Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - grohell

#1
Gav opp prosjektet Tromsø. Guldkula fekk seg en driftsstans. Trur det er jordingsfeil sannsynligvis fordi eit batteri er gått lekk. og studenten fant ut at buss inkl nattbuss var eit godt alt. Så nå er gulekula godt parkert i garasjen til vi kjem att frå utenlandsopphold om ca 1 år. Så får vi prøve å få den på vegen igjen da.
#2
Think sluttet å ta lading før eg fekk kobla til Nicometer. Så det har ikkje skylden. men håpte eg kanskje kunne lese ut kva feilen var med nicometeret. Men det får eg ikkje lada, verken i dokkingstasjonen som fulgte med eller med kabelen kopla til thinken.

Ja, det lyser i kabelen.....

Nå er planen å låne en palm med program og batteri som virker :) for å kunne sjå om det er noen feilmeldinger som kan leses ut på korfor den ikkje lader.
#3
Fekk endelig kabel til palm og skulle montere nicometer. men da slutter thinken å ta lading. Og så vil søren ikkje Palm515 ta lading heller.  Thinken lager berre litt vanlig ladelyd i 5 til 10 sec om eg setter i kontakten. ladelyset blinker men kapasiteten står på 40% (øker ikkje) men har jo gått litt ned nå når den står. Får feilmelding i display. men bilen går som normalt. Hadde den ut og snudde den.

Men har endelig alle delene for nicometer men får ikkje liv i palm. vet den tok lading da den ble kjøpt. men hadde ikkje kabel. så lot den berre ligge. og nå er den og dau.... ulykkelig think helg...
#4
Ja. kommer ihvertfall til å lete etter andre alternativer.
#5
[color=][/color]10000 er prisen vi har fått oppgitt i epost.  er billigere å ta med bil når du sjølv er på tur. men sånn det er nå har vi ikkje den muligheten.
#6
Tips om billigere frakt.... Skal muligens frakte elbil fra Stord/Stavanger (viss den skal på service der først) til Tromsø for at datter skal kunne bruke den som studentbil mens eg jobber utenlands eit år. men 10 000kr skulle spedisjonsselskap ha. fra bergen til tromsø med hurtigruta. Bet 2000 for motorsykkel for 2 år siden. elbil tar jo omtrent samme plass og trengs ikkje stroppes. dvs mindre arbeid. men oppgitt pris altså 10000. Viss vi ikkje sender den...kordan lagre think uten tilsyn i 1 år????
#7
Lurer på om eldstedotter skal få med seg vår gule Think 2001 som studentbil til Tromsø.

Noen som har synspunkt på dette?

Vil det bli for kaldt om vinteren? er det noen som kan hjelpe viss det skulle skje noe? Er det verksted el andre elbil entusiaster som kan ta vannfylling. ( Ho vil ikkje ha tilgang til garasje vanligvis)

Takknemlig for svar.

#8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Tidligere elbileier
tirsdag 07. august 2012, klokken 11:18
Kjøpte bil omtrent i den stand du sier til 25t i mai i Bergen. Kanskje du berre må ha Is i magen til den rette dukker opp, eller prøve å kjeøpe gjennom forumet.... Lykke til Elbil er GØY.

Spesielt å ikkje måtte fylle bensin og bet bompenger, parkering og ferge.... og gøy å kjøre.
#9
Eg veit ikkje om det er noe spesielt for Nord Jæren. men bomringen lengre nord på E39 så må du få brbrikkr for gratis passering, eller sende faktura i retur sammen med dok. på at bilen er en elbil og har rett på gratis passering.Men det synes eg er tungvindt.  eg fekk brikka gratis frå dei. (ikkje 200 i depositum )
#10
Har sendt deg en epost elektrolux. Håper den kjem fram. Der har eg og lagt ved verkstedsrapporten frå Kverneland bil. Så kan vi ta det derfra.

Men for at tråden og skal være informativ for andre kan eg opplyse at Kvernaland  har Feilsøkt, og skifta 10 stk batteri, uten garanti. Og vedlikholdslading.
#11
tenker på det.....  ;D Men trenger jo bilen og da. Men skal ha ferie neste veke og reise fra Sola, så kan du gjer det på den veka som vi er i varmen, eller levere den på Stord/ event Sveio ( jobber der) så er det kanskje mulig å få til.

Men eg må jo spørre igjen.... bilen har hatt full service hos Kverneland bil 2mai 2012, er dei så uintressert eller kunnskapsløse at det ikkje er verdt noe???

Det at bilen mista kapasiter var noe så enkelt( dumt) at dekkene bak sannsynligvis lekker litt, for dei hadde under 30 i trykk, selv om eg veit eg sjekka med medbrakt egen trykkmåler da dekkene ble skifta fra vinter til sommer. Så nå er rekkevidden (batterikapasiteten) omtrent den samme som da vi fekk den, har litt under 40% igjen når eg har kjørt 39 km, inklusiv Bømlotunellen i ca 45 km/t oppover i 5 km.  Trur vi to som kjører den, kjører forsiktig...men nett den tunellen er jo en nøtt og kan sikkert skape problem. Men nett det vileg vel kunne se med nicometer og.

Til hausten vil ikkje vi være to som bruker bilen lengre, og det er lettere å unnvære den i ei veke eller to. Og det er vel og passelig serviceintervall .... 2-3tusen km???etter siste service.

Er blitt ordentlig glad i Gulekula, så vil jo helst ikkje kjøre den i stykker.

Er klar over at det sikkert her som andre plasser er ulike meninger...noen som vil lufta dei her? Er Nicometer en god løsning eller er det kun Robometer med full service som er tingen..

?
#12
Takk for svar. Da prøver eg å få tak i den.
#13
Kan noen hjelpe.. ?  ??? Er dette rett type Palm til Nicometer. Har bestemt at Gulekula (Think)  må få batteriovervåking snarast. Så heller ta storservice og kanskje montere robometer til hausten/vinteren. Fant denne annonse på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35270083
Kan noen fortelle meg om dette er rett type? På forhånd takk
#14
Har heldigvis lang nok ledning, og det å henge ledningen over speilet begynte vi faktisk med automatisk. For å avlaste det at ledningen i seg sjølv er  så tung at det føltes rett å ikkje belaste ladeinntaket med vekta, fordi det passet fint sånn. :) og fordi eg veit eg er en person som alltid har det travelt. og derfor kunne finne på å glemme det.
#15
Vi har ikkje kjørt max lengde etter vi fekk den, men vi er to som pendler hhv 30 og 37 km, (37km inkludert bømlafjordtunell dvs 4km sammenhengende stigning) det vi merker er at når vi starter hjemmenfra med fulllada bil, så har vi mindre % igjen når vi er framme. Eg vil tru eg hadde omlag 10-15% mindre enn det eg hadde dei første turene.

Sjekka lufttrykk i dekka på vegen heim, litt lite i bakdekka... økte dette til litt over anbefalt dekktrykk på 36. Synes kanskje eg greide turen litt betre heim enn på jobb. Men tunellen er jo veldig avgjørende, og tok det kanskje ennå roligerer enn det eg har gjort før. ( 40-45 km t) Vi har kjørt ca 900km etter vi fekk den...her går det unna :)

Ja eg ser eg trenger overvåking av batterier. Men sliter med kva eg bør velge og tid til å få det gjort. Tidsklemma  :-\ Bilen er og kjøpt fordi eg har dotter som jobber dette året for å spare penger til studiet, så det passe dårlig å "ta fra" henne bilen. Ho pendler gjennom bomring til 102kr dagen med rabatt.

Har prøvd å lese, men må innrømme som lite strømkyndig, så dett eg litt av lasset med alle fagutrykka.
Kva er forskjellen på Nicometer og Robometer, fordeler ulemper i forhold til pris.  Noen som gidd gi meg en sammenligningsliste???
( Trur ) eg veit at: Nicometer kan monteres uten å ta ned batt,pakken ( frister), at Robometer gir betre overvåking ( men ikkje helt sikker på kva som er betre). At Nicometer kan monteres sjølv ( ved hjelp av elkyndig person) men at Robometer bør gjerast av fagfolk.
Og ettersom bilen er kjørt uten overvåking til nå...så tenkte eg at vi kunne kjøre til neste vannfylling ( som kommer ganske kjapt med den kjørelengden vi har )men det er nok litt dumt tenkt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA