Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edyrli

#1
Høyre siden bak har vel blitt en slags standard for europeiske biler selv om det finnes noen unntak her også. Det er det mest hensiktsmessige med tanke på lading og gateparkering. Min spådom er at siden så pass mange nye biler nå har ladeporten på høyre siden bak så vil dette på sikt gå mot å bli en slags standard.
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Shell Lonelier mysterie lokasjon
fredag 28. februar 2025, klokken 15:58
Jeg lurte også først på om det kunne være recharge, men så fant jeg den ikke hos recharge heller.
Det ser ut som st1 har sitt eget ladeselskap. Det er nok derfor vi ikke finner den i alle kartene. Jeg tror ikke den har vært st1 charge hele tiden det er nok derfor jeg har blitt litt forvirret.

https://www.st1.no/st1-charge
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Shell Lonelier mysterie lokasjon
fredag 28. februar 2025, klokken 11:40
Sitat fra: Orbit på fredag 28. februar 2025, klokken 11:24Bra med info. Den ligger inne på Chargefinder og ABRP. Den dukker også opp hos Audi (inkl live-status), men ikke hos BMW. Så de har tydeligvis ikke vært så flinke med å registrere seg.

Hva ligger kWh-prisen på?

5,79 i Snarveien appen nå.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Shell Lonelier mysterie lokasjon
fredag 28. februar 2025, klokken 10:21
For snart 2 år siden åpnet en kjempeflott ladestasjon i søgne. Shell Lonelier. Jeg har ladet her flere ganger. Første gang var det gratis og de andre gangene har jeg betalt med kort.
https://elbil.no/far-du-oye-pa-bensinpumpene-her/

https://www.youtube.com/watch?v=qR2M5W6saAk

Mysteriet med denne er at den ikke finnes i noen ladekart og det finnes heller ikke noe apper som man kan betale med. Så dersom noen ikke kjenner til denne og vet akkurat hvor den ligger vil man bare suse rett forbi.

Shell hjemmesiden sier: no charging points
https://find.shell.com/no/fuel/NO_9540-shell-lonelier/nb_NO

Det eneste sporet jeg finner av at denne har lading er et lite lyn på lokasjon hos st1.
https://www.st1.no/stasjoner/shell-lonelier

---
Imens jeg skriver dette innlegget installerer jeg Snarveien appen som er Shell og St1 sin egen app. Der finner jeg lokasjon og status på ladere. Jeg ser også at denne kommer opp som lokasjon i google maps. Det gjorde den ikke tidligere.
Jeg skriver allikevel ferdig innlegget mitt sånn flere kanskje blir klar over denne flotte lokasjonen.
#5
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Klønete lastbalansering hos Easee?
onsdag 19. februar 2025, klokken 11:25
Jeg har tibber, Pulse, og easee og jeg har observert det samme. Tidligere ladet bilen alltid på L1 og har nå byttet til L3. Jeg har også laderen i Auto på fasevalg da jeg har både enfas og trefas bil. For meg så er det perfekt da det er veldig lite last på L3 i min bolig. Jeg har også observert dette med at den ofte skrur ned farten pga temperatur på fasen.
Jeg har ikke noen forklaring annet enn jeg kan bekrefte de samme observasjonene.

Jeg tipper at temperatur styringen har blitt endret i en firware oppdatering. Og jeg spekulerer i om Tibber nå kan sende hvilken fase som har minst belasting til Easee laderen. Men skulle gjerne fått dette bekreftet.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr 2/ øvelseskjørings bil
onsdag 19. februar 2025, klokken 08:44
Sitat fra: Svk på tirsdag 18. februar 2025, klokken 13:44Hvilken elbil til under 50.000kr anbefales til ungdommen?
Lite feil og bra batteri?
Tror jeg hadde sett på e-UP
F.eks noe som dette: https://www.finn.no/mobility/item/391697020?ci=14

Men mulig andre vet bedre enn meg hvordan disse er med tanke på feil når de er noen år.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr 2/ øvelseskjørings bil
tirsdag 18. februar 2025, klokken 10:54
Bare en liten kommentar til manuell/automat og øvelseskjøring. Jeg ser egentlig ikke behovet for å kjøpe en ekstra/ny bil for at ungdommen skal kunne øvelseskjøre med manuell. Jeg øvelseskjørte kun med Automat. Foreldrene mine hadde en Nissan Laurel med automat som for øvrig var en kjempebil på denne tiden. Uansett mengdetreningen på forhånd gjorde at det å lære seg selve giringen var en smal sak og jeg tipper at det nok ikke ble mer enn en ekstra kjøretime på dette.
#8
Hyundai / Sv: Hyundai Inster
mandag 17. februar 2025, klokken 21:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. februar 2025, klokken 17:38Spørs og hva en sammenligner med. Mange sammenligner Inster med e-up. Den har 12 sek til 100.

Jeg kjører Mii. Den er ganske kjapp 0-50 men over 80 er det lite igjen. Den går faktisk så godt den spinner på tørr asfalt fra stillestående. Så skjønner noe synes den kan føles kvikk selv om 0-100 tiden er dårlig.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr 2/ øvelseskjørings bil
fredag 14. februar 2025, klokken 14:49
Joda, Mii er dyrere. Men en 18 kWh e-Up vil jo være like lettkjørt for en 16 åring. Det er jo så godt som samme bil.
Jentene her i huset hadde ikke noe interesse av å ta lappen på manuell så da var det ikke noe poeng i å skaffe seg noe annet til øvelseskjøring.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr 2/ øvelseskjørings bil
fredag 14. februar 2025, klokken 09:44
To av våre har øvelseskjørt med Seat Mii som er samme bilen som e-UP. Den er utrolig lettkjørt og har fungert ypperlig til øvelseskjøring.
For øvrig har det vært lite tull med bilen og jeg synes den har bra rekkevidde til prisen.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Henger
tirsdag 11. februar 2025, klokken 11:29
Jeg har en brenderup 750 kg med 2 m innvendig lengde. Den fungerer helt topp til all min bruk. Når man ikke har bremser så blir det mindre vedlikehold og mindre som kan gå galt. Tidligere var det litt plagsomt at man kun hadde lov å kjøre 60 med disse men den begrensningen ble fjernet så nå kan man kjøre 80. Det er en eldre tilhenger, men kvaliteten er bra og jeg har aldri hatt noe tull med den.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
mandag 10. februar 2025, klokken 13:25
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 10. februar 2025, klokken 12:47Xpeng x9 ser jo ut som en kongebil for stor familie.

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/63eAEr/xpeng-x9?srsltid=AfmBOoqGbfg6WsQXrqS-407eNBbP52c4oC4rQN7C-LlDwX-J7VHZqhxm

Av disse gigantiske bilene med 2 digre kapteinstoler på 2dre rad så har vi jo allerede Voyah Dream og Maxus Mifa 9 (Som for øvrig er på kampanje med 200.000 i rabatt) Uten at det har blitt noen sukess så langt.

For min egen del så vil jeg heller foretrekke 3 seter på andre rad for å ha muligheten til å være 5 i bilen og samtidig ha hele bagasjerommet ledig. Jeg har hatt Opel Vivaro i lang utgave som er like lang som denne. Når bilene er 5,3 meter lange kommer vi til et punkt der størrelsen blir et problem.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
søndag 09. februar 2025, klokken 23:30
Verken Tang eller 5008 er nok ikke feilfrie selv om det ikke har vært noe tull med min. Poenget mitt var egentlig hvor utrolig praktisk det er med 7 seter om man har flere enn 2 unger.
#14
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
søndag 09. februar 2025, klokken 21:36
Når vi først er inne på andre tester så var denne motorvei testen også interessant.
https://www.tv2.no/broom/elbil-slakt-i-ny-motorvei-test/17425366/
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
søndag 09. februar 2025, klokken 12:17
Jeg vil anbefale en 7 seter om du finner noen innenfor budsjett. De ekstra setene er supre da ungene ikke liker sitte 3 i bredden. Elle man har med en ekstra. Vi som har 4 unger sitter alltid 2+2+2. Tang er en veldig fin bil om man kan svelge å kjøpe kinesisk. Peugeot e 5008 virker også spennende til en veldig bra pris.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA