Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - terjeeri

#1
Da er man blitt litt klokere. Alle batteriene byttet i 11 kassa. Jeg fant ett dårlig batteri 5,1v (soc = 70%). Alle andre  lå på 6,39. Har ikke testet dem videre ennå, men antar de fleste er høyst brukbare.

Etter et balanseringslading og vedlikeholdslading og derpå kjøring forsiktig så langt ned som jeg kom. fikk jeg 6,5 mil før lampa kom på på 8%. Da var jeg ikke innom gult, under 25%. Dette har jeg bare sjelden oppnådd på en varm sommerdag. Så var det Dette med ubalansen på kassene. Til min store overraskelse viste fortsatt Robometeret en diff på 0,8 v i snitt. Jeg kunne fortsatt ikke forstå dette. sensorene viste 61,5 v og 67,5. Så tok jeg en sjekk direkte på 11 kassen og den viste 72v. Da var neste sjekk sensor kabelen på midten under bilen. Joda den var der men hadde rustet helt av.

Reparerte kabelen med ny innfesting og vips så ble Robometeret happy. Kun 0,01 V forskjell tidvis ved kjøring. Men hvorfor viser robometeret spenning på en sensor som ligger i løse luften ?
#2
Skal huske på det hvis det blir aktuelt, etter mye tid i batteribua har jeg valgt ut 6G og 5D blokker som jeg anser som gode nok. De har tilnærmet lik utladingskurve og leverer mellom 90-100AH.

Jeg benytter 10stk 55w 12v halogen pærer og lader ut 2 batterier i serie av gangen, med spennings logging på hvert enkelt. De starter med å trekke 55A og ender opp på ca 45A før droppunkt rundt 4,8-4,9v.
Siden jeg ser at utladingskurven er tilnærmet lineær håper jeg det samme gjelder for strømmen og har snittbetraktet 50A over utladingstiden.

Neste helg blir det batteri skifte så da får vi se... :)
#3
Det høres bra ut, da også mine biler har foretrukket D-blokker. Jeg sitter nå med 6 D-blokker og 14 G blokker. Relativt gamle 00,01,02 årganger, men de har ikke gått mer enn 60.000 så det er håp. Må være optimist med slike gamle elbiler  :)
#4
Skal sjekke det meste når jeg tar ned 11 kassen. Jeg forbereder nå en komplett utskiftning av alle batteriene i bakre kasse og holder på med oppvekking av lagrede batterier. Er det noen som vet om 11 kassen har 5 eller 6 D-blokker ?
#5
Takk for tilbakemeldinger. Dårlig kontakt i ledninger tror jeg er utelukket. Jeg mistenkte det selv først, men etter åpning av 11 kasse og måling direkte på batteriene viser det seg at målekretsen er å stole på via målepunktet på kabel som går fra 11er til 6er kasse jfr standard robometer oppkobling.

Jeg blir nok nødt til å ta ned 11 kasse og nok en gang undersøke nærmere. Det som fortsatt er et mysterium er hvordan hele 11 kassen aldri kommer opp på at nivå med de øvrige batteriene. jeg mangler jo 6-7 volt på 11 kassen og det er så frustrerende å tenke at alle 11 batteriene i den bakre kassen skulle svikte samtidig.

Hvis det er noen logikk i at ett eller flere dårlige batterier i bakre kasse skulle hindre andre nabo batterier og oppnå toppspennig, så kan jeg forstå det, men sålenge det er en seriekoblet krets der all ladestrøm går gjennom alle batteri er det vanskelig forstå. jeg ville forventet at evt. dårlige batterier fikk lavere spenning enn gode battterier
#6
Hei alle, mitt Robometer begynte å pipe for ett år siden. Jeg så at plutselig en dag var det 0,7 V forskjell i snitt mellom 11 kasse og 3+6. Jeg tok da umiddelbart ned 11 kassen og målte alle batteriene inkl. en belastningstest med Biltema testeren for å se evt svake batterier.

Det jeg så forbløffet meg, alle batteri i 11er lå på 6,2 V mens 6+3 batteriene lå på 6,9. Jeg fant 3 batterier i 11 kasse som marginalt testet litt dårligere med Biltema testeren og disse byttet jeg ut.

Dette resulterte ikke i noen forbedring. Jeg har kjørt ca 1 år nå med en slik ubalanse mellom pakkkene og jeg ser at rekkevidden minker sakte men sikkert. Jeg hadde trodd at flere ladinger, inkl balansering og vedlikeholdslading burde utjevne forskjellene men nei.

Jeg klarer ikke å forstå at en hel 11 kasse sånn plutselig skulle bli dårlig, og skjønner heller ikke hva jeg skal gjøre for å få balanse. Noen som har noen tips ?
#7
Hi all. Thanks to Steens for an excellent effort bringing this app for free use.
I have also bought the Vgate, same as Helge and Elexrolux. I have a Peugeot 2001 and connects with at S8 Samsung.
In my experience it works fine, but with some minor issues:

1. The bluetooth connection seems to halt quite often, but I see on the phone that immeadeately conneciton is lost, the phone/app are searching for OBD connection, and it always connects again within 3-5 sec. I dont suspect the app is the problem. Ihave my phone mounted on the dashboard close to the window.

2. The Vgate is online as long as I am driving, but unfortunately it does not power up automatically when i start the car again. Pressing the power button does not help, I have to unplug the Vgate to get it powered. I think the problem is in the Vgate , not the app.

However I am quite happy with the app showing online voltage reading, and I have also tried the balancing program triggered from the app, and it works fine.

Looking forward to further improvements. great work  :)
#8
Hei. ja min ser lik ut. sender deg PM
#9
Hei, jeg har også Helge. Hadde helt glemt at du spurte om det tidligere. Du kan også få med vinduspusser hendelen. Begge er fra saxo 99.
#10
Hei, Saxoen går fortsatt på veien, men den blir snart delebil. Deler jeg ikke skal beholde selv kan selges, men jeg har ikke oversikt ennå. Er det noe spesielt du er ute etter ?
#11
Jeg skal undersøke sensor og pumpe nærmere når jeg skrur deler av bilen.
Jeg har tidligere gjort et halvhjertet forsøk på å skifte den blå hette. Den satt veldig godt fast, så jeg var redd for å ødelegge noe. Bremsene fungerer jo fortsatt.
#12
Hei beklager. den står fortsatt i min saxo, som  jeg beholder over sommeren. Den pumpa bråker og starter oftere en 30 sek, så jeg tror ikke den er verdt å gjenbruke.
#13
Hei, nei jeg tror ikke bilen har vært understellsbehandlet. Ingen rester etter tectyl masse. Dog virker gulvene foran på begge sider å ha hatt et gummiaktig belegg- når jeg river det av følger mye rust med.  Jeg byttet hele batteri pakken fra en 2003 modell for to år siden gått ca 60000. 1999 pakka har holdt bra i ca 7 år før problemer oppstod. Har skiftet 3 batteri på den i dens levetid. Dagens pakke har reduset kapasitet, men jeg får 6 mil før lading. Jeg tar vare på så mye deler jeg kan og satser på enda noen noen fine år med "nybilen".  Hvis man har deler og litt mot til å skru litt, så er jo disse bilene et prosjekt i seg seg selv. Og til en tidel av prisen for en helt ny moderne Elbil. :)

#14
Hei alle, på dette forumet deler man jo alt :)  Min Saxo 1999 modell ( 72000km) som jeg kjøpte fra Enviro i 2005 og dermed nå har nytt godt av i nesten 10 år, ble dessverre relativt underkjent på EU kontroll i år. Jeg har jo hørt så mye om at disse bilene er rustfrie. Vel , vel , farlig rust i bærebjelker, farlig rust i gulv foran, generelt mye rust. i bremserør, farlig rust i bremseskiver. Kanskje salting i Trondheim har skylden, men bilen har alltid stått i garasje.... (. bremsene brukes jo sjelden så det kan man forstå..).  rep kost  14-18000. 

Det er jo helt uaktuelt så her blir redningen en ny investering  (  http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5766687&finnkode=58896900  ).

For øvrig før jeg vraker denne saxoen er det kanskje noen som trenger deler ?  Her er mye kurant, speil, lys,elmotor, osv...

Jeg vil plukke det jeg kan selv før den sendes til hugger, men er det noen som er interessert i noe så send meg en melding.

Etter demontering vil jeg ha et lager av deler hvorav noe kan vurderes solgt, her kan nevnes:

2 stk Sagem Box  ( 2003 ) + ( 1999 )
1 stk Webasto termotop S
2 stk drivakslinger foran
30 stk batterier - 17 stk fra en 2003 modell, øvrige fra 1999.
2 sett med batteribokser flg. uten batterier
1 stk vakumpumpe
4 stk vinterhjul

Noe av dette kan diskuteres solgt hvis interesse.

Jeg har også Evlite , diagbox m. Lexia software og har kjørt vannservice selv på batteriene.
#15
Hei, jeg kjøpte en lik pakke for et år siden, den fungerer helt fint på min Saxo 1999.
Men den er ikke helt rett fram å installere da CD'n som medfulgte hadde mange ulike programmer og readme filer for install og upgrade. Til slutt fikk jeg det til , og det er korrekt at den krever Win XP så jeg installerte på en gammel laptop jeg hadde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA