Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bård

#1
Det er sant at det finnes flere hurtigladere rundtom, så en 5 - 10 minutter burde booste nok til å komme hjem?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Valgets kval
fredag 10. august 2012, klokken 13:07
Men vi leser jo nå at C-Zero og Ion skal avsluttes og kun iMiev fortsetter... Da er vel valget lett?
#3
Jeg bor på bygden og vurderte det samme, jeg bor i Gjesdal så det er ikke langt unna dere. Men problemet til min familie er at vi jobber i Stavanger og pendler 110+ km per dag totalt. Vi testet en Leaf og trodde virkelig dette skulle være løsningen men desverre er det ikke det da rekkevidden slett ikke er 170 km på svingete fjellete vestlandet. Det er nok strøm til en vei, så må vi lade for å komme hjem igjen. Det er ingen god løsning da ungen kan bli syk og vi kan ikke komme hjem igjen. Samt min kone har lademulighet men det har ikke jeg på jobben.

På toppen av dette fant jeg ut at jeg skrudde av varme og nistirret på forbruket for at ikke rekkeviddeangsten skulle ta overhånd. Så jeg følte at vi kjørte senere, mindre komfortabelt og var helt avhengig av å lade for å komme hjem igjen. Dette er fungerer ikke for oss desverre. Om du sjekker batteritap (kapasitet) pris på å bytte osv.

Jeg ville ha en på grunn av dette skulle lønne seg, men om vi kjøper en leaf mot for eksempel en pendlerbil som brenner fossilt vil det faktisk ikke lønne seg for oss om du regner inn ny batteripakke på grunn av tapet i kapasiteten. Dermed var det argumentet over, og jeg samt min kone syntes ikke det var stas å kjøre rundt å småfryse, og nistirre på kapasiteten for å se om vi kom frem, bruke lilletåen på gasspedalen osv. Om jeg bodde i Sandnes og pendlet til Forus ville jeg kjøpt en elbil og være strålende fornøyd. Men med 55km en vei på svingete fjellete drittveier med 40 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 opp og ned fartsgrenser er det ikke noen god løsning da du ikke kommer frem og tilbake på en ladning.
I motsetning har en vanlig bil ubegrenset potensiale for varme og kulde, aldri rekkeviddeproblemer og er på alle måter en bedre løsning for min familie. DESVERRE for jeg ville dette skulle fungere, det bare gjør det ikke.
#4
Lading / Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID
fredag 01. juni 2012, klokken 09:31
Om Nissan sier det er 175km på batteriet burde det være tilnærmet det, selv om du lader alltid til 100%.
Om en sjekker rundt regner en ett tap på 2% kapasitet per 16 000 km distanse ihht tabeller.

Dersom Nissan lar deg bruke 21kw av en kapasitet på 24kw samt gir en garanti på 100 000km sier det seg selv om du regner over det, du vil sitte med 21kw kapasitet etter 100 000km etter dette begynner du å miste distanse, men er utenfor garanti så sånn er det bare.
Ny pakke koster i dag 9000US$ pluss montering som da ender opp med omtrentlige 60 000 kr antar en.

60 000 / 100 000 = 60 øre per kilometer i batteri kostnad om du alltid skal være på topp. Dette er selvsagt noe de fleste ikke kalkulerer inn ved kjøp av elbil. Så om en tar lading pluss batteri så koster det vel 80 000 kroner for 100 000 km distanse, en Diesel bil med si 0,55 liter per mil forbruk vil koste omtrent 77 000 kroner i brent drivstoff, utenom koster jo olje, filter o.l. penger og sluttsummen er nok litt over Leaf, men ikke så mye som en antar. Det er på bompenger, parkering o.l. en sparer inn på sluttsummen på Leaf. Om en da MÅ eie 2 biler mot 1 bil er elbil egentlig rent tap av penger, dersom man krever at batteriet skal yte som annonsert hele tiden.

Om du har 2 biler men kan leve med en sparer en masse penger, MÅ du ha to kan Leaf lønne seg som den ene bilen, men en må kalkulere inn batteri som en del av regningen. :)
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er bilen bestilt
fredag 01. juni 2012, klokken 08:15
Grattis med Leaf, blir spennende å lese om rekkevidde i vinter o.l. i bloggen din...
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: GreenRace 3 rekkevidde simulator
torsdag 31. mai 2012, klokken 08:31
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 31. mai 2012, klokken 07:44
i følge ecomodder.com er SCx for Leaf 0,6448.


??? Hva mener en med det???
#7
Jeg ser det er mye debatt om hastighet på forumet.

I vinter kjørte en buss i for stor fart, måtte unnamanøvrere en bil som stod stille og traff da en bil som kom i motgående kjørefelt, resultatet var grusomt, og hele bygden hvor jeg bor var i dyp sorg over tapet vi hadde.

Når en leser om en motorsykkel som "plutselig" var der, eller "plutselig" skjedde ett eller annet da vet en at egentligen kjørte ikke personen etter forholdene. Enten var ikke sjåføren oppmerksom, eller så kjørte han for fort etter forholdene osv. Mange mener at veien er bra nok for å kjøre fortere enn grensen, eller alle kjører jo over grensen her, eller hva det måtte være. Men en dag så skjer noe "plutselig" som da en kamerat ble drept på motorsykkel, eller en bygd ender i sorg over stort tap over en familie. Det er ingen unnskyldning for å bryte fartsgrensen, skulle det være så moro å kjøre fort, gå på Rudskogen eller lignende og gjør det i kontrollerte former. Da skader du kun deg selv og ditt eget kjøretøy. Risiker gjerne ditt eget liv, men ikke risiker livet til andre.
Jeg har en ettersøkshund, og det er ikke få scener jeg ser i løpet av ett år over påkjørsel av dyr, grusomt for dyrene som blir avlivet og grusomt for personene det gjelder som ofte blir kvestet for livet. Ett rådyr hopper for ut i veien og du har ikke mye tid til å reagere å unngå kollisjon selv i fartsgrensen. Som beskrevet flere ganger tidligere av andre, er hastigheten nøkkelen til din og de andre i kjøretøyet sin vedvarende helse. Tenk også på ett kvestet dyr som sleper seg inn i skogen som andre må finne og avlive etterpå.

Jeg er veldig glad i min familie, ikke skad eller drep dem fordi du ikke vil følge fartsgrensene.

Tusen takk for å vise hensyn til dem jeg er glad i ved å følge grensene.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjørelengde året rundt...
mandag 21. mai 2012, klokken 08:53
Sitat fra: foxy på fredag 18. mai 2012, klokken 15:31
140 km + med frisk kjøring og varme på?? det tror jeg ikke noe på! men mulig man kaller frisk kjøring i rogaland konstant 70 ;D

Det jeg kaller frisk kjøring er å ikke kjøre i eco modus men å akslerer heller raskere enn vanlig trafikk, jeg bryter ikke fartsgrensen jeg, men ligger som regel på grensen eller noe under utifra vei og kjøreforhold. Akkurat nå er det mye rådyr som spretter rundt så en ligger vel helst under grensen.

Men kjøringen foregikk på 90, 60, 50 og 40 veier som en har her ;) siden du lurte på det.
#9
Elektriske utfordringer / Sv: Varmeapparat
fredag 18. mai 2012, klokken 13:14
Jeg begriper ikke hvorfor Nissan som har utstyrt bilen med Air Condition ikke har gitt AC mulighet til å snu og virke som en varmepumpe nå en trenger oppvarming, da får en jo 3 ggr varme per KW i forhold til en kolbe...
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjørelengde året rundt...
fredag 18. mai 2012, klokken 13:04
Jeg har tenkt mye på rekkevidden til Leaf og foretok prøvekjøring i typisk vintervær i Rogaland (16 Mai med 2+ og regn - hyggelig) og kjørte da langt fra økonomisk en ca 4 mil med 99km igjen på måleren med varmeapparat på og heller skal vi kalle det frisk kjøring.

I tillegg sjekket jeg rundtom og fant ut at batteriet taper seg omtrent 2% per 15000 km, da jeg bor oppe i fjellene har jeg en bit med kupert og resten ikke kupert på vei til jobb som i værste fall er 7,5 mil hver vei. Selvsagt klarer ikke jeg dette uten å lade på jobb som jeg kan. Men min bekymring var etter en tid på en værsting dag om vinteren klarer jeg mine 7,5 mil? Og med mine 40000 km per år til og fra jobb hvor lenge lever batteriet?

Etter mye konservative beregninger klarer Leafen seg i 5 år med mitt bruk før jeg bør bytte batteri, i USA er prisen på ett batteri 9000$ per i dag, noe som høyst sannsynlig blir billigere etterhvert, det er grovt regnet 50000 kroner eller si 60000 kroner med arbeid å bytte dette. Det er jo slett ikke noe problem, da besparelsen som bare øker med den stigende oljeprisen er på minst 200000 kroner på 5 år i drivstoff etter dagens pris, bompenger o.l. Legger en til ett ekstra veritap på 100000 kroner på Leaf samt batteribytte ville jeg spare per i dag 40000 kroner på å kjøpe en med min lange pendervirksomhet.

Jeg har som mange i denne tråden tenkt på Tesla S som løsningen på alle problemene mine, MEN med ett verditap på (historisk 50% på elbil på 3 år) vil den S som jeg ville ha som ville koste 650000 (beregnet) på vei her i Norge tape seg mere enn en Leaf koster på 3 år. I tillegg må en ha tilgang til 32 amp (2ggr 16 amp) for å lade den hjemme. Da koster det så mye å eie den at jeg kan likesågodt kjøre oljebrennende bil. Den vil ikke betale seg for meg  og jeg har mange kilometer med to bommer om dagen som jeg skal betale meg gjennom. Verditapet alene betaler over 100000km per år med fossildrift, ja fossil taper verdi også men langt fra samme raten, så en kjapp kalkyle tilsier at nei det vil ikke lønne seg for meg og mitt bruk. En Leaf vil lønne seg, selv med batteri bytter og er da en skikkelig løsning.

Men kjører du lavt antall kilometer, skal det mye til for at en elbil selv iON vil lønne seg mot en tilsvarende bensinbil. Jo mere du kjører jo mere vil det gå i elbilens favør, men jo dyrere elbil jo vanskeligere blir det å få regnestykket til å gå opp. Om en vil ha elbil for miljøet, eller fordi du vil ha en spiller det vel ingen rolle hva du kjøper. Leaf lønner seg for meg med mine 40000 jobb kilometer per år, og det fungerer for mitt bruk i antall kilometer rekkevidde. Altså bruk og lønnsomhet harmonerer og som bonus er jeg med å gjør noe for samfunnet. Derved besluttet familien min seg for å anskaffe Leaf som bil nummer 1 med en fossilbil som nummer 2, og vi skal bestille en på mandag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA