Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RH

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Buddy/Reva
mandag 11. mai 2009, klokken 15:43
BurtR: Har det blitt elbil på deg? Bestemt deg for hvilket merke? Jeg vuderer selv å kjøpe Buddy eller Reva. Har vært hos forhandlerne og sett på begge to nå. Noe bedre komfort i Reva, med ordentlige seter. Buddy vet man at leverer driftsikre biler av god kvalitet, mens Reva er relativt nye her til lands, og man vet vel ikke enda hvor holdbare disse er i vårt harde klima.

Fordel med Buddy er vedlikeholdsfrie batterier, men vannfylling på Reva skal visstnok være veldig enkelt, og tar bare et par minutt. Ny batteripakke, er en del billigere til Reva.

Kjøreegenskaper, fart og rekkevidde er vel omtrent det samme for Reva og Buddy. Ingen av dem klarer den kjørelengden jeg ønsker, men begge kommer etterhvert med Lithium-ion batterier. Reva kommer først, i juli, men det blir skamdyrt.

Selgeren som jeg snakket med hos Bilkilden i Stavanger virket ikke som han hadde så god greie på elbil. Butikken er nettopp blitt Buddy-forhandler, så det blir vel bedre med tiden. Reva-forhandleren Boligenergi i Sandnes er en virkelig elbilentusiast.

Reva er jo i utgangspunktet en del rimeligere i innkjøp enn Buddy, men hos Bilkilden har de en del demobiler som det var snakk om at jeg kunne gjøre en grei deal på.
#3
Kjøretips / Sv: Genial kompressor
fredag 01. mai 2009, klokken 22:22
Interessant debatt dette, uansett om man kjører på el eller bensin/diesel.

Sitat fra: Laban på torsdag 30. april 2009, klokken 23:32
Bensinstasjonenes målere er heller ikke helt til å stole på.
Min erfaring tilsier også at man bør være skeptisk til målerne på bensinstasjonen. Jeg bruker dekktrykkmåler fra NAF-butikken. Husk å måle på kalde dekk for å få riktig måleresultat, altså ikke rett etter at du har vært ute og kjørt. Har ei billig fotpumpe fra Biltema i garasjen. Går greit å etterfylle luft med den.


Dersom en opplever lavere energiforbruk og økt kjørelengde med N2 i dekkene, så tror jeg ikke at dette har noe med rullemotstand å gjøre. Rullemotstanden vil være lik dersom dekktrykket er det samme. Min teori er at man tjener på at N2 har noe lavere massetetthet enn luft. Pga at hjulet roterer, så er massen i hjulet alltid i akselerasjon, imotsetning til resten av bilen som kan gå med en konstant hastighet. Det er som kjent i hovedsak akselerasjonen som krever energi, så redusert vekt i hjulene gir mange ganger mer besparelse enn om man reduserer vekten tilsvarende på andre deler i bilen.

Som tidligere omtalt i forumet, så bruker fly N2 i dekkene for å redusere brannfare. En annen fordel er at dekktrykket da er mindre påvirket av temperaturendringer. Når flyet er i lufta er gjerne temperaturen -50 °C, og ved landing og oppbremsing så får man en kraftig temperaturstigning. N2 ekspanderer da mindre enn luft, og bidrar til å motvirke økning i dekktrykket. Da flyene også har relativt mye luft i dekkene (10 - 15 bar), så betyr dette en god del.

Sitat fra: Laban på torsdag 30. april 2009, klokken 23:32
Er det så nøye med "riktig" trykk, så lenge alle dekkene har samme trykk, bilen triller lett og man ikke overstiger "max pressure"?
Trykket som er oppgitt er hva fabrikanten har funnet som et "optimalt kompromiss" mht veigrep, rullemotstand, komfort og dekkslitasje. Man bør ikke avvike så mye fra dette.

For et par år siden leste jeg om en undersøkelse vedrørende lastebiler, utført av Englands tilsvarende Transportøkonomisk institutt. Undersøkelsen viste at veldig mange lastebiler kjørte med feil dekktrykk, som medførte økt forbruk av både drivstoff og dekk. Konklusjonen ble at for et firma med 18 vogntog eller flere, så kunne det lønne seg å ansette en person på fulltid bare til å passe på lufttrykket i dekkene.

Her er en liten filmsnutt fra Michelin som bl.a forklarer litt om dekktrykk og rullemotstand:
http://www.michelintransport.com/ple/ImageServlet?imageCode=8910668396&codeSite=MICH_PLOE
#4
Kjøpe elbil? / Sv: 62 km, inkl tre undersjøiske tunneller.
torsdag 30. april 2009, klokken 19:49
Tesla Roadster frister veldig ja, men jeg ser nok etter en betydelig rimeligere bil. Nye Think er nok også langt over det røde feltet når det gjelder pris.

Håper egentlig å finne en god bil som klarer utfordringen til 50 - 100 000.

RevaLover: Jeg skjønner at det er du som selger Reva i Sandnes. Jeg tar en tur innom butikken når jeg kommer hjem fra Nordsjøen i neste uke. Får kikke litt på bilen.
#5
Elbiler i media / Sv: Ny Chevy avduket med "Volt"-basis
torsdag 30. april 2009, klokken 14:53
I første halvdel av 2011 kommer Cadillac Converj. Den blir lansert som 2012-modell. Kilde: Auto Motor & Sport.
#6
Kjøpe elbil? / 62 km, inkl tre undersjøiske tunneller.
torsdag 30. april 2009, klokken 14:42
Jeg vurderer å kjøpe elbil. Den vil for det meste bli brukt til småkjøring i Stavangerdistriktet, men jeg ønsker også å bruke den på strekningen mellom Hundvåg og Marvik i Ryfylke.

Når Finnfast tunnellen åpner til høsten, så blir dette en strekning på omtrent 62 km via Rennesøy, Finnøy og ferje til Hebnes. På denne strekningen blir det tre undersjøiske tunneller med lange bratte bakker.

Hvilke elbiler er brukende på denne strekningen (også på kalde vinterdager)?

Tunnellen i Finnfast skal koste kr 200 pr passering, og ferja koster nok over 100 kroner med personbil. Hvis man tar bensinkostnader med i regnestykket, samt rabatt på bomstasjon (AutoPass) og ferje (verdikort), så regner jeg med å spare 400 - 500 kroner ved å kjøre elbil tur/retur Stavanger - Marvik.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Kan jeg ha elbil selv om jeg bor i blokk?
onsdag 29. april 2009, klokken 23:37
Klipper litt fra ElBil Norge. Vis dette til styret i borettslaget når du søker om å få bruke strøm i garasjen.

http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=36&bakgrunn=forum

SitatRegnestykke strømforbruk for borettslag, sameie o.l.


Vi har kunder som trenger ladepunkt i borettslag eller sameie. Det er ikke alltid så lett å få til fordi mange styrer er redd for at strømforbruket er høyt, eller finner det vanskelig å beregne kostnaden. Her finner du praktiske opplysninger hvis du selv skal skaffe deg et ladepunkt
Hva trenger du?
Den innmonterte laderen i elbilene kan via ladeledningen kobles til en helt vanlig, jordet stikkontakt. Under lading trekkes det maksimalt 2200W, i snitt er effekten 1300W. Det betyr at en 10A-sikring (tåler opptil 2200W) kan være nok, men vi anbefaler 16A-kurs. Med en vifteovn for forvarming av kupéen, kan du overstige grensen for en 10A-sikring hvis du ikke bruker tidsur slik at vifteovnen først slår seg på når ladingen er over. Hvis du er usikker på om andre enheter kan være koblet på samme kurs, bør du ha en 16A-sikring (tåler opptil 3500W).

Hvor mye strøm bruker du?
Det er enklest å beregne strømforbruket ut i fra kjørte kilometer. Et eksempel: Du kjører 250 dager á 30 km = totalt 7.500 km. Da vil du ha et behov for ca 900 kWt.
Når batteriene i bilen er oppladet, går laderen over til vedlikeholdslading. Denne trekker da ca 100W. Sett at bilen i snitt står 8 timer pr.døgn med vedlikeholdsladning, så gir det et forbruk på 365 dager x 8 timer x 0,1kW = ca 300 kWt.
Vinter og høst kan det være et ekstra strømforbruk knyttet til bruken av en vifteovn. Hvis den er satt opp med tidsur, vil 1 times forvarming trekke 0,8 kWt. Brukes denne i 6 måneder i året, gir det 125 arbeidsdager x 0,8 kWt = ca 100 kWt.
Det totale strømforbruket blir da basert på opplysningene ovenfor:
Kjører 7.500 km i året = 900 kWt
Bruker vifteovn = 100 kWt
Vedlikeholdslading = 300 kWt
Totalt ca 1.300 kWt.

Hva koster dette?
Strømprisen varierer normalt mellom 70 øre til 1 krone. Hvis elbilen din trenger 1.300 kWt pr.år for å trille rundt, betyr det at du belaster borettslaget/sameiets strømregning med 900 til 1.300 kroner.
Vårt forslag er at du ved f.eks. en kjørelengde på 7.500 km anslår ca 1.300 kr i årlig strømkostnad. Da har du en sikkerhetsmargin i forhold til beregnet forbruk og variable strømpriser. Du forutsetter da at all ladingen foregår på samme plassen.
Ethvert styre bør være fornøyd. Ikke minst fordi motorvarmere ofte er gratis, og du er villig til å betale for ditt beskjedne strømforbruk til en elbil.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Buddy/Reva
onsdag 29. april 2009, klokken 21:31
Elektrolux: Hva er rekkevidden til Peugeotene på én lading?
#9
Andre Elbiler / Sv: Elbil fra Kina
onsdag 29. april 2009, klokken 21:12
En CoC er en samsvarserklæring (Certificate of Conformity) der produsenten skriver hvilke europeiske normer produktet tilfredsstiller. Er ikke lett å få skilter uten dette nei.
#10
Andre Elbiler / Sv: Elbil fra Kina
tirsdag 28. april 2009, klokken 22:39
Har du funnet ut noe mer om import fra Kina? Snakket med Biltilsynet?

Dette er vel fabrikkens egen nettside om bilen:
http://theelectricalbicycle.com/jinanCarP10.html

Har du tenkt på hvordan man kan få fatt i reservedeler til bilen? Eller nye batterier? Eller hva prisen er for nye batterier?

Er det mulig å bestille bilen fra Kina med Eberspächer? (Det gjelder å få montert inn alt ekstrautstyr før bilen importeres. Hvis man ettermonterer dette må man betale moms for ekstrautstyret.)

Jeg kan være villig til å bli med på å importere, dersom du har funnet ut at det går greit med registrering i Norge, og hvis bilen kan bestilles med diesel/parafin-kupevarmer.

Ser at fabrikken også leverer noen av bilene som selges hos Arngren:
http://www.arngren.net/biler.html
http://theelectricalbicycle.com/jinanCar.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA