Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - herregud

#1
Troms elbilforening / Sv: Parkering av elbil ved UNN?
tirsdag 15. januar 2013, klokken 00:00
Og svar kom veldig raskt  :)

Veldig bra!
Da foreslår jeg at informasjonen også blir gjort tilgjengelig på internett og våre brukerorganisasjoner. En informasjon til brukerutvalget bør lages.


Gina


Emne: Re: VS: Til Drifts- og eiendomssenteret vedr ELBIL

Ja denne besluttet jeg og Jonny ilag og har også fått forankret beslutningen i parkeringsutvalget. Løsning, på kort sikt, er at de får parkeringstillatelse som de legger i frontruta, da slipper de avgift, men de må de finne ledig parkering som alle andre. På lengre sikt, ved fremtidig etablering av parkeringsplasser/parkeringshus kan vi vurdere mulighet for ladestasjoner.

Mener vi var enig om at også pasienter med EL-bil parkerer gratis på pasientparkeringen!

Denne løsningen la forøvrig Jonny ut informasjon om på intranett da det ble innført på slutten av fjoråret.

Jonny, kan du informere litt nærmere!

Sendt fra min iPad





> Fra:
> Sendt: 14. januar 2013 11:25
> Til: Postmottak UNN
> Emne: Til Drifts- og eiendomssenteret vedr ELBIL
>
> Hei!
>
> Nå er det over et halvt år siden jeg tok kontakt på telefon med dere
> v/ Gina Johansen om hva dere ved UNN skal ha for policy i forhold til
> elbiler.
>
>
> *   Har dere planer om gratis parkering for elbiler? De fleste sykehus sør for Tronheim har ordninger med gratis parkering for elbiler, og det samme har deres nabo UIT. Dette gjelder både ansatte og besøkende.
> *   Har dere planer om ladestasjoner? Ikke så viktig for meg personlig da jeg alltid lader hjemme og bor i Tromsø, men det kan være noen som har lang reisevei og har behov for påfyll før retur.
>
> Har forståelse for at ladestasjoner koster penger og at det kan ta noe
> tid. Men når det gjelder et prinsippvedtak om gratis parkering så
> burde det kunne komme raskt. Det ble sagt i sommer da jeg tok kontakt
> at dette skulle tas opp på førstkommende møte i "parkeringsutvalget".
> Er det blitt gjort og hva ble i så tilfelle resultatet?
>
> Vedlegger en link om hva som gjøres i danmark
>
> http://www.clever.dk/nyheder/lad-elbilen-op-paa-region-sjaellands-syge
> huse/#
>
> Håper at dere vil ta tak i dette så snart som mulig.
>
> Mvh
>
#2
Troms elbilforening / Sv: Parkering av elbil ved UNN?
mandag 14. januar 2013, klokken 11:31
Jeg er en tålmodig mann..... ??? Idag har jeg sendt en mail for å purre på hva som er blitt gjort hos UNN så langt med tanke på vedtak og fremdrift. Venter spent på svar.
#3
Dekk / Felger / Sv: Vinterdekk for maksimal rekkevidde
onsdag 17. oktober 2012, klokken 00:12
Sitat fra: Oesse på mandag 15. oktober 2012, klokken 21:57
Sitat fra: herregud på mandag 15. oktober 2012, klokken 15:12
Har nå testet ut at det går an å kjøre til hytta også med vinterdekk. Kjører med Nokian Hakkapelitta R piggfritt med 2,5 kg lufttrykk. Avstanden til hytta er 125 km med variert terreng og en fjellovergang. Fikk LBW ca 3 km tidligere enn med sommerdekkene. Nå var det +4 og våt veibane i tillegg. På sommerdekkene kjører jeg med maks lufttrykk men ikke på vinterdekkene. Så utfra dette ser jeg ikke at det er noen vesentlig forskjell mellom disse vinterdekkene og originale sommerdekk.

Hvordan er det med dekkstøy?

Mitt inntrykk er at dekkstøy muligens er mindre med vinterdekk enn sommerdekk.
#4
Dekk / Felger / Sv: Vinterdekk for maksimal rekkevidde
mandag 15. oktober 2012, klokken 15:12
Har nå testet ut at det går an å kjøre til hytta også med vinterdekk. Kjører med Nokian Hakkapelitta R piggfritt med 2,5 kg lufttrykk. Avstanden til hytta er 125 km med variert terreng og en fjellovergang. Fikk LBW ca 3 km tidligere enn med sommerdekkene. Nå var det +4 og våt veibane i tillegg. På sommerdekkene kjører jeg med maks lufttrykk men ikke på vinterdekkene. Så utfra dette ser jeg ikke at det er noen vesentlig forskjell mellom disse vinterdekkene og originale sommerdekk.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Dugg inni bilen ved forvarming
onsdag 10. oktober 2012, klokken 22:26
#6
Kjøretips / Har nå testet ZALO rådet, og jammen fungerer det !
torsdag 20. september 2012, klokken 18:37
Når det begynner å bli kaldt og fuktig og du plages med dugg på vinduene i bilen, er litt Zalo oppvaskmiddel på en tørr klut er en god løsning. Etter vask av innsiden av vinduene gnir du zalokluten på ruta og polerer etter med annen tørr og ren klut.

Testet dette først med å behandle halve frontruta for virkelig å se effekten, og det var overraskende effektivt. Den behandlede siden hadde ingen dugg mens den ubehandlede var umulig å se igjennom.  ::)

Dette vil spare betydelig på bruken av defroster og A/C ;D
#7
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
lørdag 21. juli 2012, klokken 12:35
Tiden er beregnet fra jeg startet lading kl 2100 og til mail fra carwings kl 0730. Strømmåler på hytta viser forbruk i samme tid ca 26 kw, men da er annet forbruk inkl. Ved alle tre turene har jeg fått low battery warning på toppen av fjellovergangen med ca 10 km igjen på guesso. Men nedfart fra fjellet regenererte flere km.
På turen fra Tromsø til Nordreisa er det to ferger, på den lengste ca 40-45 minutter sa billettøren at det ville ikke være noe problem å få litt lading ombord ved behov. Kan tenke meg at det kan bli aktuelt til høsten når temperaturen blir enda lavere. Igår den 20 juli var det 6 grader....+..! :o
#8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
lørdag 21. juli 2012, klokken 10:30
Har nå kjørt 3 helger til hytta i Nordreisa med Leafen. Hver gang med 2 voksne og rimelig mye bagasje og utstyr. Distansen er 125 km hver vei med blandt annet en fjellovergang, Sörkjsfjellet på E6. Jeg følger fartsgrensene som varierer 60/80 og bruker Eco med noe bruk av cruise.. Rest har vært en og null strek (9-20 km), igår var det en strek og 9 km.  Lading tok da 10,5 timer til 100% med kladden på 10amp. Hvor mange kw er det da  brukt? 2,3kwx10,5timer = 24,15 kw , og dette er jo over totalkapasitet . Er det et visst tap og er det kladden som styrer ned belastningen slik at faktisk forbruk er lavere?
#9
Fornuftige folk hos Tromsø parkering ser til at denne boten blir makulert umiddelbart, trenger ikke først å betale for så å klage. De tok det med godt humør når jeg spurte om hvilken stasjon for biltilsynet som opererer med EL på sine skilter, ELverum, ELfenbenskysten eller EL Salvador?
En Mail skulle bli sendt til alle betjenter om at det kan være en elbil selv om den ikke ser ut som en golfbil eller mopedbil, og at alle biler med EL-skilt er elbiler. ;D
#10
Klarte å få parkeringsbot på Leafen idag. En overivrig P-nisse som antakelig ikke har studert § 8a i forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr har vært på farten. Urskive er i bruk på parkering med 9 timers begrensing, blått og hvitt skilt. Skal bli artig å ringe dem i morra og spørre hvor de tror at man får registreringsnummer meg EL i begynnelsen, EL-salvador eller kanskje ELverum?
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?
onsdag 13. juni 2012, klokken 16:26
Ingen problem med Carwings på bilene fra Acar. Du må bare registrere deg og bilen på Nissan.no, og koble deg opp mot ditt brukernavn og passord når du har fått bilen levert. :)
#12
Lading / Sv: Å lade til 80%
søndag 10. juni 2012, klokken 22:16
Dersom et klima med høy gjennomsnittstemperatur kan være til ugunst for batteriene, så er man jo heldig som bor i Tromsø ;D
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Automatisk bytte av bluetooth kobling
tirsdag 05. juni 2012, klokken 21:23
Sitat fra: Lynet på tirsdag 05. juni 2012, klokken 21:19


Har noen fått til å laste ned kontaktene til bilen fra telefonen? Jeg får feilmelding på min HTC.

Lastet inn 300 kontakter via bluetooth på et øyeblikk fra min HTC Z idag.
#14
Troms elbilforening / Sv: Parkering av elbil ved UNN?
torsdag 31. mai 2012, klokken 15:03
Har idag vært i kontakt med klinikksjef for teknisk avdeling ved UNN. Hun var positiv til dette med avgiftfritak for parkering for elbiler og hun vil ta opp dette på neste møte i parkeringsutvalget. Spørsmålet om ladepunkt vil også bli vurdert, men her koster det penger så det er nok vanskeligere.
#15
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
torsdag 31. mai 2012, klokken 00:17
Trondsen Auto i Tromsø kan skaffe 16A EVSE til Mitsubishi for ca  kr 6800 inkl mva. Leveringstid 2-4 uker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA