Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - breitling

#1
Mercedes B-Electric / Sv: Range+
onsdag 19. april 2017, klokken 11:09
Batteri i MB er brutto 36 kWh. Netto (eller det som er tilgjengelig for fremdrift) er 32 kWh. Differansen er ca. 10% og brukes "internt" for å holde andre funksjoner i drift.
Det betyr av vi har til disp. 33 kWh. Det er det MB kaller Range+. Med vanlig opplading fylles batteri til 80%. Med Range+ fylles det til 100%. Å lade opp til fullt batteri forkortes batteriets levetid. Hvis jeg husker riktig snakker vi om reduksjon fra 20 til 10-12 år.
Andre elbilprodusenter har valgt en annen vei for å "begrense" lading til 100%. I Leaf kan man begrense ladingopp  til 80%. Hurtigladere lader også til 80% (resterende 20% går veeeeeldig sakte!). Etter 6 år med elbiler 2.generasjon (fra trillinger, Leaf, osv.) viser seg at batterier har lengre levetid (kapasitet) enn fryktet.
Jeg har kjørt Peugeot ION i over 4 år. Ladet alltid til 100% (trillinger har ikke mulighet for å begrense ladetid). Etter 4,5 år og 55000 km har kapasitet på batteriet vært nesten det samme som ny. Kanskje reduksjon på 2-3%.

Konklusjon: lad med range+ så mye du har behov for. Ingen skade eller vesentlig kapasitet reduksjon.
#2
Det kan ikke velges bort/omprogrammeres. Funksjon er en del av pakka for oppvarming av bil.
#3
Mercedes B-Electric / Sv: Problemer med batteri?
fredag 25. november 2016, klokken 09:24
Sitat fra: RickI på torsdag 24. november 2016, klokken 20:45
Tomstef - enig med guttene ovenfor. Ikke glem å nullstille forbruk før lading, da bilen viser litt mer km tilgjengelig. Ellers MB er veldig glad i strøm særlig ved lavere temperaturer :) Eneste jeg personlig mangler er hurtiglader å mate the hungry beast...

Uenig. Å resette forbruk er å lure seg selv. Det at bilen viser mer km tilgjengelig har ikke noe med forbruket ditt å gjøre. Du bruker det du bruker og å vise lengre rekkevidde hjelper ingenting.
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Automatisk avstandsholder ved rekuperasjon
torsdag 24. november 2016, klokken 08:00
Det er riktig. Dauto kan ikke justeres. Og du har rett; det er skummelt! Jeg som en vane fra Peugeot iON kjører i D-. Det er såkalt "en pedal kjøring". Man har bedre kontroll på avstand og bremser brukes kun ved stopp eller nødbremsing. Dauto eller D+ bruker jeg på åpen vei.
#5
Mercedes B-Electric / Sv: Vinterdekk for MB-ED
onsdag 16. november 2016, klokken 08:16
Sitat fra: Pavel Kolotilov på mandag 14. november 2016, klokken 16:11
Hei, jeg fikk "RDKS Huf OEM Replacement 43.475.000" sensorer med dekkene mine. De er ikke originale men de virker. Fikk du de samme sensorer? Jeg må se om jeg kan se dekktrykk i bilen (jeg bare så det i appen).

Hilsen, Pavel


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk

På min bestilling står RDKS Huf ProSens 7633147.
#6
Mercedes B-Electric / Sv: Vinterdekk for MB-ED
onsdag 16. november 2016, klokken 08:15
liten oppdatering: har vært innom Dekkgutta på Skullerud (de som monterte dekk) for å sjekke om det er noe galt med sensorer. Med diagnoseverktøy fikk de ikke kontakt med tre av fire sensorer. Jeg har reklamert til Dekkonline. Venter på svar...
#7
Mercedes B-Electric / Vinterdekk for MB-ED
søndag 13. november 2016, klokken 11:56
Ser ut som jeg har riktig trykk avlesing i appen. Men ikke i kombiinstrument. Kun dekktrykk lampa og den av og på kommunikasjon. Vet ikke om det er vits å klage til dekkonline? Eller kontakte BOS?



Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Mercedes B-Electric / Sv: Vinterdekk for MB-ED
lørdag 12. november 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Pavel Kolotilov på fredag 04. november 2016, klokken 15:31
Hei,

Ja, det var egentlig helt automatisk for meg også, men jeg har registrert nye verdiene som referanse verdiene.
Jeg har fått mine dekkonline dekk. Sliter med dekktrykk overvåking. Etter par mil og en stopp registrerte monitor nye sensorer. Fikk spm om jeg ville bruke nytt trykk som ref. Bekreftet med OK. Fikk melding at verdien er resettet. Men det fortsatt lyser gult i instrumentet. Dagen etter var det som før. Melding at sensorer ikke finnes. Må jeg gjøre noe mer? Tenker kanskje resette alt til fabrikkinnstillinger. Tror ikke at det er noe med sensorer. Eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Mercedes B-Electric / Sv: Carplay og SD kort
onsdag 19. oktober 2016, klokken 08:39
Svaret er Nei. Du får ikke høre/se på to media kilder samtidig. En om gangen. Hvis du har koblet telefon og har CarPlay så er det ikke mulig å høre på musikk fra USB eller SD kort. Det står om det i manualen. Litt tåkete og konfus men det står.
#10
Mercedes B-Electric / Sv: Vinterdekk for MB-ED
mandag 17. oktober 2016, klokken 13:33
Jeg har bestilt på dekkonline.com komplette hjul med Nokian WR D4. Kjøring i stor Oslo område. har veldig god erfaring med kontinentale dekk. Med min forrige elbil Peugeot ion har jeg kjørt i fire vintre med Continental sine Europa dekk. Null problem på tørr og våt asfalt. Når det er speilglatt velger man uansett hjemmekontor.
#11
Mercedes B-Electric / Sv: Serviceavtale hos Mercedes-Benz
fredag 07. oktober 2016, klokken 10:40
Jeg har kjøpt serviceavtale. Grunn til det var at jeg hadde en Peugeot iON i på totalt 4 års servicer. Som kostet meg over 8 000 eller 2 000 i gjennomsnitt pr service. Regner med at Mercedes er mer komplisert og at servicer kommer til å koste mer en 2 000 pr service. Selv om det er samme verksted (BOS). Jeg angrer ikke og kan anbefale til alle som er i tvil. :) :) :)
#12
Mercedes B-Electric / Sv: Vinterdekk for MB-ED
søndag 25. september 2016, klokken 21:42



Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
Mercedes B-Electric / Sv: Vinterdekk for MB-ED
søndag 25. september 2016, klokken 21:41



Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Mercedes B-Electric / Sv: Vinterdekk for MB-ED
søndag 25. september 2016, klokken 14:07
I håndboka på nett står for vinterdekk dimensjon 205/60 16 92H. Jeg skal også gå for Goodyear  Ultragrip 9. Lav rullemotstand og bra på våte veier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Ang. regenerering: diverse tester har visst at du får tilbake ca. 30% av brukt energi oppover en bakke når du kjører nedover i motsatt retning. Enig med at reg er overvurdert. Andres erfaring er at du bruker minst energi ved å seile nedover en bakke og bruker hastighet og kinetisk energi til å løfte bilen i neste bakke. Er også enig at det går mindre energi ved å akselere rask enn å kjøre rolig til å oppnå ønsket hastighet. Det gjelder selvfølgelig ikke ved å bruke boost (kick down). 


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA