Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#1
Tesla / Sv: Krise?
onsdag 01. november 2017, klokken 22:14
Ting vil ikke forbedre seg før Model 3 leveres i stor skala. Nå estimert til Q1 2018.
#2
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 13:35
Sitat fra: Vesel på onsdag 01. november 2017, klokken 13:30Autopiloten har drept én person.
Nei, ikke ennå. Personen som døde i Florida døde fordi en lastebil brøt vikeplikten, og sjåføren av Teslaen var uoppmerksom. I verste fall kan man se på autopiloten som en medvirkende faktor til at sjåføren var uoppmerksom.
#3
Forskjellen i rulleomkrets fører ikke direkte til økt dekkslitasje. Men det er så klart en rekke andre forskjeller som spiller inn. (Vektfordeling, mengden gummi på felg, effektfordeling ved akselerasjon, bremseeffektfordeling, hjulinnstillingene, osv.)

I 80 km/t vil 255/45/20 rulle med 573 RPM og 275/45/20 rulle med 561 RPM. Med utveksling på 9,34:1 foran og bak (ikke P), så vil frontmotoren spinne med 5352 RPM og bakmotoren vil spinne med 5243 RPM. Dette er helt uproblematisk.
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 01. november 2017, klokken 12:44
Sitat fra: StianSalG på onsdag 01. november 2017, klokken 12:36Det er snakk om 400 stasjoner med opptil flere ladere på hver stasjon. Om vi slipper Tesla sin tilnærmelse hvor to og to ladere deler på kapasiteten (100-115 kW), og alle laderene får full pupp, vil jeg langt på vei foretrekke disse 400 stasjonene som skal plasseres ut. Blir det i tillegg 150-350 kW på hver lader, er det helt glimrende.
Det er mye bedre med ladere som deler på effekten enn ladere som ikke deler på effekten. Ser man f.eks på en superladestasjon som Nebbenes, så er det 20 ladeplasser og 1,45 MW totalt.

Med 350 kW ladere som ikke deler på effekten ville man da vært nede på 4 ladeplasser. Da vil det være veldig kjipt å komme som bil nr 5 og stå å se på at det står 4 stk e-Golf og lader med 40 kW... (Og *enda* kjipere å komme som bil nr 20, med 15 biler i kø foran seg...)

Jo flere ladeplasser man får fordelt effekten på, jo bedre utnyttelse av nettlinjen får man, og jo mindre ventetid blir det.
#5
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
onsdag 01. november 2017, klokken 12:35
Sitat fra: tiger``n på onsdag 01. november 2017, klokken 11:36Dette kan bli stygt etterhvert dersom forsinkelsene hoper seg opp.
http://money.cnn.com/2017/10/31/technology/tesla-shareholder-suit-model-3/index.html
Er ikke eneste "class-action lawsuit" på gang heller, er flere som gjelder EAP og FSD.
Slike søksmål resulterer tilnærmet alltid i ingenting. Slike advokater forsøker som regel bare få lettlurte investorer til å betale for tjenestene sine, og om det skulle hende at selskapene betaler ut en sum for å bli kvitt trøbbelet, så rekker pengene ikke til mer enn advokatutgiftene.
#6
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 12:28
I dag er åpenbart ikke autopilot-softwaren god nok til full selvkjøring. Men Tesla kan nok komme seg veldig langt med det de har av hardware i bilene. Det handler bare om å få utviklet god nok software.

Jeg tror riktignok ikke Tesla har god nok software til nivå 5 selvkjøring. De mangler tilstrekkelig redundanse. Nivå 4 er mer overkommelig. Da er det blant annet OK at den ikke fungerer i veldig dårlig vær.
#7
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
onsdag 01. november 2017, klokken 08:35
Vi burde få vite mer om produksjonstakten sent i kveld. Da er det fremlegging av kvartalsrapporten for Q3, og det er forventet at Tesla vil snakke om utfordringer og status på Model 3 produksjonen.
#8
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
onsdag 01. november 2017, klokken 08:22
Tesla benytter også radar. Det er veldig kjekt. Her om dagen så fikk jeg kollisjonsvarsel uten at bilen foran hadde sakket ned. Bilen foran den bilen hadde plutselig stoppet pga veiarbeid, uten at det var mulig for meg å se. (Det var i en sving.)

Ulykken i Florida skjedde ikke pga autopilot. Den skjedde fordi en lastebil brøt vikeplikten og kjørte ut foran Teslaen. Ja, sjåføren burde vært mer oppmerksom og stoppet, og autopiloten kunne gjerne klart å stoppet den også. Men på det tidspunktet var verken HW eller SW klar for selvkjøring. Dette vil bli forbedret. Men dette er fullstendig off-topic.

For å være mer on-topic. VIN-tellingen tyder på at Tesla registerer rundt 500 biler/uke nå. Det er en kraftig forbedring fra før, og tyder på at produksjonstakten enten allerede er, eller snart vil være, oppe i ca 25k/år. Når den er oppe i 25k/år er den allerede en av de elbilene med høyest produksjonstakt.
#9
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. november 2017, klokken 06:33Alle Model S D og alle Model X vil klare det, og er de eneste med firehjulsdrift frem til iPace og e-tron kommer neste år.
Ja, og Model 3.

Etter de er vel neste bil med AWD kanskje Mercedes EQC, men da først i 2019.
#10
Model S / Sv: Automatisk blending av langlys
mandag 30. oktober 2017, klokken 13:47
Enig at den burde skrudd på igjen mye tidligere. Men det er noe som irriterer meg mindre enn andre rariteter, da det er helt forutsigbart.

Det som irriterer meg mest nå er at om du har to biler som kommer mot deg på en lang rett strekning, med en del avstand mellom bilene, så kan den finne på å dimme for den første bilen, så skru på igjen etter ~3 sekunder, og deretter dimme for den andre bilen. Da virker det for den andre bilen som om jeg blinker med langlysene. Nå skrur jeg av langlysene når den dimmer for den første bilen, og så skrur jeg de på igjen etter jeg har passert den andre bilen.
#11
Model S / Sv: Automatisk blending av langlys
mandag 30. oktober 2017, klokken 13:29
Jeg fulgte litt mer med i går, og det ser ut som jeg også har fartsbegrensning. Dette har tydeligvis ingen betydning for meg.  :o
#12
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 30. oktober 2017, klokken 13:10
Det er garantert en faktor at folk føler seg tryggere med AWD og dermed kjører mer aggressivt på dårlig føre, og dermed øker ulykkesrisikoen, men spørsmålet er til hvilken grad dette er en faktor.

Jeg tror ikke at denne faktoren veier opp for forbedringen av sikkerheten ved å gå fra FWD til AWD, men at den spiser litt av forbedringen er slettes ikke unaturlig. Alså, si at en gitt person vil havne i gjennomsnitt i 2 ulykker per tiår med ett gitt kjøremønster, der personen kjører forsiktig og har kun FWD. Om personen skulle bytte til AWD og fortsetter å kjøre like forsiktig, så kan kanskje risikoen reduseres til at gjennomsnittet vil være 1 ulykke per tiår. Men fordi personen føler seg tryggere kjører ikke personen like forsiktig, og gjennomsnittet går bare ned til 1,5 ulykker per tiår. Personen får altså en forbedring på 25%, der forbedringen kunne vært 50%.
#13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 30. oktober 2017, klokken 11:00
Eller kanskje enda bedre analogi:

- De som har pacemaker har 20 ganger større sannsynlighet for å dø av hjerteproblemer enn de som ikke har pacemaker. Løsningen er ikke å slutte med pacemaker!
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 30. oktober 2017, klokken 10:49
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:33
Leste et sted at biler med firehjulsdrift har tre ganger (?) så mange ulykker på vinterstid som biler med tohjulsdrift. Grunnen er at man føler man har så godt grep at man tar ikke nødvendige forholdsregler.

Legg til en bil på to tonn + som føles supersolid på veien, og det blir lett å glemme at det er glatt, at bilen trenger laaang bremsestrekning osv. Lett å få noen leie opplevelser på vinterstid da. Men regelen er den samme - man skal kjøre etter forholdene.
Den statistikken bør man ikke lese for mye inn i. Det er diverse faktorer som spiller inn utover sjåførens handlinger bak rattet. Blant annet vil de som kjører mye på dårlige glatte veier som regel kjøpe bil med AWD, mens de som kjører til/fra butikken en gang i uken vil som regel kjøpe en billig bil med FWD.

Da blir det litt som å si at de som røyker sigaretter med filter har 10 ganger større sannsynlighet for en tidlig død enn de som ikke røyker sigaretter med filter. Løsningen er ikke å slutte med filter på sigarettene, løsningen er å slutte å røyke!
#15
Model X / Sv: Leveres TMX 75D med 85Kw batteri??
mandag 30. oktober 2017, klokken 10:33
Enkelte 75 kWh Teslaer har blitt levert med 85 kWh batteri. Men det er ikke noe som gjøres i stor skala. (Mistenker egentlig at dette er noe gammelt de har hatt liggende på lager en stund, og som de nå har blitt kvitt. Muligens med delvis ny innmat e.l.)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA