Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - DrSpark

#1
Zoe / Sv: Hjemmelader med justerbar effekt?
fredag 19. desember 2014, klokken 08:23
Jeg vurderer å kjøpe Zoe og har lyst på 11 kW hjemmelader uten å måtte bekymre meg for at strømmen går. Vi har 63A inn, og selgeren hos Motorforum sa at hjemmeladeren drar ca 20A. Da blir det vel på grensen at vi kan lade samtidig med matlaging, klesvask, oppvarming, etc?

Men så oppdaget jeg at Zaptec driver og utvikler denne:

http://www.zaptec.com/home/zapcharger/

"With the Zap Charger system you can boost your charging time considerably while maintaining stable power for your home. The system will automatically adapt its charging speed according to the current power use in the House. We call this 'Adaptive Charging'. It ensures you will never have a blackout due to exceeded power usage, and you can always charge your car as fast as possible."

Det ser jo perfekt ut. Trafo, 11 kW, automatisk nedjustering av effekten ved høy belastning, og tar nesten ikke plass i det hele tatt. Er det noen som vet når dette mirakelproduktet kommer på markedet?

Her er en liten film om ZapCharger:



Ser jo bra ut... :-)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Prius Mot Tesla Sparinger
tirsdag 25. november 2014, klokken 14:35
Familien min har Prius+ 7 som hovedbil, og hovedgrunnene til at vi valgte den er pris og driftssikkerhet. Dette er vår andre Prius, og vi har hittil opplevd nøyaktig null feil. Pris med privatleie for en Executive-modell er 50.000 i forskudd pluss 2200 i måneden, til sammen ca 4000 i måneden over 3 år, inklusive serviceavtale. I tillegg kommer noen hundrelapper i forsikring og noen hundrelapper i bensin, rundt regnet 5000 i måneden alt i alt (ikke medregnet parkering, bompenger, vasking, dekkskift, etc). Når leieperioden går ut, kan vi bytte til ny bil. Aldri noe mas med utslitte dekk, bytte av slitedeler, driftsproblemer, etc.

Jeg kunne ønske meg en elbil som gir meg alt dette, men den eksisterer foreløpig ikke. Vi kommer imidertid snart til å erstatte den gamle skramlekassa av en nummer 2-bil (som verkstedet kalte en "god reparasjonsbil") med en mer tidsriktig liten elbil. :-)
#3
Zoe / Sv: Norges mest solgte i 2015?
mandag 29. september 2014, klokken 17:53
Jeg tror det dreier seg om et omfattende ladenettverk som skal tilby gratis lading for Zoe-eiere. Jeg var og tittet på Zoe forleden dag, og da fikk jeg noen hint i så måte. Det skulle gå ut en pressemelding "med det første", men den er vel forsinket. Jeg tipper at det er par ting som må på plass før nyheten slippes. Nå spekulerer jeg, selvsagt, men hva skal man ellers gjøre i ventetiden? :-)

For øvrig synes jeg Zoe er en meget fin, liten bil til en fornuftig pris. Mon tro hva som skjer med skrapeloddet mitt på 20.000 når tidfristen går ut? Hadde ikke tid til å kjøpe bil i september... :-)

#4
Zoe / Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!
fredag 15. august 2014, klokken 09:06
Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 08:56
Men er det verd å bygge ut ~100stk 43kW AC stastjoner når de kun er 100 biler som kan utytte det?

De solgte vel nærmere 100 biler i juni og juli, og kanskje de har planer om å selge flere :). Et landsdekkende nettverk av ladepunkter med 22kW AC ville gjøre susen, tror jeg.
#5
Zoe / Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!
fredag 15. august 2014, klokken 08:51
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 15. august 2014, klokken 08:36
At Renault skulle investere i infrastruktur her oppe i lille Norge virker lite sannsynlig.

Men er det ikke slik at ombordladeren i ZOE, som kan ta inntil 44kW vekselstrøm, gjør det MYE billigere å bygge ut ladeinfrastruktur til denne bilen enn til konkurrentene?
#6
Zoe / Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!
fredag 15. august 2014, klokken 08:11
Sitat fra: edakcots på torsdag 14. august 2014, klokken 20:25
ZOE er der straks med tall dere bare i deres villeste fantasi kunne drømme om...

Nå ble jeg litt nysgjerrig... Blir det lenge å vente før vi får vite mer?
#7
Model S / Sv: forsiden på VG
onsdag 26. mars 2014, klokken 08:48
http://qz.com/186432/why-hydrogen-powered-cars-will-drive-elon-musk-crazy/#186432/why-hydrogen-powered-cars-will-drive-elon-musk-crazy/

Bra artikkel om hydrogenbiler. Noen stikkord:

- Hydrogenbiler som går på hydrogen produsert fra naturgass gir mindre enn halvparten så mye utslipp som fossilbiler og omtrent samme utslipp som elbiler som går på strøm produsert i fossile kraftverk.

- Hydrogen kan utvinnes overalt, både fra fornybare og ikke-fornybare kilder, i stor og liten skala.

- Prisen på hydrogen forventes å gå ned i årene som kommer.

- Prisen på hydrogenbiler forventes å gå drastisk ned.

- Fylltiden er tre minutter og gir en rekkevidde på 500 km eller mer.
#8
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:57
Sitat fra: luffe på tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:19
I tillegg selges i3 med en opsjon på å låne en X5 i x antall dager per år. Med det sier BMW at "se her, du kan låne deg en skikkelig bil når elbilen din ikke holder mål". Litt undergravende...

Poenget er vel heller det at bare er noen få dager i året at man har behov for en diger stridsvogn av en bil for å kjøre langt og samtidig få plass til både ungene og kona og hennes enorme bagasje. Resten av året holder ikke stridsvognen mål. Nå får man imidlertid muligheten til å kjøpe en relativt billig, liten bybil i stedet, og man kan låne stridsvovnen ved behov. På den måten sparer man en masse penger og har alltid tilgang på den mest egnede bilen. Genialt, rett og slett.

Det ideelle hadde selvsagt vært om man kunne kjøpt en BMW i3 til under 300.000 med mulighet for å låne en Tesla Model S til langtrurer. :-)
#9
Model S / Sv: It's Here! - Tesla Model S
tirsdag 20. november 2012, klokken 21:46
Sitat fra: darthy001 på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:16
Skoda Superb er vel i en klasse for seg når det kommer til innvendig plass og da spesielt i baksetet.

Du har ikke prøvd Renault Grand Espace :-).

Får man plass til tre barnestoler i bredden i baksetet på Model S? Hvis ja, vil jeg seriøst vurdere å bestille en.
#10
Zoe / Sv: Kangoo ZE
tirsdag 16. oktober 2012, klokken 21:54
På Renaults danske sider ser jeg at Kangoo ZE starter på 149.000 danske kroner (kursen er nå omlag 1 til 1). Hvorfor i himmelens navn skal den koste over 70.000 kroner mer i Norge?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA