidde på ca 700km med det største batteriet på 120kwt. Hvor mange hurtigladere kan du kjøre forbi da.

Allerede har vi elbiler som lader ganske raskt med 100kw+ og i årene fremover vil de alle fleste biler kunne lades raskere. Taycan er jo kongen av ladefart akkurat nå, men det er ikke noen folkebil. Det blir stadig flere 150kw ccs ladere rundt om kring så hvis vanlige biler klarer å lade mellom 100 til 150kw tar det ikke mange minuttene å fylle noen km på batteriet.

Når om noen få år elbilparken har mye lenger rekkevidde, og kan hurtiglade både 2 og 3 ganger raskere enn på 50kw. Da er det naturlig å tro det blir mindre behov for hver enkelt elbil å hurtiglade selv om det blir flere elbiler.

Flere andre i tråden her har sagt det, denne dama har sikkert en gammel leaf som har mistet en strek eller tre på batterikapasiteten. Og dette er den eneste erfaringen hun har med elbiler, ellers hadde hun ikke skrevet innlegget. Hun burde prøvekjøre en Tesla model 3 LR, Vw id3, E-niro, kanskje nye Renualt zoe som faktisk har ccs plugg, eller hvilken som helst ny eller nært forestående elbil.
#4
e-Golf / Visning av Kw ved lading.
onsdag 26. desember 2018, klokken 12:42
Hei, jeg fikk min 2019 e-golf for 1.5 måned siden ca. Er veldig fornøyd med bilen så langt. En ting som irriterer meg er at jeg ikke får opp hvor raskt bilen lader. Jeg kan jo se gjennomsnittlig bruk i Kw/h, og samtidig se øyeblikks forbruk i KW. Men når jeg lader viser bilen bare hvor lang tid lading vil ta.

Jeg kan skjønne VW mener det blir for teknisk, men hvorfor viser de da forbruk i Kw og Kw/h. De sier A men ikke B.

Uansett er det en hemmelig meny jeg ikke har funnet enda hvor dette vises? Eller kan jeg se det hvis jeg kjøper meg OBDeleven?
#5
e-Golf / Sv: Carnet - for n'te gang
mandag 26. november 2018, klokken 17:33
Sitat fra: offpist på søndag 25. november 2018, klokken 21:43
Telematics modulen har et "Short term energy budget,1000 mAh" og "Long term energy budget,3600 mAh"
Og det er nettopp dette Recall 91r6 endrer, short term til 2000mah for å hindre at den går i dvale for tidlig.

Veldig interessant. Jeg har akkurat fått min 2019 egolf. Og er ikke spesielt imponert over car-net. Hvis telematics blir skrudd av etter å ha brukt 3600mAh etter forrige start er jo det en god forklaring.
#6
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
mandag 30. april 2018, klokken 19:57
Jeg får min e-golf i august mest sannsynlig, så jeg ser meg litt rundt etter ladestasjon. Jeg vurderer litt frem og tilbake, det koster jo ikke mye ekstra for en vanlig type 2, 22kw, 3fas lader selv om jeg vet e-golfen bare støtter 7.4kw 1/2fas. Det er dumt å bruke alt for mye penger på utstyr golfen ikke støtter bare for å være future proof, noe som ikke garantert så fort utviklingen går.

Men en løsning jeg ser lite diskutert her inne er smarte ladere med strømsensor i sikringsskapet. Om bare 2.5 år må vi vel alle betale effekttariff på strømregningen så det vil koste dyret å lage mat på komfyren, dusje og lade elbil samtidig. Hvis effekttariff kommer i 2021 mener jeg det er lurt med en smart lader som begrenser ladestrømmen ut ifra hvor mye strøm resten av huset bruker. Mener å ha lest slike ladere selvfølgelig kan styres med en app så jeg kan lade med full effekt hvis det trengs.

Noen som har noen tanker rundt slike 'smarte' ladere?

#7
e-Golf / Sv: A/C på vinterstid mtp strømforbruk
torsdag 18. januar 2018, klokken 19:02
Det noe som skurrer litt i den forklaringen. Mulig han mener "smarte" dynamoer som noen biler har.
#8
e-Golf / Sv: A/C på vinterstid mtp strømforbruk
lørdag 13. januar 2018, klokken 14:59
I gamle biler med AC kompressor var det anbefalt å bruke systemet jevnlig. e-golf har jo varmepumpe så jeg lurer på om den også står for "ac" delen av klimaanlegget akkurat som en varmepumpe mange av oss har i huset. Så hvis kompressoren til varmepumpa og ac en den sparer du vel ikke strøm på å skru av ac? Å skru av hele anlegget sparer selvfølgelig strøm

Her har du en artikkel som anbefaler bruk om vintern. Den er to år gammel men sikkert aktuell enda.

http://www.tv2.no/a/7978831/
#9
e-Golf / Sv: Bestille ny Egolf?
tirsdag 09. januar 2018, klokken 00:05
Sitat fra: Bosun på søndag 07. januar 2018, klokken 19:49
Takk for svar. Har reservert en Tesla 3, men frykter for levering og de mulige nye momsavgifter i 2019. Har en Egolf i dag, så en ny Egolf er jo et godt alternativ i løpet av 2018:)

Elbilen skal være momsfri i 3 nye år framover, så du har god tid enda.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/m6BmP1/ESA-godtar-nullmoms-for-elbiler-i-tre-ar--men-sa-skal-ordningen-vurderes
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ekstrautstyr på 2018 leaf
tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:18
Spiller 5-6 uker så stor rolle når du har ventet et halvt år på bil? Jeg vil uansett si at du får bilen levert i rimelig tid. Muligens dumt av selger å love leveringsuke. Selv venter jeg på e-golf, og jeg aner ikke om det blir mai eller september. Jeg smører meg med tålmodighet og venter på ny bil.
#11
e-Golf / Sv: Avbestilling pga nye Leaf
mandag 11. desember 2017, klokken 12:52
Hvis man kun sammenligner Leaf og eGolf på papiret ut i fra pris og utstyrsliste kommer jo eGolfen dårlig ut. Men biler eksisterer ikke kun på papir. Selv om to forskjellige biler har det samme utstyret funker det ikke nødvendigvis like bra. De fleste nye biler har har f.eks regnsensor, men hvor følsom den er og hvor mange trinn den justerer hastigheten på viskerene med varier fra merke til merke. På ryggesensor har jeg selv merket stor forskjell mellom bilmerker, sånn kunne jeg fortsatt gjennom utstyrslista. Så kan man snakke om kjøreegenskaper, egolf vil jeg si er mye mer sportlig, Leafen har litt myke dempere og jeg hadde ikke samme "kontakten" med underlaget som jeg har i eGolfen. Uteseende, både inni og utvendig vil jeg si det er en klasse forskjell mellom nye Leaf og eGolf. Jeg tror ikke jeg har møtt ett menneske som syns gamle Leaf var pen.

Selv om vi duskuterer elbiler her inne kunne du jo prøvd  å sammenligne en Kia ceed og Mercedes A klasse, å lure på hvorfor skulle noen velge Mercedes.
#12
e-Golf / Sv: Hva er din estimerte leveringsdato på e-Golf FL?
torsdag 07. desember 2017, klokken 15:30
Sitat fra: Kav2 på torsdag 07. desember 2017, klokken 13:41
Jeg får levert en e-golf (påfuglgrønn) med det mye tilleggsutstyr (ink. dynamiske baklykter) i februar. Bestilte rett før prisøkninga i høst. Totalpris 318 k. Stusser over at mange her har betalt godt over 350, selv om det er etter prisøkning.

Hva er "mye" utstyr, kan du spesifisere? Du har kanskje firma avtale også. 318k er ikke så langt unna startprisen nå, riktig nok i konfiguratoren.

Edit: jeg sjekka. Egolfen begynner på 326k nå
#13
e-Golf / Sv: Priser på Car-net pr. år?
torsdag 30. november 2017, klokken 12:37
Sitat fra: hovik på onsdag 29. november 2017, klokken 22:06
Sitat fra: Moby på onsdag 29. november 2017, klokken 12:41
Det var en litt stiv pris, jeg fornyet akkurat Volvo on call abonnementet mitt. Det kosta 621,- for 2 år. Har bestilt e-golf ;)

Store forskjellen du kommer til å merke, er hvor j.... dårlig CarNet fungerer sammenlignet med VOC. Nylig brukte VW 4 uker på feilsøking, med konklusjon at jeg ikke har aktivt CarNet abbonement (selvfølgelig feil). Fortsatt ikke fungerende CarNet her i huset. Ikke fungert noe særlig siden mars 2015.

Det er da mye viktigere at appen virker på en elbil. Styrer man ikke lading via den?
#14
e-Golf / Sv: Priser på Car-net pr. år?
onsdag 29. november 2017, klokken 12:41
Det var en litt stiv pris, jeg fornyet akkurat Volvo on call abonnementet mitt. Det kosta 621,- for 2 år. Har bestilt e-golf ;)
#15
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
tirsdag 14. november 2017, klokken 20:37
På en LCD kan man lett skifte infoen som står på skjermen. Jeg ser ikke grunnen til at bilen kunne vist begge deler.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA