Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ihansen

#1
Kjøpe elbil? / Sv: #denfølelsen
tirsdag 26. juni 2012, klokken 23:44
#denfølelsen - Når du lader din nye elbil for første gang!

EL16952 er endelig på veien! <3

#2
Lading / Sv: Hjemmelade-boks / -stasjon for Nissan
mandag 04. juni 2012, klokken 12:44
Sitat fra: Aspiranten på søndag 03. juni 2012, klokken 23:42
Skal gå fint det, sier elektrofruen. Hun jobber hos eltilsynet her og går på kontroller hjemme hos folk, så du er nok trygg når hun gir grønt lys  :)

Bare vær obs på at det blir ett svakere punkt i overføringen enn om man bruker hel ledning fra vegg til boks. Sjekk derfor en gang iblant for varmgang og andre faresignaler.
Flott! Takk for godt svar. Får vel undersøke med brl. om mulighetene for å koble direkte, ellers skal dette altså gå fint. Blir jo ingen slitasje på denne kontakten, da den vil stå fast (vi har innst. slike du ser på bildet (http://www.gauldalenergi.no/article.php?id=412) her i brl inne i fellesgarasjen, og håper å få en sånn plass fast hvor jeg kan henge en PodPoint med shucko inn i boksen).
#3
Lading / Sv: Hjemmelade-boks / -stasjon for Nissan
søndag 03. juni 2012, klokken 15:31
Er det mulig/lovlig med f.eks. fastmontert PodPoint koblet til strømnettet med en schuko-plugg? Spør fordi jeg bor i borettslag, hvor vi har elbil-plasser, men kun med schuko-kontakter. Kunne tenke meg en fast løsning for lading hjemme nemlig.
#4
Siden det er så mange meninger her, blir en nybegynner som mer ganske forvirret. Prøver derfor å stille spørsmål som gjelder meg og mine forhold, og håper på et godt svar :)

Kunne tenkte meg et fastmontert ladepunkt hjemme, men da jeg bor i borettslag er det vanskelig å få til. Heldigvis har borettslaget satt opp mange ladepunkter både i garasjen og utendørs. Jeg har derfor kommet til at å ha en fastladekladd i garasjen bør kunne være en god mellomløsning. At denne faste ladekladden lader med 16A hadde heller ikke vært p forakte.

Ladepunktene i borettslaget er sølvgrå bokser merket med ladepunkt for elbil. Så vidt jeg vet er det vanlige kontakter inni og en 16A sikring for hvert stikk.

Vil disse ladepunktene tåle å lade med 16A? Tenkte da på en sånn som elektrolux selger, da det ser ut som trilling-kablene ikke er å få tak i mer.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betalte du?
lørdag 26. mai 2012, klokken 11:34
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 26. mai 2012, klokken 09:51
Komfort pakke er varme i alle seter, forran og bak, varme i ratt samt varmeteppe på batteripakken for å hindre skade ved ekstrem kulde.

Nissan Norge har jo valgt dette som standard, nettopp for å minske risikoen for skade i vårt klima. Det samme gjelder vel understellsbehandlingen.

Håper herregud ser at jeg ikke rakker ned på ditt valg men heller forklarer mitt. Mener selv at den "godkjente" forhandleren gjør en viktig jobb, særlig på slike helt nye biler. Husk all kursingen og utstyret de må skaffe for å bli godkjente - det er ikke bare bare å mekke elbil  :) Er nok også derfor jeg har ventet helt til Leaf kom og ikke hoppa på Think med en gang. Det var jo skikkelige pioner-biler ;)
#6
Ja, kjære vene. 50 kr ekstra for å ha bilen ladet og klar for hjemreise er selvsagt helt ok!
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betalte du?
fredag 25. mai 2012, klokken 20:13
Sitat fra: herregud på fredag 25. mai 2012, klokken 19:13
Ser her at mange forhandlere opererer med diverse avgifter og gebyr slik at den faktiske kostnaden for bilen levert kjøreklar på vei er betydelig høyere enn det de kaller for listepris eller "villedende" pris.

Jeg har denne uken kjøpt en Leaf fra Acar i Oslo.

Her er Leafen idag annonsert til kr 258000 med komfortpakke,solcellepanel og metallic. For den prisen inngår registreringsomkostnader, bilen er klargjort med matter og oppdatert programvare/norske instruksjonsbøker. Ønskes vinterdekk på lettmetallfelg er prisen for det mellom 7000-8000 avhengig av dekk type. Bor du ikke i Oslo tilbys bilen levert for en meget gunstig pris, feks kr 4000 til Tromsø. Det vil si totalt ca kr 270000 levert hjem til deg.

Jeg kjøpte en sort utgave uten komfortpakke, med solcellepanel, matter, vinterdekk på felg (Nokian Hakkapelitta R piggfritt), klargjort, ferdig registeret og frakt til Tromsø.

Jeg fikk en meget god totalpris ;D på alt dette som viser at det er mulig å forhandle ned prisen bare man forsøker. Forøvrig så har servicen så langt vært meget bra hos Acar.

Mange av oss er jo opplært til at ny bil skal kjøpes av "skikkelige" forhandlere. Ser at Acar driver med import, så bilen din leveres ikke av Nissan Norge. Det vil si at garantisaker må behandles via Acars forhandler i utlandet, noe som for meg, virker litt skummelt ved en så stor investering. Derfor brukte jeg en forhandler Nissan Norge har "godkjent", med håp om at det vil gjøre det lettere for meg å klage å få hjelp hvis det skulle oppstå noe. En slik sikkerhet synes jeg selv er verdt de 10 000 "ekstra" jeg har betalt.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betalte du?
fredag 25. mai 2012, klokken 18:59
Ja, heldigvis virker det som om prisene er ganske like :)
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betalte du?
fredag 25. mai 2012, klokken 15:44
Så mange rare gebyrer folk snakker om - håper ikke det betyr at jeg får en ekstra overaskelse ved levering? Slik ser min kontrakt ut. Dette inkluderer solcellespoiler og metallic sølv. Bestilt hos Witro i Trondheim.

Bilpris 267200
Engangsavg. 1700
Solspoiler 3500
Metallic lakk 5500
Registreringsomk. 2500
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Spørsmål før jeg kjøper
fredag 25. mai 2012, klokken 00:30
Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 24. mai 2012, klokken 16:26

6. Ser at DNB tilbyr klimalån til el-bil. Er det noen andre banker/finansieringsinstitusjoner som tilbyr ekstra gunstige lån til el-bil?


6. Skandiabanken er også mitt valg når jeg nå kjøper Leaf. Gebyrfritt og god rente hvis du har litt egenkapital. Raskt svar får du også, selv nå med enorm pågang.

Hvor i norge kjøper du bilen? Jeg bestilte nettopp selv på Witro bil i Trondheim, og ved signering av kjøpekontrakt ble jeg ikke tilbudt noe ekstrautstyr. Hadde lest meg opp på forumet på forhånd (hver uke det siste halve året ;) ) og hadde bestemt meg for at ikke noe av tilbehøret var interresant for vår del uansett, men ble likevel overasket over at han ikke spurte om noe. Kanskje han nevner det når det nærmer seg levering?
#11
Kjøpe elbil? / Sv: #denfølelsen
torsdag 24. mai 2012, klokken 12:45
Hei alle - ny her inne :)

Tråden sklir ut fra den opprinnelige #denfølelsen så jeg prøver å vri den tilbake med å dele #denfølelsen når du signerte kjøpekontrakt på ny Leaf i går, og bare går å venter på levering.....!!!!!!!!!!

OMG som jeg gleder meg!

Har tenkt på dette siden jeg prøvekjørte den i vinter, og tok i går skrittet og bestilte. 3-4 uker har aldri virket så langt fram i tid!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA