Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gnist

#1
e-Golf / Sv: Dresden-eGolf
onsdag 02. august 2017, klokken 17:46
Sitat fra: simon.s på onsdag 24. mai 2017, klokken 23:19
Sitat fra: Propell på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:50
Ble litt skuffet da jeg hørte bilen min ble produsert i Dresden. Nå har jeg ventet snart 1 mnd over leveringstid.
Spent på kvaliteten ut fra denne nye fabrikken.
Tror ikke det er noen forskjell om bilen lages i Wolfsburg eller Dresden.

Jeg var på omvisning i fabrikken i Dresden i sommer. Fabrikken har kun en produksjonslinje og lager bare e-Golfer. Omvisningen var i den etasjen hvor karosseriet ble påmontert alle sine deler som instrumentpanel, ratt, seter, vinduer ol. Understellet inkludert motor og batteripakke ble montert en etasje lengre ned og ble montert sammen med karosseriet ganske sent i prosessen.

Guiden fortalte at rundt 50% av bilene som ble produsert i Dresden skulle til Norge.

Karosseriet kom ferdig lakkert i klimakontrollerte containere fra Wolfsburg.

Jeg ble fortalt at i Dresden ble mye mer av arbeidet gjort manuelt enn i Wolfsburg. Jeg mener det ble sagt at i Dresden benyttet man kun et par roboter. Den roboten vi ble vist monterte frontruter. Hva dette betyr for kvaliteten på sluttresultat i dette tilfellet aner jeg ikke.

Inntrykket jeg fikk var at produksjonen gikk sakte. Lange pauser mellom hver gang det skjedde noe. Tviler på at man produserte for fullt.
#2
e-Golf / Sv: Ny info om e-Golf 2017
lørdag 25. februar 2017, klokken 20:14
Sitat fra: tiger``n på lørdag 25. februar 2017, klokken 19:40
men etterhvert som man blir mer og mer kjent med bilen skjønner man at det er tatt snarveier mange plasser. Det er ikke akkurat en bil som vokser på deg, men blir forholdsvis fort gammel.

Kan du liste stikkordsmessig opp hva du tenker på når du sier dette?
#3
e-Golf / Sv: Brugt e-Golf <2017
lørdag 07. januar 2017, klokken 10:45
Jeg tror ingen bør holde pusten mens man venter på batterioppgradering til eksisterende e-Golf fra Kreisel Electric.

Så lenge som Kreisel leverer prototyper eller teknologi til serieproduksjon hos Vw, eller mener at de er aktuell leverandør til Vw, så vil de ikke risikere å ødelegge forholdet sitt til folka i Wolfsburg gjennom å selge uautoriserte batterioppgraderinger til gammel e-Golf.

Vw skal i årene fremover ekspandere voldsomt innenfor emobilitet og jeg vil tro brødrene Kreisel ser det å komme med som underleverandør i denne satsningen som mye mer interessant enn å skulle levere batterioppgraderinger til et knøttlite midlertidig nisjemarked.

Hvis det er slik at Kreisel har fått teknologisk støtte fra Vw til å lage sin demonstrasjon av egen batteriteknologi i en e-Golf, så er det ikke utenkelig at dette har skjedd nettopp under forutsetning av at dette kun skulle være en demonstrasjon og ikke resultere i et produkt.

Når vi kommer så langt at garantien på batteripakkene i dagens e-Golf har gått ut og kapasiteten i kjørende biler kommer under 70%, så tenker jeg at Vw vil tilby en mulighet for å bytte batteripakken. For å unngå problemer i forhold til typesertifiseringen av bilen, så vil byttepakken ha de samme egenskapene som originalpakken. I hvert fall vil dette være argumentet Vw benytter for å ikke tilby oppgradering til større kapasitet.

Jeg vil tro at Vw allerede i dag har en pris for å bytte batteriet på en e-Golf med tilsvarende nytt batteri. Har dog ikke undersøkt.
#4
e-Golf / Sv: Pris E-golf 2017
tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:10
Sitat fra: TM på tirsdag 03. januar 2017, klokken 21:25
I påvente av norsk e-golf konfigurator, så kan man se på denne fra Østerrike.  https://konfigurator.volkswagen.at/cc-at/de_AT_VW/V/drive/356

Grunnprisen for den nye e-Golfen er i den Østerrikske konfiguratoren oppgitt til  37,990 Eur inklusive 20% MWST. Fratrukket moms og omregnet til norske kroner av Google blir dette Kr 286,000. Standardversjonen inkluderer imidlertid ikke varmepumpe eller DAB+, men kommer med Active Info Display.

Med tillegg av varmepumpe og DAB+ blir prisen 39,163 Eur inklusive 20% MWST. Eks mva og i norske kroner blir dette Kr 294,000.  Dette inkluderer altså AID som har en pris på Kr 3,900 i den norske prislisten.

Det er ganske sikkert også andre forskjeller mellom standardutgavene i de norske og østerrikske markedene.
#5
e-Golf / Sv: Hurtiglading - effektiv hastighet
mandag 02. januar 2017, klokken 21:35
Grafen under viser et forløp av hurtiglading av e-Golf. Skal være data hentet fra en hurtiglader i USA. Jeg har ingen grunn til å mene noe om kvaliteten på dataene.

Grafen er hentet fra http://www.myvwegolf.com/forum/viewtopic.php?p=5918&sid=79f88d61c76bc71cf337a637db25a86e#p5918

Ser ut til å vise en ladesekvens fra ca 38 % SOC opp til snaut 95 % i løpet av 30 minutter.

Lade-effekten ser ut til å starte på rundt 34,5 kW for så i løpet av rundt 18 minutter stige til ca 35,5 kW. Bilen er da ladet opp til ca 80%.

Deretter synker ladeeffekten ned til rundt 20 kW frem til en SOC på ca 90% når man er kommet til 25 minutter.

Deretter faller ladeeffekten raskt ned mot 10 kW og en SOC på snaut 95% ved minutt 30.
#6
e-Golf / Sv: Nye E-golf
torsdag 22. desember 2016, klokken 15:31
SitatI det hele tatt er det rart at VW ikke klarer å gjøre noe med vinterisoleringen når konkurrentene har løst dette meget bra. De har jo hatt elbiler i noen år nå og har et av sine desidert største enkeltmarkedet her hjemme.

Tror nok vi må innse at VW har lite fokus på dagens e-Golf. Vi får anta at det betyr at det er fullt fokus på de elektriske bilene VW har lovet skal komme fra 2020 og fremover.

Er det egentlig noe nytt elbilspesifikt i den nye e-Golfen? Større batteri, ja, men det kommer fra en underleverandør og skyldes deres produktforbedring.  Større lader, men 7,2 kW lader var alt på plass i den amerikanske utgaven av e-Golf. Større motor. Ja, men det kan ikke sies å representere innovasjon.

Nytt elektronisk dashboard, nytt infotainment system, diverse assistenter, utvendig facelift, etc, etc. Alt dette er til stede for alle Golf-variantene.

På toppen av det hele, så tar ikke VW seg råd til å lage e-Golf spesifikk versjon av hekken på den facelifta e-Golfen. Kjøpere av den nye e-Golfen må kjøre rundt i en e-bil som ser ut som om den har eksosrør. Jeg tar det som en fornærmelse ...
#7
e-Golf / Sv: Nye E-golf
onsdag 14. desember 2016, klokken 20:12
> 60 minutter på å lade til 80%

I brosjyren med tekniske data for den nye e-Golfen sies det at det er 1 time ladetid ved 40 kW DC strøm. Her står det imidlertid ikke at dette er til 80%. Slik det er satt opp sammen med ladetid for 10A og 32A, så kan det tenkes at 1 time 40 kW DC gir 100% oppladning av batteriet.

Volkswagen har fått seg nye websider i dag. Brosjyren med tekniske data for den nye e-Golfen ligger nå her: https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Volkswagen_e-GOLF_tekniske_data_11-2016.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen_e-GOLF_tekniske_data_11-2016.pdf
#8
e-Golf / Sv: Nye E-golf
torsdag 08. desember 2016, klokken 13:27
Dessverre.

Snakket med både importøren og en forhandler. Prislisten er for den gamle e-Golfen. Importøren sitter på noen gamle biler som selges nå og som er priset slik som prislisten viser. Forhandleren sier at de venter priser på den nye versjonen hver dag som helst og er lovet dette i løpet av desember.

Brosjyren med teknisk informasjon gjelder den nye e-Golfen.
#9
e-Golf / Sv: Nye E-golf
onsdag 07. desember 2016, klokken 23:50
> I Tyskland forventes det at prisen IKKE skal stige med infasing av større batteri.
> Den skal fortsatt ligge på ca 35.000 Euro. Men det sies vel lite om utstyrsnivå annet
> enn at 9" navi og AID blir standard.

35,000 Euro inkluderer antagelig 19% Mva. Trekker man fra denne og konverterer til norske kroner, så blir prisen ca Kr 265.000,- Altså ganske nøyaktig likt med den nye norske prislisten.

Vw føler konkurransen og legger prisen der de mener den må ligge for å være konkurransedyktige.

Så vidt jeg vet så er produksjonen av den gamle utgaven av e-Golf for lengst avsluttet.

Blir for øvrig interessant å se hva som skjer med bruktpriser på forrige versjonen av e-Golf nå.
#10
e-Golf / Sv: Nye E-golf
onsdag 07. desember 2016, klokken 23:20
> Er redd prisen er for den gamle da det står 115 hk på den lista. Den nye skal vel 20 hk til?

Det er nok en trykkfeil. Legg merke til datoen på prislisten, samt at for eksempel skinninteriør nå er standard. Se også den nye brosjyren med teknisk informasjon.
#11
e-Golf / Sv: Nye E-golf
onsdag 07. desember 2016, klokken 22:51
Prisliste for e-Golf datert 1.12.2016 ligger nå på Volkswagens norske hjemmeside: http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/pricelists/prisliste-e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/volkswagen-e-golf-prisliste-01-12-2016.pdf

Grunnpris på bilen er oppgitt til Kr 269.900,- Dette inkluderer skinninteriør Vienna med sportsseter fremme, varmepumpe, lys- & siktpakke, keyless access med startknapp, mørke ruter bak og parkeringssensor fremme og bak.

Edit: Viser seg at dette er priser på noen biler av den gamle typen som importøren har stående på lager.

Også kommet brosjyre med tekniske spesifikasjoner på oppdatert e-Golf: http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/e-golf_td_november_2015.pdf

Datoen i filnavnet er åpenbart feil. I selve brosjyren er dato oppgitt til november 2016 og bildene viser e-Golf etter faceliften, blant annet med 9" skjerm i midtkonsollen og digital dashboard.

Strømforbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 11,9 kWh per 100 km. Dette er ned fra 12,7 kWh per 100 km for forrige versjon. En nedgang på drøyt 6 %.

- Batterikapasitet på 35,8 kWh brutto og 31,5 kWh netto. Tidligere 24,2 kWh netto (feil: dette var tidligere brutto).
- 7,2 kW lader om bord
- 40 kW CCS hurtigladetilkobling

- Motor på 136 HK
- Dreiemoment på 290 Nm

- Oppvarmede spylere for lykter og vindu

Det virker som om det nye digitale dashboardet med integrert navigasjon er standard.
#12
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
fredag 18. november 2016, klokken 22:49
Autogefühl sin presentasjon av oppdatert eGolf fra LA Auto Show:

Sies blant annet at man ikke venter noen vesentlig endring i prisen.
#13
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
torsdag 17. november 2016, klokken 18:59
Her er pressemeldingen fra Volkswagen USA angående eGolf 2017: http://media.vw.com/release/1304/

Så vidt jeg kan se ikke noe nytt ut over det som allerede er kjent. Ikke større kapasitet på laderen i USA.

I en annen pressemelding sluppet i dag fra Volkswagen i Tyskland sies det at eGolf skal produseres i Dresden i tillegg til å bli produsert i Wolfsburg. Oppstart på produksjonen av eGolf i Dresden er i starten av april. Synes å styrke ryktet (eller er det bekreftet?) at leveranse av eGolf 2017 starter i april.

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2016/11/GMD.html

Jeg gjetter på at det kommer en video fra gutta i Autogefül med presentasjon av den oppgraderte eGolfen slik den stilles ut på LA Auto Show i løpet av dagen - amerikansk tid.

https://www.youtube.com/user/autogefuehl/videos?sort=dd&view=0&flow=grid
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Hva er nytt fra Paris (Mondial de l'Automobile 2016)
torsdag 29. september 2016, klokken 10:17
Volkswagen hadde 15 minutters pressekonferanse klokken 8 i dag tidlig hvor ny e-Golf med 50% lengre rekkevidde og 100 kW motor ble annonsert. Ingen info om når levering starter. Også mye prat om I.D., den nye produktlinjen med biler som kun har elektrisk drivlinje og som kommer på markedet i 2020.

Pressekonferansen kan sees her:

http://volkswagen.gomexlive.com/vw_live_pk/player?stn=paris16&lang=en
#15
Bilen er nå solgt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA