Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Siffen

#1
Hei
Jeg hadde dette problemet på min P106 og det viste seg å være fuktighet i ladekontakten. Jeg sprayet den med universalspray og problemet var løst. Jeg hadde også evLite som viste feilkoden. Kansje det er så enkelt?  ;D
#2
Jeg var i din situasjon for vel tre år siden og er nå snart ferdig med min studentperiode. Jeg tenkte akkurat slik du gjør og undersøkte en hel masse blandt annet her på forumet. Konklusjonen ble at det var en viss risiko med elbil, men jeg tok sjansen. Jeg har ikke angret!
Jeg kjørte safe og kjøpte bil hos Enviro, en P106 som var gått ca 23.000 km og stort sett "nye" batterier. Prisen var da 129.000. Jeg hadde noen småting i begynnelsen som de ordnet opp i uten diskusjon. Etter en stund fikk jeg litt fusking i motoren og det ble skiftet børster hos Åsane Auto, selvfølgelig garanti. Fuskingen gav seg ikke og da byttet de motoren  (antagelig nesten ny).
Siden har bilen gått upåklagelig helt til for en tid siden da jeg fikk batterieksplosjon. Dette dekket forsikringen og jeg kjøpte noen brukte blokker som jeg monterte selv (annen tråd på forumet). Jeg har hele tiden tatt vannservice og annet vedlikehold selv, men jeg ser at det er veldig lurt å ha batteriovervåking for å forebygge batteriskade (før batterieksplosjonen hadde jeg registrert spenningsforskjell på den aktuelle kassen, men tok det ikke alvårlig nok). Min erfaring er også som det framkommer her på forumet at det er ytterst skjelden at hele batteripakken ryker. Det vil som regel la seg gjøre å skifte noen blokker, men det er da viktig å følge opp med hypig/ kontinuerlig kontroll av spenningen på kassenen/ blokkene.
Jeg vil ønske deg lykke til som elbileier, men undersøk nøye hvordan batteri tilstanden er. Få en kyndig til å måle spenningene over blokkene slik at du har et godt utgangspunkt. Da får du sannsynligvis et problemfritt bilhold.
#3
Jeg har Gjensidige og de har vist seg å være veldig imøtekomende og åpen for alternative løsninger. Jeg måtte ved kjøp av brukte blokker fraskrive meg eventuell reklamasjonsrett overfor selskapet slik som jeg ville hatt ved kjøp av ny kasse. Jeg synes allikevel det ble en god deal da jeg skiftet fire blokker til 3000,- pr. stk. Det var bare en blokk som var defekt og jeg har dermed tre stk (av de gamle)som eventuelt kan brukes senere.
#4
Du bør absolutt sjekke med forsikringsselskapet. Når det har skjedd en eksplosjon dekker de det normalt. Jeg hadde eksplosjon i 6-er kassen i min P106. Forsikringsselskapet ville dekket ny 6-er kasse med fratrekk for elde. Min bil hadde da gått 28.000 km etter batteribytte og dermed måtte jeg eventuelt betale 28 % av kostnaden selv (100.000 km er 100%).
Jeg valgte å kjøpe brukte blokker for at det skulle passe bedre til mine. De gikk da med på å betale 3750,- pr blokk og 4000,- for arbeidet som jeg gjorde selv. Jeg har nå kjørt ca 5000 km etter dette.
Når 6-er kassen var nede monterte jeg samtidig signalledninger for å kunne overvåke spenningen på de enkelte blokkene i 6-er kassen og spenningen på 11-er og 3-er kassene. Det har vist seg at spenningen er helt stabil og differansen varierer litt mellom 0,01 og 0,02 volt.
Lykke til videre med din bil
#5
Enkle batterispørsmål / Sv: Lagring av SAFT blokker
onsdag 11. november 2009, klokken 23:11
Takk for hjelpen Elektrolux, du har som vanlig gode og presise svar.
Mvh Sigfred
#6
Enkle batterispørsmål / Lagring av SAFT blokker
onsdag 11. november 2009, klokken 21:04
Hei, jeg har noen blokker som jeg ønsker å lagre for eventuell senere bruk. Jeg forstår at de bør være utladet, men må de være helt tomme (0volt) eller skal de ha en viss spenning?
Jeg lurer også på om de tåler frost når de er utladet. Blybatterier tåler som kjent ikke frost når de er utladet.

Jeg vil samtidig uttrykke min glede over at forumet består.  :)
Mvh Sigfred
#7
Jeg har i dag kjørt en tung tur med min P106 fra Bergen til hytten på Kvamskogen. Avstanden er vel 63 km med tunge stigninger. Etter ca 27 km kommer første styrkeprøve, 5 km med stigning fra havnivå opp til 250 moh. Deretter rett ned igjen til sjøen. Ved 41 km kommer andre stigning med 20 km opp igjen til ca 400 moh og deretter flatt siste biten. Jeg registrerte at regenerering ikke gir nevneverdig utslag på meteret, men ifølge evLite gir den ca 100 A tilbake ved full regenerering.
Vel framme stod meteret på 5 %, lyset kom på v/ ca 15 %, dette var på slutten av siste stigning slik at jeg da kunne surfe inn til mål uten store anstrengelser.
På turen prøvde jeg å holde pilen på det grønne, men måtte opp på oransje innimellom. Det var heldigvis lite trafikk slik at jeg ikke ergret for mange med fossilbiler. Jeg holdt ca 40 km/t i stigningene og lå da på grønn/gul.
Hjem igjen regner jeg med at det skal gå fint da er det bare en skikkelig stigning.
Det lengste jeg har kjørt er ca 90 km på lett kupert vei og sommer og sol. Det er kjekt å oppleve at batteriet fortsatt holder mål.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Elbilforsikring for førstegangseiere
torsdag 26. mars 2009, klokken 17:40
Jeg har en P106 -99 og er totalkunde hos Gjensidige. Jeg betalte sist 3200,- for full kasko med 75 % bonus. Jeg er også medlem i NAF og slipper dermed egenandel for en skade hvert år. Bonusen blir også den samme etter første skade, men jeg må ha fem nye opptjeningsår for å slippe bonustap neste gang. Jeg hadde en skade i vinter og opplevde meget god behandling fra Gjensidige og NAF. Bilen ble hentet, taksert hos NAF og sendt direkte på verksted. Jeg gjorde ingenting. Etter reparasjon kunne bilen hentes hos det lokale NAF kontoret. Ingen egenandel og alt ordnet. :)
#9
Hei, jeg kjøpte evLite i vinter og koblet den til min P106 -99 som har den gamle typen kontakt. Ledningene skal kobles farge mot farge i fra pluggen på evLite og til 30/33 pins kontakten i bilen slik som Evan har merket i manualen.

Jeg legger ved noen bilder som viser hvordan jeg har løst det. Pluggen som jeg har brukt er en vanlig strømplugg til en gammel PC eller lignende. Kontakten som passer til denne kjøpte jeg hos Clas Ohlson (22-863). Denne har jeg plassert under rattet. Koblingen til 30/33 pins kontakten har jeg gjort med smale kabelsko (Biltema 44-007). Disse må klemmes litegrann for å feste godt og de bør isoleres først med litt teip for å unngå kontakt med de andre pinnene.

Koblingen i evLite pluggen kan gjøres med vanlige isolerte kabelsko (Biltema 44-001), disse vil da gå over to pinner i pluggen. Dette spiller ingen rolle fordi det er ledige pinner ved siden av de som er brukt. Den svarte har riktignok skjermen for kabelen ved siden av, men den kan godt kobles sammen med denne. Den røde er pluss 12 volt, svarte er minus og den grønne er signalkabelen. Den røde og den svarte kan faktisk kobles rett på 12 volt f.eks. i sigaretttenneren, slik at det da bare er den grønne som kobles i 30/33 pinns kontakten.

Pluggen på evLite kan selvfølgelig kobles fra og så koble ledningene direkte i en annen plugg, men det må da legges inn en sikring slik som i evLite pluggen.
#10
Tak for svar!
Har i ettermiddag kjørt en tur for å sjekke kjørelengde. Når jeg kom hjem sto måleren på 71 km og energimeteret på 7 % (samme på evLite). Lyset var ikke kommet på. Jeg kjørte ganske pent og varmeapparatet stod på hele tiden. Spenningsforskjellen var nå (v/ 7 %) 0,115 v.
Konklusjonen blir vel at batteriet kansje er ok, men at jeg på litt sikt bør ta ned 6-er kassen for kontroll. Da bilen ble kjøpt hos Enviro ble det sagt at alle blokkene var skiftet i 2005. Jeg kan iallefall se på 3-er kassen at den er datert i 2005.
#11
Jeg har en P 106 -99 som jeg har kjørt gjevnlig i snart to år. For ca et år siden målte jeg spenningen på de forskjellige battrikassene for første gang og kom fra til at 6-er kassen hadde en snittspennig som lå ca 0,13 volt (pr. blokk) under de andre to kassene.
Jeg målte både når de var fulladet og når de var helt utladet (v/ 100 % 6,89-6,76 og v/ 15 % 5,79-5,66)
Spenningsforskjellen var altså den samme i begge tilfeller. Jeg kjørte den en gang helt ned til den stoppet, eneregimeteret viste da 0%. Samme resultat. Ett år senere er resultatene de samme ( har variert litt opp og ned, 0,12-0,14).
Jeg leser her på forumet at spenningsforskjellen ikke bør være over 0,02-0,03 volt pr. blokk og er derfor litt urolig for at det kan være noe galt med en eller flere blokker i 6-er kassen. Jeg kan i beste fall kjøre den ned til ca 10 % før lyset kommer på, men normalt mellom 15 og 20 %. Har i denne perioden kjørt max ca 90 km på en opplading (10 % igjen), men normalt ca 50-60 km til ca 20 % gjenværende. Er der noen som har mening om jeg bør gjøre noe med dette?
#12
Delenummeret fra Citroen er 335017, går til C-15, AX, ZX og Saxo.
#13
Jeg skiftet lageret i går. Kjøpte hos Citroen forhandleren, kostet 890,-.
For å skifte dette må fjærbeinet løses av bilen, bremseskiven demonteres og deretter må navet (som skiven henger på) presses ut. Denne kan til nød slåes ut med hammer. Den ene innerringen for lageret henger da fast i navet og følger med ut.
Låseringen må så fjernes og lageret må presses ut i vekstedspresse eller med ters. Ringen som henger på navet kan bikkes av med to kubein eller store skrutrekkere (fester navet i skrustikke).
Når det nye lageret skal monteres må en være forsiktig slik at dette ikke bli skadet. Det må presses i og en må presse på ytterringen for ikke å skade rullebanen. Navet kan så presses i og da må en passe på å ha mothold mot innerringen slik at ikke lageret skades.
Det er nok lurt å få hjelp til pressingen hvis en ikke har tilgang på utstyr. Lykke til.

PS! Jeg ser i Think sin verkstedshåndbok at de har verktøy for å skifte lageret mens fjærbeinet står på bilen. Du må da ha dette spesialverktøyet for å kunne gjøre jobben uten å skade lageret. For oss som ikke har dette må nok fjærbeient helt av.
#14
Jeg prøver Citroen i morgen. Takk for hjelpen.
#15
Hei, etter en tid som passiv medlem av forumet må jeg nå be om litt hjelp. Min lokale forhandler av hjullager greier ikke å finne det rette forhjulslageret til min 1999 mod P 106. Er det noen som har et SKF nummer for dette? Har prøvd Biltema sitt lager, men det holdt bare noen få måneder.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA