Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ohm

#1
e-Golf / Sv: Heving av kjøp/Omlevering av bil
tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:53
Sitat fra: vbl på søndag 07. februar 2016, klokken 16:23
Møller mener fortsatt det ikke er grunn for heviing eller omlevering. De noterte en liste med det jeg mener er feil og så ble det avtalt at jeg får lånebil. Det de var villige til var å kjøpe tilbake bilen gunstig, så de skal også ta takst.

Byttet til lånebil forrige tirsdag og har brukt den i nesten en uke og jeg merker at de samme ulydene er på den bilen så det kan jeg slå meg til ro med selv om jeg er skuffet over det på en ny bil.
Vedrørende varmeapparatet så har jeg prøvd forskjellige innstillinger (auto, fot/ansikt på 23 grader) og kjenner at lånebilen er god og varm i starten men etter ca 40 minutter kjøring så begynner det å dabbe av. Har ikke vært kaldere enn -4 så jeg vet ikke om det vil bli like kaldt som i min ved kaldere temperaturer.
Men slik det virker for meg så er det elendig varmeapparat på e-Golf, punktum. Nesten så jeg tror at bilen er totalt uegnet i norsk vinter.
De tyske ingeniørj***ene kan ikke ha testet bilen på vinter før de har sendt ut bilene, føler meg som en prøvekanin.
Synd du føler det slik. Jeg har en egolf uten varmepumpe og med montert dieselvarmer. Men selv uten dieselvarmeren, er det mer enn nok varme i min. Jeg har testa den med bare elektrisk varme helt ned i minus 26, det var ikke noe problem å holde varmen, men rekkevidden blir deretter. I minus 26, tok varmeapparatet bort 75 km rekkevidde. Men varmt, det ble det.

Du sier at den dabber av, det kan jeg for så vidt være enig i. Ved langkjøring, kommer det ikke veldig varm luft ut av dysene, men det er ca 20-22 grader i bilen likevel. Men ofte guffer jeg opp til 24-25 grader, da jeg synes 22 blir for kaldt, spesielt på knærne. Mulig at 22 egolfgrader er mindre enn 22 fossilgolfgrader, DVs at den er litt nedjustert i forhold til på en vanlig bil. Egentlig, er jo gradeangivningen helt uinteressant, siden varme/kulde oppfattes svært individuelt. Sånn sett kunne det like gjerne vært en skala fra 1-15. Men synd du er misfornøyd  med bilen. Jeg har rulle drøye 35 000km uten problemer av noen art. Litt ulyder ved svinging har jeg ikke brydd meg med, siden bilen går fint og det ikke oppfattes som alvorlig.
#2
Sitat fra: frodeth1 på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:36
Har sett på filen men har ikke slik tilkobling inn gjennom torpedovegg men det er vel bare og lede varmt vann inn i PTC varmeren regner jeg med. hilsen Frode
Du skal bare koble deg inn i eksisterende krets, alt skjer i motorrommet.
#3
Sitat fra: frodeth1 på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:34
Hei , ny på forumet men hvor er montering tips for og montere vannvarmer i egolf med varmepumpe ? hvor kobles varmt vannet inn ?
Hilsen Frode
Sjekk første post i denne tråden, der ligger det en PDF med all info som jeg har laget for min måte å montere på. Akkurat hvor man går inn i kretsen er viktig, med tanke på retningen vannet går. Det står greit i PDF i første post.
#4
Sitat fra: O.J. på søndag 31. januar 2016, klokken 18:44
Er det nokon som har merket noko forskjell etter å isolere dei slangene som blir varme? Eg har e-golf 2015 uten VP å lurer litt på dette, eg har ingen problem med å holde varmen i bilen men vist eg setter den i eco modus når det er minus grader ute so klarer den ikkje produsere varme etter ei stund, ikkje er det noko forskjell når eg endrer temperatur heller i eco, er det normalt eller vil det hjelpe å isolere slangene som blir varme?
I eco er det bare halv fart på varmelementet, og jeg tror den også skrur ned tempen litt, slik at 22 innstilte grader egentlig ikke er like varmt som 22 grader i normal. Hvis du sitter inni med bilen på tomgang, vil du høre forskjell i lyden på varmevifta når du veksler mellom normal og eco, det blir liksom lettere lyd i eco. For øvrig, så vil det uansett være en fordel å isolere slanger, da blir varmetapet mindre.
#5
e-Golf / Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
torsdag 28. januar 2016, klokken 14:07
Sitat fra: EAKF på onsdag 27. januar 2016, klokken 21:39
Jeg vil også nevne at i følge den lokale eber-selgelen i Stokke, bør det være et kjølevæske-reservoar på 5-10 liter, et volum, tilsvarende en normal forbrenningsmotor, slik at fossilbrenneren ikke veksler mellom lav/høy effekt for hurtig. Når den først er på max, bør den få varmet seg opp skikkelig, før den går på lav effekt igjen. Hvis ikke soter den igjen mye raskere. Han anslo at å ikke ha reservoar omtrent halverte levetiden..

Men passer man på å bruke PTC'en når man kjører kort og lokalt er jo det en stor fordel i forhold til en fossil-bil.
Min erfaring er at brenneren går ganske lenge før den går over i trinn 2, så det er ikke noe problem på eGolfen min i hvert fall. Er det kaldt, går den bare på full spiker hele tiden.
Enig i at man bør bruke strøm på korte turer, så man slipper start/stopp med dertil nedsoting.
#6
e-Golf / Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
onsdag 27. januar 2016, klokken 20:27
Sitat fra: stefse på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Forøvrig, i følge eber norge, skal den ikke sote igjen hvis den brukes riktig. Serviceintervallet er 2000 timer, noe som tilsier ca 83 døgn brenntid.
#7
e-Golf / Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
onsdag 27. januar 2016, klokken 20:24
Sitat fra: stefse på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Enig i at etanol er bedre på mange måter, det kan vi jo tross alt til og med drikke. MEN, effekten er langt lavere enn på diesel, det må man ha i tankene. Diesel har 10,1 kw/l, Mentanol, som er omtrent det samme som etanol, har bare 4,5 kw/l. Dette tror jeg resulterer i enten lavere effekt men i hvert fall langt høyere forbruk av drivstoff rent fysisk. Tar man med mulighetene for å fylle dette, tror jeg ikke dette er spesielt egnet. Ville heller vurdert bensin, som har 12 kw/l. Ekstrem brannfare på sprit og bensin kontra diesel.

Uansett, gå for en brenner på 5 kw og som har to effekttrinn.
#8
e-Golf / Sv: Heving av kjøp/Omlevering av bil
onsdag 27. januar 2016, klokken 16:10
Sitat fra: vivjohan på onsdag 27. januar 2016, klokken 15:31
sjønner ikke problemet med verkstedbesøk,om d så er 10 ganger feil blir jo ordnet opp og gratis leiebil står jo klar,tror folk har blitt litt for kravstore,fei må man rekne med når man har kjøpt første generasjon elbil,sånn har det vært i all tid at man ikke skal kjøpe den første varianten,iriterende ja men syns personlig at servicen er veldig bra,har hatt e up i 2 år no :) :)
Skjønner at 10 verkstedsbesøk er kjedelig, det tar jo tross alt tid å reise innom, bytte osv. Jeg kan dessverre ikke hjelpe til med heving, men anbefaler en prat med forbrukerrådet.
#9
Spennende prosjekt.
#10
e-Golf / Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
onsdag 27. januar 2016, klokken 15:24
Sitat fra: torgrand på mandag 25. januar 2016, klokken 22:39
Sitat fra: e-curious på mandag 25. januar 2016, klokken 18:55
Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

Jeg fører den ned under bilen like foran venstre fremhjul... :)
Samme her, hender det lukter litt surt, men det er jo noe av sjarmen med dieselvarmer. Ellers er jeg godt fornøyd, men da det var minus 20, ble 4 kw litt snaut, så jeg måtte supplere med litt strøm innimellom. Men det fungerer bra, har lavt elforbruk og grei rekkevidde.
#11
e-Golf / Sv: Elektrosystem feil- vinter
tirsdag 19. januar 2016, klokken 14:41
Sitat fra: e-curious på mandag 18. januar 2016, klokken 12:11
Fikk ikke skiftet kjøremodus fra normal til eco i dag.  Programfeil eller noe jeg gjør feil?
Det hender innimellom. Har opplevdt det 3-4 ganger på 1,5 år. Er du litt rask med å bytte modus, hender det den ikke vil bytte i det hele tatt.
#12
PTC slår bare inn hvis varmepumpa ikke gir nok effekt.  hvis du lar bilen stå på tomgang og setter varmen på high, vil ptc slå inn og du kjenner hvilke slanger som blir varme. Varmepumpa er en omvendt AC, så det er bare metallrør. Du har altså to separate varmesystem i bilen din. Tipper PTC slår inn ved minus 15-20 grader ved vanlig bruk.
#13
Det meste av masseproduserte ting kan optimaliseres for lokalt bruk.  Husk at de fleste store markeder ikke har det klimaet som vi har her, derfor brukes det ikke alt for mye resurser på feks. varmeisolering. Feks varmepumper til hus, her er det ofte mye å hente på å isolere rør inni pumpa. Miba, produserer 20 mill varmepumper pr år, sånn sett er Norge et lite marked, kanskje en times produksjon. Så mulig ingeniørene vet om isoleringens fordeler, men kost / nytte prinsippet slår inn.
#14
e-Golf / Sv: Nybegynner kjører Oslo - Fredrikstad
tirsdag 22. desember 2015, klokken 23:08
Bra, fin tur det.
#15
e-Golf / Sv: Kan e-golf overhovedet køre 190km?
søndag 20. desember 2015, klokken 22:14
Husk også at fra 3 mil og inn, er det begrenset hastighet og comfort, fra ca 1 mil til null er det nesten ikke bil. de siste km er det nesten ingen ting som fungerer, og hastigheten begrenses veldig. Men ja, det kan være teknisk mulig å trille 19 mil. Tror jammen jeg skal prøve til sommeren.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA