Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - asband

#1
Kjøpte et par hurtigkjettinger til 300.- på biltema før vinteren satte inn. Har brukt de et par ganger i løpet av vinteren, fungerte som bare det.

Må også føye til at jeg er positivt overrasket over hvor god bilen tross alt er på vinterføre. Mulig dette er fordi jeg hadde skrudd forventningene langt ned på forhånd (vår andre bil er en Hiace 4WD)
#2
Kjører som regel med:
- Temperatur på varmeste (ikke max)
- Blåser både på frontruta og føttene
- Regulerer faktisk temperatur med vifta. Som regel står den på den laveste hastigheten. Hvis jeg har passasjerer eller det er fuktig ute, må jeg justere opp hastigheten for å fjerne dugg.

Er ganske "allergisk" mot dugg, derfor bruker jeg omtrent aldri resirk og har alltid noe luft mot frontruta.

Dette gir en grei lunk i bilen, trenger ikke ekstra påkledning når det er rundt 0 grader ute. Når det er kaldere kler jeg på meg  :)

Dette synes jeg også gir en forutsigbar kjørelengde, på ca. halvparten av "sommerlengden".
#3
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:44
...Til uka blir det skistativ og da skal den jammen få transportert meg t/r lysløypa også..!  :D.

Hvilket skistativ har du kjøpt/bestilt?
#4
Kan skrive under på at en trilling uten ESP er rimelig heftig spinnemaskin ja, jeg lekte meg også her i helga i all snøen som kom...

Samtidig testet jeg i en ekkel bakke vi har i nærheten, der mange standard biler setter seg fast. Kjørte på, og lot bilen "knatre" seg oppover. Det tok sin tid og jeg brukte endel strøm, men opp kom den til slutt uten at jeg trengte å rygge ned for å ta fart.

Tror dog jeg investerer i et par hurtigkjettinger... Noen som kan anbefale noen?
#5
Fryser ikke, men det er på grunn av ullundertøyet  :)

i-Mieven er ikke en varm bil nei. Min standard morgenrutine:

- forvarme bilen i ca. 30 min (liten lunk når vi setter oss inn. Bilen står i åpen carport)
- kjøre et par km til barnehagen. Varme på max mens jeg leverer poden, da er det behagelig temp når jeg kommer tilbake (5 min)
- 3,5 mil til jobb med varmen ca. på halv, og vifta på akkurat passe så det ikke dugger (vi er 2 personer i bilen)

Da bruker jeg 8-10 streker når jeg er kommet fram til jobb. Normalt sommerforbruk på samme strekning er 4 streker.

Ellers fikk jeg endelig prøvd bilen på snø i dag, og er fornøyd med kjøreegenskapene. Veldig behagelig med elmotor og ikke noe gir :-) Kjørte meg fast med vilje i en liten snøhaug, og det var lett å "vippe" seg ut. Framprovoserte også litt slenger i noen fine svinger, og bilen rettet seg opp veldig fint.
#6
utgående retning på E18 ved Høvik... Der er det vel ikke kollektivfelt, så dette har skjedd i et "vanlig" kjørefelt...
#7
Takk for god info!
#8
hvor lang tid brukte verkstedet?
#9
Fikk også denne innkallingen i dag.

leste igjennom denne:
Sitat fra: foxy på torsdag 08. november 2012, klokken 18:21
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686
og det virket som de fleste ikke merket noen effekt nei. Selve omprogrammeringen tar visstnok 1-2 timer.
#10
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 10:57
Sitat fra: asband på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 09:37
- Vinterhjul, utetemp ca. -2 grader, varme på halvveis mellom grønn og max: 7 streker
Kjører du uten noe ekstra isolasjon av tank/slanger/kupé?

Stemmer, jeg har ikke lagt på noe ekstra isolasjon
#11
Jeg har fulgt med litt på forbruket på strekningen hjem-jobb. 3,5 mil, hvorav ca. 1,5 mil er motorvei.

- Sommerhjul, utetemp. ca 15 grader, ikke varme: 4 streker
- Vinterhjul, utetemp. ca 0 grader, ikke varme: 5 streker
- Vinterhjul, utetemp ca. -2 grader, varme på halvveis mellom grønn og max: 7 streker

Har prøvd å ha samme kjøremønster, dvs. at jeg ligger ca på fartsgrensen, mao ikke så veldig øko-kjøring.

Er spent på hva som skjer når gradestokken kryper lengre nedover.
#12
Heh, akkurat det samme skjedde med meg i helga. Kan stemme at det skjedde når batteriet var på ca. 50-60%. Merket at det (heldigvis for meg  :)) var varm luft som kom ut.

Jeg satt og tenkte på om jeg kunne starte det fjernstyrte varmeanlegget, da det startet telepatisk...
#13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. september 2012, klokken 10:38
... Dette er ikke folk som prøver å være kjipe, de vet rett og slett ikke bedre. Opplys dem!

Tror nok det er mye sant i dette.

I løpet av mine noen måneder som elbileier/kjører har jeg et godt inntrykk av de andre elbilistene som jeg har møtt. Har hatt flere interessante samtaler ved ladestasjonen  :)

#14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ladeproblem
tirsdag 11. september 2012, klokken 11:34
Har opplevd en gang (ila ca 3 mnd) at bilen ikke hadde ladet i det hele tatt. Hadde grønt lys på kladden, ganske sikker på at den var godt plugget inn i bilen. Etter dette har jeg begynt å sjekke at ladelampa på kladden også tenner, evt. at jeg hører vifta starter.

Har også erfart en gang at ladingen ikke startet, men den kom i gang når jeg dro ut og plugget inn kladden en gang.
#15
Forleden kjørte jeg
- noen km småkjøring
- røyken - oslo - lambertseter tur/retur

tilsammen 10 mil, ca. 7 mil på motorveien. Kjørte vanlig (~100km/t) inn til oslo, noe mer forsiktig tilbake (~70-80km/t). To voksne i bilen

Når vi kom hjem var det ingen streker igjen, men ikke skilpadde.

Konklusjon: uforsiktig motorveikjøring tar endel av rekkevidden
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA