Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Knallbert

#1
I forbindelse med at eg vurderte å kjøpe en XEL Trend gjorde eg en del undersøkelser i fjord sommer.
XEL nektet å oppgi produsent, men så vidt eg kunne finne ut er Trend modellen produsert av Jonway / Shenke. Men om det er samme produsent som har laget Cruiser modellen vet eg ikke.
Det er ikke en gang sikkert at produsenten alltid er den samme, da det later til at flere kinesiske produsenter lager sykler med identisk utseende og spesifikasjoner, noe som kan forklare XEL's uvilje mot å oppgi produsent.

Da eg kontaktet XEL i vår for å bestille en Trend med litiumbatterier fikk eg først ikke svar, men etter ei tid kom det en e-post fra Investech EVG AS med beskjed om at de var sluttet å føre litium versjonen og kun hadde bly modeller igjen, så eg slo fra meg handelen.
På meg virket det som om Investech var i ferd med å avvikle XEL, men ville kvitte seg med restlageret først. Noe som også kan forklare at de er så trege med disse papirene.

Commiesoft dersom du ikkje har mottatt papirene enda kan du prøve å ta kontakt med Investech direkte, uten å gå via XEL <http://www.investechevg.com/kontakt>.
#2
Arngren averterer elektrisk MC av merket Thunder Sky (TS-3500 og TS-5000).
http://www.arngren.net/el-scooter-n.html

Thunder Sky har nå skiftet navn til Winston Battery.
http://www.thunder-sky.com/

TS-3500 er fremdeles i produksjon, nå under navnet WB-3500.
http://en.winston-battery.com/index.php/products/electric-vehicle/item/wb-350040-eec-homologation?category_id=189

TS-5000 later til å ha gått ut av produksjon.


Er det noen som har erfaring med Arngren, eller el- scootere av merke Thunder Sky?
#3
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El-scooter
torsdag 24. mai 2012, klokken 10:17
Sitat fra: commiesoft på onsdag 23. mai 2012, klokken 19:22
Tenker på å selge den for noen tusinger på Finn, noen som har en ide om
hva jeg bør legge den ut for?
Eg har søkt en del på FINN siste året på jakt etter en passende el- scooter, og prisen på brukte EVT med blybatterier har ligget mellom 5 000 og 10 000 kr, antar at det først og fremst er tilstanden til batteriene som avgjør prisen da en ny batteripakke vil koste ca 6 000 kr.

I ditt tilfelle vil nok kontrolleren trekk opp prisen, men eg antar at du vil få mest ved å remontere original kontrolleren, og selge scooter og motor kontroller hver for seg.


NB   En ting til angående FINN.
Når en søker etter MC, scooter og moped er ikke drivstoff lagt inn som ett av søkekriteriene, noe som gjør det vanskelig å finne annonsene for el- scootere. De drukner rett og slett i alle annonsene for bensin scootere.
Derfor vil eg oppfordre alle som leser dette innlegget til å sende FINN en oppfordring om å ta dette med bland søkekriteriene for tohjulinger, på samme måte som de allerede har det for bil annonser. http://www.finn.no/finn/contact

#4
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El-scooter
tirsdag 22. mai 2012, klokken 22:20
86 kg er totalvekt for scooter med 40AH batteri, ikkje vekta av bare batteriet.
http://www.reelas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=70&Itemid=166
#5
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El-scooter
tirsdag 22. mai 2012, klokken 13:38
Eg fant ut at EVT selger " Electrification Kits" med motor og kontroller som ser likedan ut som de originale.
ES30 kitet vil gi en dobling av effekten, og burde være mulig å skru rett på scooteren uten å gjøre andre modifikasjoner.
Hastighetsøkningen er ikke så veldig imponerende, men akselrasjon og bakkegenskaper burde bli bedre, og 55 km/t holder som regel ved by kjøring,
Dessverre har eg ikke funnet noen som forhandler kitene så eg vet ikke hva de koster.

Kitene er beskrevet på hjemmesida til EVT (Krever litt leting da alle linker til andre sider på domenet blir videresendt til startsida)
http://www.evt.com.tw/

Da eg ikke fikk til å lage en link direkte til datablad hos EVT, har eg lagt ved en ekstra link til ei ekstern side:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/evt_electrificationkits.pdf
#6
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El-scooter
tirsdag 22. mai 2012, klokken 11:29
Det stemmer at EVT har lagt inn begrensinger i motorkontrollerne.
Det er en del innlegg på nettet fra folk som har skiftet til kontrollere uten denne begrensingen, og det ser ut til at EVT scooterne har en toppfart på ca 55 km/t på flat mark, med original batterikonfigurasjon og kontroller uten begrensing. Dette gjelder for både motoren med børster og den børsteløse. Dette er omtrent samme hastighet som en oppnår med 60V modifikasjonen og original kontroller på en motor med børster.

Men her var det snakk om å øke toppfarten på en scooter med børsteløs motor ved å øke spenningen, uten å skifte kontroller.
Det er det ganske sannsynlig en ikke vil få samme resultat på motorer med og uten børster på grunn av noen grunnleggende egenskaper ved hvordan motorstyringen fungerer.

Strømmen fra batteriene må gjøres om til en slags vekselstrøm før den kommer til motorankeret. I en motor med børster er dette oppgaven til børstene, mens det i en børsteløs motor blir gjort i kontrolleren.

Som en følge av dette trenger ikke en kontroller for motorer med børster vite særlig mye om motoren, og siden EVT kontrolleren tydeligvis ikke måler påtrykt spenning, fungerer 60V modifikasjonen på EVT scootere med gamle typen motor.

En kontroller for børsteløse motorer derimot må vite både turtallet og posisjonen til motoren for å synkronisere strømpulsene den gir ut med motoren, så dersom en ønsker å begrense turtallet på en børsteløs motor vil det naturlige være å legge det inn som en begrensing på frekvensen til strømpulsene ut fra kontrolleren. Så en 60V modifikasjon på en scooter med børsteløs motor og original kontroller vil kanskje gi kraftigere akselrasjon og mindre fartstap i motbakker, men den vil sannsynligvis ikke gi høyere toppfart.

I en test av en Govecs scooter kuttet kontrolleren så brått at testkjøreren følte det som om scooteren bremset automatisk når farten kom over 45 km/t. (Kan hende den faktisk gjorde det dersom strømregenereringen er programmer til å koble inn ved hastigheter over 45 km/t)
http://reviews.cnet.co.uk/cars/govecs-go-s1-2-review-50001582/
#7
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El-scooter
mandag 21. mai 2012, klokken 13:43
Sitat fra: Gurkelur på torsdag 07. januar 2010, klokken 03:21
Jepp, den har børstar. Men ikkje 2010-versjonen med meir kraft :)


http://soundspeedscooters.com/node/85

petterlc: Du kan jo sjå på muligheita med å setje enda eit batteri i seria. http://visforvoltage.org/forum-topic/motorcycles-and-large-scooters/757-evt-60-volt-mod Det er vanlig med 12V for å nå ei fart på 60km/t. Skulle det ikkje gå med t.d. 6V for omlag 52-53?


Det er en ting en bør være oppmerksom på før en prøver på 60V modifikasjonen.
I de tidlige modellene til EVT var det motorer med børster, mens de nye modellene blir levert med børsteløse motorer, eg tror de børsteløse motorene ble introdusert i 2007.
Ut fra alderen på tråden linken peker til er det snakk om en modifikasjon som fungerer på motorer med børster, men det er ikke dermed sagt at den vil fungere på børsteløse motorer.

Dersom det er noen som har prøvd denne modifikasjonen på en børsteløs EVT hadde det vært fint om dere skrev litt om hvilke erfaringer dere har med modifikasjonen (både positive og negative).

Det er ganske enkelt å se om en EVT motor er børsteløs eller ikke:
- På motoren med børster er motorhus og felg støpt i ett stykke, men på de børsteløse er felgen og motorhuset skrud sammen med fire bolter.
- Motorer med børster har 10" felg, børsteløse motorer har 12" felg.
Bildet fra Gurkelur over er av en børsteløs motor.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA