Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Caspar

#1
195/45-14 Dekkene er noen år gamle med ubrukte. Tilnærmet samme rullediameter som 155/70-13 men ser jo vesentlig kulere ut. 800,- for 4 stk.
#2
e-up! / Sv: Ladekladd + Garminenhet garantisak?
torsdag 28. september 2017, klokken 11:59
Ladekladden får veldig ofte skylden når feilen ligger et annet sted. Den er svært sensitiv på å merke jordfeil, og har du en nabo med et dårlig vaffeljern så kan det være grunnen til at du får feil på kladden. Har du anledning til å montere en ladestasjon hjemme, så er det en veldig god løsning som helt sikkert vil spare deg for mange ergelser.


Ps. Jeg jobber i MøllerGruppen
#3
e-up! / Sv: Nybegynner - Rekkeviddeangst?
onsdag 27. september 2017, klokken 22:26
Da blir nok Nordby litt drøyt
#4
e-up! / Sv: Nybegynner - Rekkeviddeangst?
onsdag 27. september 2017, klokken 21:35
Nå skriver du jo ikke hvor i Oslo du kom fra, jeg bor helt øst i Oslo og kjører til hytta som ligger midt mellom Nordby og Strømstad uten å lade. Det er nøyaktig 12 mil og går fint hvis man er litt kjip på gasspådraget i bakkene
#5
Igjen, du må ha en helt annen motivsjon enn bare å få en bil med hengerfeste
#6
Sitat fra: JonHB på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:29
Det er også en slik snarvei i Skulleruddumpa retning nord.   :angel:
Hvor jeg ble stoppet med motorsykkel for noen uker siden og forsøkt bøtelagt, fordi politimannen mente at "alle" motorsykler kjørte gjennom der
#7
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Think Classic selges
lørdag 19. august 2017, klokken 10:58
Fruen tvinger meg til å selge meg litt ned på antall biler og da må denne gå. Ladet fint når jeg parkerte den for en del mnd siden men har nå isofeil og kassen må nok ut en tur. Alternativet mitt er jo å ta ut laderen og legge den i hylla og resten på huggeren, men jeg hadde helst håpet at denne skulle finne et hjem hos en entusist som vil være med å ta vare på dette kapitelet av norsk industrihistorie. Hel og fin bil ellers. 8000,- og kom innom og hent de cellene du måtte ha behov for når du får ned kassa.
#8
I forbindelse med Arendalsuka var det en sak på radioen i går om eletrifisering av fiskeflåten. Dette skulle bli store saker i Norge og vi skulle utvikle kompetanse og eksportere båter. Høres jo fint ut det. Sånn sett så har jeg forståelse for Elektrolux sitt argument om at mye bra kompetanse kunne vært utviklet i garasjer.
Samtidig så er det jo litt rart at folk reagerer på at det nå ikke lenger er mulig å bygge om til eldrift i biler. I alle de årene det har vært mulig så kjenner jeg til 3 biler som har blitt konvertert. Hvor var hjemmebyggerinteressen dengang?
#9
Sitat fra: Espen Bjørnbak på fredag 11. august 2017, klokken 19:34
Dette var mye og komplisert lesning. Jeg vet at det tidligere har vært lettere å bygge om til elbil enn å oppgradere batterier i en eksisterende.

Spørsmål til de med erfaring:Om bilen er fra 1960 tallet, er reglene-og kravene da like strenge? Skal man tolke direktivet bokstavelig vil det jo si at man ved oppgradering av ei feks boble må til et laboratorium for å få godkjent en 1600 motor i en 1200 bil... Eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den store forskjellen er at motorbytte i boblen krever ikke noe dokumentasjon fra produsent eller uavhengig laboratorium så lenge Trafikkstasjonene med rimelighet kan kontrollere ombyggingen selv. Denne muligheten gjelder ikke for batteribytte, eller elkonvertering. (Og det er veldig synd)
#10
Sitat fra: Burger på fredag 11. august 2017, klokken 19:50
Jeg er ikke så stødig på dette, men kunne kravet ha blitt løst av at noen (tm) fikk en type batteri, bms, kontroller og motor godkjent? Og da kunne man ha handlet inn ett slikt kit?
Det er selvsagt fullt mulig å gjøre, men vil koste svært mye. Det er neppe nok "hjemmebyggere" til at en slik kostnad kan forsvares.
#11
Kanskje ikke helt nytt, men nytt etter at jeg bygget Minien. Tidligere så var avsnittet om krav til dokumentasjon ved ombygging av kjøretøy veldig bra utformet. Her var det listet opp at hvis kjøretøyet skulle endres osv. så krevdes det dokumetasjon fra kjøretøyfabrikant eller kompetanet uavhengig laboratorium. Det er jo greit nok, men det som før var siste avsnitt (merket blått) var jo det som reddet muligheten til å bygge så mye man måtte ønske. For her var det jo opp til ditt lokale vegkontor å vurdere hvilke endringer de selv ville godkjenne. Med andre ord, hvis du ville ha en helikoptermotor på 8000 hk i bilen din, så var det forvaltningsmessig helt ok for en lokal Trafikkstasjon å godkjenne dette, forutsatt at du hadde redegjort grundig og overbevisende for at dette var en god ide. Men nå har de lagt inn 2 avsnitt om ombygging til eldrift, og bytte av batterikjemi. Disse 2 nye avsnittene har de plassert under det som tidligere var siste avsnitt (blått) og da har Vegdirektoratet fratatt regionvegkontorenen muligheten til å tenke og vurdere selv. Veldig synd, for slik som de 2 nye avsnittene er utformet så ville det vært enklere og skrive: Bygge om til eldrift-Nei, og Bytte batterikjemi-Nei

7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.

Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.

Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.

0 Endret ved forskrifter 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007), 17 april 2007 nr. 419, 10 juli 2013 nr. 893, 9 des 2013 nr. 1431 (i kraft 1 jan 2014), 23 des 2015 nr. 1844 (i kraft 1 jan 2016).
#12
Jeg har orginaltester og passerer Sarpsborg i kveld i retning Sverige. Ring meg hvis jeg skal ta den med 93064200
#13
Godt å høre at vi får noen nye entusiaster når det gjelder Think Classic. Ja du trenger tilgang på et diagnoseverktøy for å holde liv i din gamle Think. Desverre er det nesten umulig å få tak i en original diagnosetester. Du bør med andre ord forsøke å finne noen andre entusiaster i området som har tester. Ellers finnes det som du allerede har hørt masse gode tips på Elbilwiki. Lykke til med bilen og ikke vær redd for å komme med spørsmål.

Hvilken farge har bilen din?
#14
e-up! / Sv: Fersk E-up eier
lørdag 10. juni 2017, klokken 08:40
Garminenheten fra en bensinbil? Er dette en up som skal ha Garminenhet, så er den byttet ut med en fra en bensinbil?
#15
Gi oss noen bilder når du får brettet hele ledningsnettet utover bordet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA