Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FiDo

#2
ALT SOLGT!
#3
Sitat fra: Trafikkbestyrer på mandag 09. februar 2015, klokken 00:26
Så du kan trygt stå på en plass med "ladbar motorvogn"

Sendte en e-post til Stavanger parkering for å få en oversikt over hvor det var parkering merket "ladbar motorvogn".

Her er svaret:
"Oss bekjent er der ikke ladestasjoner til annet enn EL-biler i Stavanger

Med hilsen
Stavanger Parkering KF"

Da er det nok fortsatt bare Oslo og Sandnes som praktiserer dette... :(
#4
Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 08. februar 2015, klokken 09:28
Hvis det står "ladbar motorvogn" På skiltet har du lov.

OK! Takk for svar! Det er tydeligvis ikke alle EL-eiere (kjører EL-bil selv også) som er enig i dette..

Men om jeg parkerer og lader min hybrid på offentlig oppmerket plass med underskilt: "For ladbar motorvogn", må jeg uansett betale for parkeringen?

Hva om jeg parkerer på SIDEN av parkeringen merket "For "ladbar motorvogn", betaler for parkeringen og setter den til lading. Er dette tillatt?
#5
Plugg-inn hybrider / Sv: Hva med hk og awd når batteriet er tomt?
søndag 08. februar 2015, klokken 02:08
Merk at om batteripakken er "tom" kan du ikke kjøre med permanent AWD, men du skal ha kapasitet til "nødbruk".

Derimot kan du velge å bruke "Save" funksjonen på vei til hytta, om du vet at du trenger konstant AWD opp den siste bakken.
#6
Elbilen i Samfunnet / Lade Hybrid bil på offentlige ladestasjoner?
søndag 08. februar 2015, klokken 01:51
Her jeg lov å lade min V60 Plug-In Hybrid på offentlige EL-ladestasjoner i Stavanger, mot betaling?
Jeg har sålang funnet ut at dette er lov i Oslo og i Sandnes (?) men jeg finner ingen informasjon om dette er tillatt i Stavanger..
Noen som vet hva som gjelder?
#7
Plugg-inn hybrider / Sv: Volvo V60 Hybrid - Forbruk ved langkjøring
lørdag 07. februar 2015, klokken 12:14
Hadde eit forbruk på 0.16 liter på kjøring fra Stavanger til Bergen med D5'n. Vel og merke i jevn, saktegående trafikk..
#8
Plugg-inn hybrider / Sv: Hva med hk og awd når batteriet er tomt?
lørdag 07. februar 2015, klokken 12:11
Du klarer ikke å tømme batteriet på en V60 PHEV. Batteriet på denne er eit 11.2kWh lithium-ion batteri, men du får ikke brukt mer en 8kWh av kapasiteten. Den resterende kapasiteten blir brukt som backup ved f.eks bruk av AWD og andre sikkerhetssystemer som DSTC osv..
Den har også en 400V generator som kan lade batteriet under kjøring.
#9
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. november 2014, klokken 19:52
Sitat fra: FiDo på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:11
Jeg tenkte å programmere om til 85 V igjen.

Det blir som å be meg gi bilen din aktiv dødshjelp.

Fiks heller batteriet, og aksepter at kapasitetsmeteret ikke er synkront med batteriets reelle kapasitet.

Dette er jeg fullstendig klar over @elektrolux !

Jeg kommer til å bytte #2, #4 og #5 i første omgang, om ingen andre her har noen bedre forslag?

Kostnaden med å bytte bortimot hele batterikassen er ikke bilen verd, så da går den heller oppi "el-avfall" containeren på jobb!  :P
#10
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. november 2014, klokken 07:34
Bilens BMS er dessverre enda av den oppfatningen at batteriet ikke er tomt før 85 V. Dermed vil automatisk kalibrering av energimeteret opphøre.

Dette sammen med at spenning under høy last (les kjøring) kan få dårlige celler til å kollapse. Grafen din viser at alt ikke er helt på stell i pakken din.

Jeg tenkte å programmere om til 85 V igjen. (Og heller beholde eit mindre strømtrekk) Det er ikke ofte jeg bruker mer en 50% av batteripakken uansett, men surt når den stopper på vei til/fra jobb en kald vinterdag.

Når du ser på grafen min @elektrolux, hva mener du jeg burde gjøre for å få den på stell igjen. (Jeg trenger ikke ha den optimal, da bilen kun blir brukt til jobbkjøring).

Jeg synest pakken min er nokså jevn, men  #2, #4 og #5 gir seg først.
Etter 110 min. er batteriene i bunn og grunn tomme, og så lang ned er ikke mulig å komme ved vanlig kjøring.
#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Belastningstest batteripakke
mandag 17. november 2014, klokken 19:41
Etter at jeg fikk programmert om motorstyring (Minstespenning til 95V) så stopper "plastraketten" ved ca. 50% på energi-meteret. Actia'en sier da at batterispenningen allerede da er 95V.

Batterispenning ved fulladet er ca. 130V. Etter kun kort tid kjøring (5-10 min) er spenning ca. 105V. (Med belastning)

Jeg tok ned batteripakken ved ca. 50% på energi-meteret, og belastet batteripakken med varmeapparatet, for å se hvilke batteri som "køddet det til", men jeg ser igrunn ingen batteri som skiller seg veldig utifra de andre. Noe endring er det jo, men ikke før batteripakken er omtrent tom.  Batteripakken er original fra 2002. Se vedlegg.

Jeg tenker litt å bytte batteri 2,4 og 5..
#12
Jeg ser for meg at det blir mer arbeid en det smaker å flytte ut HV/BMS, siden alt av kabler må forlenges. Det hadde vært morro, men tiden vil vise.. :)

Om du har langåpent en kveld i nær fremtid, kanskje eg kommer innom for omprogrammering i første omgang (som sikkert resulterer i at batterikassen må overhales etterpå, he he)

Edit: Må jeg ta ut motorkontroller?
#13
Sitat fra: Erik S på fredag 17. oktober 2014, klokken 22:42
Bilen fikk denne feilen en vinter etter å ha prøvd å komme opp en bakke i dyp snø.
Det ble litt spinning og plutselig var feilen der.

Når jeg vrir nøkkel til start skjer det ingen ting.
Ikke mulig å deaktivere girlås.

Sjekk sikkerhets bryteren på høyre side (bak den høyre luka i dashbord). Jeg har erfart at den har slått ut ved "idiot kjøring" selv, og fikk samme / lignende symptomer som deg.
#14
Dette hørtes litt interessant ut.. Har du fortsatt mulighet for programmering her i Stavanger elektrolux?

-Hva menes med "ubetydelig redusert akselerasjon og rekkevidde" ? Hvor stor forskjell / rekkevidde er det snakk om VS originalt?

-Jeg renker med den tweeken din kun endrer "redusert effekt 80%" i motorstyring til en høyere verdi (100%)?, så motorkraft er fortsatt like dårlig som originalt?

-Jeg har lyst å sette oppi to ekstra batteri, der hvor HV/BMS står idag, og flytte disse komponentene ut.
Takler de øvrige komponentene og SW dette, eller må jeg programmere om motorstyring? Noen her som har gjort dette tidligere? (Oppskrift?)
#15
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Energimåler
torsdag 25. september 2014, klokken 16:49
Prøv å ta ut sikring til instrumentet. Husker ikke nummeret på den, men når du ser inn på siden av dashbordet er det den som er helt øvers til høyre..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA