Batteri i MB er brutto 36 kWh. Netto (eller det som er tilgjengelig for fremdrift) er 32 kWh. Differansen er ca. 10% og brukes "internt" for å holde andre funksjoner i drift.
Det betyr av vi har til disp. 33 kWh. Det er det MB kaller Range+. Med vanlig opplading fylles batteri til 80%. Med Range+ fylles det til 100%. Å lade opp til fullt batteri forkortes batteriets levetid. Hvis jeg husker riktig snakker vi om reduksjon fra 20 til 10-12 år.
Andre elbilprodusenter har valgt en annen vei for å "begrense" lading til 100%. I Leaf kan man begrense ladingopp til 80%. Hurtigladere lader også til 80% (resterende 20% går veeeeeldig sakte!). Etter 6 år med elbiler 2.generasjon (fra trillinger, Leaf, osv.) viser seg at batterier har lengre levetid (kapasitet) enn fryktet.
Jeg har kjørt Peugeot ION i over 4 år. Ladet alltid til 100% (trillinger har ikke mulighet for å begrense ladetid). Etter 4,5 år og 55000 km har kapasitet på batteriet vært nesten det samme som ny. Kanskje reduksjon på 2-3%.
Konklusjon: lad med range+ så mye du har behov for. Ingen skade eller vesentlig kapasitet reduksjon.
Det betyr av vi har til disp. 33 kWh. Det er det MB kaller Range+. Med vanlig opplading fylles batteri til 80%. Med Range+ fylles det til 100%. Å lade opp til fullt batteri forkortes batteriets levetid. Hvis jeg husker riktig snakker vi om reduksjon fra 20 til 10-12 år.
Andre elbilprodusenter har valgt en annen vei for å "begrense" lading til 100%. I Leaf kan man begrense ladingopp til 80%. Hurtigladere lader også til 80% (resterende 20% går veeeeeldig sakte!). Etter 6 år med elbiler 2.generasjon (fra trillinger, Leaf, osv.) viser seg at batterier har lengre levetid (kapasitet) enn fryktet.
Jeg har kjørt Peugeot ION i over 4 år. Ladet alltid til 100% (trillinger har ikke mulighet for å begrense ladetid). Etter 4,5 år og 55000 km har kapasitet på batteriet vært nesten det samme som ny. Kanskje reduksjon på 2-3%.
Konklusjon: lad med range+ så mye du har behov for. Ingen skade eller vesentlig kapasitet reduksjon.