Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tony

#1
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. juni 2013, klokken 19:41
På en måte er alle motorer AC motorer. Ellers ville de bare rotert inntil 1/2 omdr.

Forskjellen ligger i hvordan en omformer DC fra batteriet til et roterende felt.

På DC motorer foregår dette internt i kommutatoren, mens AC motorer mangler denne funksjonen, og må ha et dreiefelt tilført.

AC styringen kan skreddersys bedre enn DC motoren der en må lage et kompromiss mellom bunndrag og turtall. Dette gjør at AC motoren føles mer momentsterk enn DC, spesielt i oppstart og ved høyere turtall.

Blir nesten som en 2 syl MC motor kontra 4 syl. Samme effekt oppleves som kraftigere i 2 sylinder versjonen, selv om begge har samme toppfart.
En 4syl motor er for meg bedre en 2syl, de går jo mere stille og er kanskje mer stabile.
En børsteløs motor har jo også mindre slitedeler, kanskje det er den beste fordelen.
#2
Ett litt rart spørsmål kanskje, men vet det er mange dyktige folk her så jeg prøver.

Det gjelder elektriske motorer som sitter i tredemøller, og noen har AC motor og andre DC motor.
Finnes det ett regnestykke eller forklaring på om 5hkDC kontra 5hkAC?

Exempel. Er 3hkAC like bra som 5hkDC?

Som vanlig setter jeg stor pris på svar her på forumet:=)
#3
Kjøp og salg av deler og utstyr / EvLite 2,1 til salgs. SOLGT
fredag 24. august 2012, klokken 08:31
EvLite med vanningsutstyr selges.
2,1 programvare og instruksjonsbok.
Tony 96011682.
#4
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Kjøper EVlite
lørdag 28. juli 2012, klokken 10:53
Jeg har en om du fortsatt er interessert.
Tony.
#6
Sitat fra: kopbjo på tirsdag 26. juni 2012, klokken 18:23
I denne brosjyren fra Citroën - lastet ned fra deres hjemmesider i dag - står det at C-Zero har garanti på 5 år / 50 000 km....:

http://www.citroen.no/Resources/Content/NO/Div_PDF/Brosjyrer/Czero-brosjyre.pdf

.. jeg som trodde at det var 5 år / 120 000 km (hentet fra elbil-foreningen sin oversikt).

(Jada, jeg skal komme meg til noen forhandlere snart, nå.. )

Det stod også feil km i standard kontrakten men selgeren forandret til 120.
#7
Saxson er moden for utskiftning og jeg har fått tilbud på miev til 217T og Zero til 199T. Sort farve.
Konklusjonen min blir for 17T mere får jeg.
Nyere 2012 modell.
Forvarming/kjøling med en stor fjernkontroll innenfor 100m, og uviktig tidsystem.
Annen girkasse med regensystem jeg tviler blir brukt.
2 Ekstra airbagger. I følge selger men ikke brosjyre.
Varme i passasjer setet.
Ikke blåtann.
Ikke navigasjon.
Stabilitet/Traction kontroll. Er ikke sikker på Zeron her.

Vi går nok for Zero med kupevarmer og timer.

#8
8 år uten rens eller filter er kanskje grunnen. Jeg vurderer å montere filter.
#10
Det var dårlig bensin som gjorde at den ikke virket.

Tok ut tanken helt, og tømte den skikkelig. Det kom mørke brun bensin ut på slutten.
Så tømte jeg slangen helt frem til webastoen, for her ligger det da dårlig bensin som måtte bort.

Jeg tok ikke sjansen på å koble en kanne/flaske med bensin rett på webastoen, det er jo doseringspumpen som bestemmer mengden og da var jeg redd for at det kunne gå galt.

rens tanken er et godt forslag.

#11
Den trekker masse luft, men selv med innsuget rett opp ble det ikke bedre.
Hvor sitter styringen til glødepluggen da?

Jeg tømte bensintanken det jeg kunne, og fyldte slangene med fersk bensin, og da syntes jeg det ble litt varme i eksosen. Men så stoppet den. Og etter å bli resatt gikk den en stund før sikringen går.
Selv uten lokk på bensintanken vil den ikke gå.
Kanskje jeg må ta ut tanken helt, for å forsikre meg at det ikke er noe på tanken som feiler.
#13
Ingen varme i det hele tatt.
#14
Ser det er mange tråder her om S modellen, men er ikke sikker på om Z/C (tror den omtales som C) er noe lik.
Den har vertfall ikke samme dyse/kammer system som på de bildene som er lagt ut, så tror rens ikke hjelper

Etter å hentet en brukt Z/C-B hos Elbilmek på fornebu har jeg fortsatt samme problemet.
Den starter opp og går en liten stund, så stopper den.
Den får bensin men blir ikke varm.
Feilen blir ikke borte etter resetting.
Har nok kjøleveske, og den sirkulerer godt.

Noen forslag?
#15
Bilen vår startet ikke til tider, men bare når frua kjørte den.
Jeg fikk aldrig den "feilen", uansett når jeg prøvde.
Det viste seg at hun tråkket på bremsen når hun skulle starte, og da kom foten borti gassen.
Den vil ikke starte når man tråkker på gassen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA