Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - B1

#1
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
torsdag 16. mars 2023, klokken 23:59
Sitat fra: overskyet på torsdag 16. mars 2023, klokken 09:13
En strøken oppsummering her vil jeg si:


https://youtu.be/tFJQ5eptbiM?t=93

hahaha. Er karen kjøpt og betalt av en bilprodusent tror dere? Ser i historikken til overskyet at han bruker mye krefter og tid på å snakke negativt/troll om Tesla. Enten troller han, eller så er han så tett at han ikke han forstår at de som har brukt 1.2M+ på en Model S, fint kunne brukt angreretten og hentet ut en hvilken som helst annen elbil som er tilgjengelig i dag.
#2
Model S 2023 - / Sv: Nyttelast på 352/334 kg?
onsdag 15. mars 2023, klokken 16:00
Poenget er uansett at nyttelasten ikke er et problem for de som bruker bilen som "tiltenkt". Det at sete i midten ikke er et ekte sete sier vel sitt. På samme måte som en Porsche 997 er registrert for 4 personer - men det er jo en bil til to personer. Blir som å si at nyttelasten er for dårlig på Porschen fordi man ikke får plass til 4 personer, bagasje for en ukes tur på fjellet med sykler bakpå.
#3
Model S 2023 - / Sv: Nyttelast på 352/334 kg?
onsdag 15. mars 2023, klokken 15:33
Klart pris har alt å si. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe bil(er) til 1M. Jo mer penger du har til rådighet, jo mer kan man velge i mellom. Da hadde jeg beholdt Yen til småturer, og kjøpt en større bil til reiser, som f.eks. en brukt Cadillac Escalade eller Chevrolet Suburban (rundt 500-600k). God komfort til alle passasjerer, masse plass til både passasjeren og bagasje/nyttelast, samt at man også kan dra stor henger, uten å tenke på å lade hver 200km.

Jeg brukte: tillatt totalvekt - egenvekt. I mitt eksempel har man 109kg til rådighet til bagasje.

Jeg skjønner bare ikke at man ønsker å laste en S med 3 passasjerer i baksete. Sete i midten er jo ikke et ekte sete engang.
#4
Model S 2023 - / Sv: Nyttelast på 352/334 kg?
onsdag 15. mars 2023, klokken 14:48
Nå drar vi på her (alle passasjerer) og sier begge voksne er 80kg hver, og barna 50kg hver, og ungdommen 70kg: 330kg. Da har man fremdeles 109kg til rådighet.

Dette er en bil til 1M. Om man er familien som drar med seg 5 sykler, skiboks og campingvogn på tur, eller om man er i nærheten av å bruke opp maksvekt, er ikke dette en bil for deg, og det har ingenting med maksvekt å gjøre.

Jeg skjønner det på Y liksom. Dette er bilen i verden med mest verdi for pengene når alt kommer til alt, men har du 1M å bruke, er det MYE der ute som passer mye bedre enn en Model S til den bruken. Med 1M kan du f.eks. kjøpe flere biler til samme totalsum; en bybil og en langturbil, som man fint får for 1M.
#5
Model S 2023 - / Sv: Nyttelast på 352/334 kg?
onsdag 15. mars 2023, klokken 14:04
Min S Plaid har 439kg til rådighet (tom bil). Mer enn nok til to voksne, to barn og en ungdom og mer bagasje enn du får plass til - med mindre du fyller opp med masse drikkevarer. Når det er sagt ville jeg aldri anbefalt en S om dere har 3 barn. 2 bak er maks om man skal ha det komfortabelt.
#6
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
onsdag 15. mars 2023, klokken 13:48
Jeg har eid S Plaid i 3 måneder nå, og jeg er superfornøyd med valget. Jeg ser at mange sier at S ikke føles så premium. Jeg er helt uenig. Den er opp der med gode premiumbiler, flotte materialer og god finish rett og slett. Tror mange som sier dette, enten ikke har opplevd nye S, eller så forbinder premium med gamle designfilosofien med mye knapper over hele kupeen. Ettersom jeg har kjørt både nye M3, M5, 7 serie, Taycan (vanlig og GT) og mange biler som får disse til å regnes som eco-biler, så er ikke dette synsning. 

Når det gjelder støydemping er S på et helt OK nivå. Det er få biler som nærmer seg støyisoleringer til en 7-serie (ICE) - den er ikke langt unna Rolls Royce Phantom faktisk (blitt kjørt rundt i denne). Vil sammenligne støydemping til en S Plaid med en BMW 5 serie eller A6, altså helt innafor!

Ettersom man får; overlegen infotainment/kameraer - (kjøre Taycan var som å gå 10 år tilbake i tid) og app, gode seter, god komfort, masse plass både til passasjer og bagasje, helt innafor støydemping, stabil i hastighet, vanvittig rekkevidde og ladeinfrastruktur, og masse power tilgjengelig fra høyere hastigheter, så skjønner jeg godt hvorfor folk som har garasjen full av flotte og dyre biler, kjører en Plaid til daglig.
#7
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
fredag 20. januar 2023, klokken 00:40
Sitat fra: overskyet på torsdag 19. januar 2023, klokken 17:33
Hvis folk begynner å slumme ned interiøreret med gettomontering av knapper eller hendler, så må det være den ultimate fallitterklæring.

Driver ikke med sånt. Er flere plasser å sette knappene hvor de ikke er mulig å se de. Åpningen på armlene er peferkt sted å ha 3 knapper. Ser de ikke og veldig enkelt å komme til mens man kjører.

Når det gjelder yoke-slitasje er det ikke mye å bekymre seg for. Garanti og reklamasjon.

#8
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
torsdag 19. januar 2023, klokken 12:15
Greia er at touch på rattet er helt konge når man ikke dreier yoke mer enn 90 grader. Ønsker du funksjonalitet til hendler er det ikke verre enn å kjøpe s3xy buttons. Jeg tenkte å kjøpe dette og montere det under midtarmlene (slik at de ikke syntes) som jeg da kan bruke (KUN) til rundkjøringer.
#9
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
torsdag 19. januar 2023, klokken 12:07
Sitat fra: overskyet på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. januar 2023, klokken 17:09
Sitat fra: overskyet på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:23
Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.
Kritiser gjerne Tesla, men ikke kom med løgn. Som mange andre biler er det en knapp på blinklyshendelen som aktiverer vask av ruten. Lett trykk gir en vask. Tungt trykk spyler og gir mange vindusviskebevegelser. Altså blank løgn at man må fikle med skjermen.

Det var nettopp det nettavisen skrev at ikke finnes på Plaid. Null hendel. Touch knapp, som igjen aktiverer meny, som må fikles med. Defintivt noe som burde gjøre bilen avskiltet i Norge (og resten av verden) da det går på sikkerheten løs.

Hahha at så mange tar den latterlige anmeldelsen fra nettavisen så seriøst eller med så mye tyngde sier vel sitt: confirmation bias.

Setter så mye tillitt til en kar som ikke klarer å aktivere spylervæske eller aktivere autopilot. Begge rimelig selvforklarende spør du meg. Han kan verken bil eller Tesla.
#10
Kun mulig i dag å justere i meny. Håper det blir fikset i ny SW.
#11
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
fredag 13. januar 2023, klokken 10:39
Sur; Det er ikke rart det blir mye tull på forum når folk ikke leser det man skriver. Du har da ikke lest halvparten av innlegget mitt, da ALT du tar opp som motargumentasjon nevnte jeg. Les over innlegget mitt en gang til. ;)

Motorwatt:
https://insideevs.com/news/538286/marques-brownee-changes-mind-yoke/ -  Og da viser jeg deg denne ;)

Dette blir min siste post om saken. De fleste eiere liker yoke tydeligvis, andre liker den ikke (og de har da byttet ut til uorginalt ratt), og de som aldri har testet det, hater yoke alle sammen ;)

Det eneste jeg ønsker å si her på forumet (som folk kanskje sjekker før de vurderer en ny S/X): TEST DET. Ikke hør på hva folk som aldri har prøvd det har sagt. Jeg trodde også at jeg kom til å bytte ut yoke med ratt. Jeg hadde allerede funnet rattet jeg ville ha (uorginalt) og alt var klart til å bestille. Men etter første dagen med rattet var det helt uaktuelt å bytte ut yoken. Det ble ikke bestilling av ratt da, og det blir ikke bestilling av et originalt ratt (som er en ikke-kostnad om man har brukt 1.2M på en bil).

Argumentasjonen om å "forsvare det man har", faller helt bort, ettersom ratt er enkelt å bestille/få montert.

Smaken er som baken, men prøv det i det minste før man kritiserer det. Det er poenget.
#12
Model S 2023 - / Sv: Skide god test på Dansk
torsdag 12. januar 2023, klokken 11:41
Det er faktisk det beste med S Plaid; at den blander seg inn med med de gamle Sene og 3/Y. Det er kun spesielt interesserte som faktisk vet hva det er.
#13
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
torsdag 12. januar 2023, klokken 10:57
Sitat
Så ratt bedre enn yoke der altså, er jo bare det alle har sagt. Ingen argumenterer for at det er umulig å venne seg til eller bruke, bare dårligere løsning i hverdagen slik det er implementert. Litt spesielt at sikt til IC skal være så viktig også hos en bilprodusent som ikke har IC på 90% av bilene de selger:p

Ja, men les det jeg skriver da. Du bruker nesten ikke (10% av kjøringen?) mer enn 90 grader rattutslag. Derfor er Yoke totalt sett bedre. Ratt er ikke perfekt, og Yoke er ikke perfekt, men det beste av de to styringsmekanismene for daglig kjøring, er helt klart Yoke. Utsikten er bare en god bonus.


I Model 3, som jeg var generelt veldig fornøyd med, var det tre ting jeg mislikte sterkt; 1. Vei og vindstøy. 2. Ingen display foran rattet. 3. Litt for lav. Helt håpløst å måtte se til høyre hver gang jeg skulle se farten, samt at displayet med AP-visualiseringen og farten stjal mye plass for navigering og andre apper. Alt ble flyttet lengre bort fra meg som fører. Alt dette er fikset i S :)


#14
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
torsdag 12. januar 2023, klokken 10:51
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. januar 2023, klokken 10:08
SitatPrøv en selv er mitt råd.

Det er jo umulig. Ifølge deg trenger man flere dager, og hos Tesla får man i beste fall noen timer. Utsyn til IC er IMO et lite problem på Tesla. På flere bilmerker med digital IC kan man fjerne alle uvesentlige informasjoner, og bare vise fart. Smart.

Jeg har aldri sagt timer.. det er noen andre. Kompis med  '22 Y LR testa den for noen dager siden, og han kjørte den et minutt før han sa; dette rattet, eller hva det heter, er helt konge.

Dra til Tesla og lån en S. Test selv. Klart Yoken blir bedre og bedre når man har mer tid med den. Den første timen var yoke 200% dårligere enn ratt etter 90 grader. Nå er dette på 30% dårligere da jeg har muskelminne og "leter ikke" etter yoken slik jeg gjorde helt i starten. Yoken "glapp" ut av hendene mine på den første turen. Det har ikke skjedd siden.

Landeveiskjøring merker du forskjellen med en gang. Hvor mye bedre det er.

Folk sier det ikke er noe problem, men som jeg skrev; test det og så finner du ut av hvor mye bedre det er. Det er litt som å se på TV, når noe høyt er på bordet.. det går jo "fint", du får med deg deg alt, du kan bare snu litt på hode, men det er mye bedre om bordet er ryddet så ingenting kommer i veien for det du ser på?
#15
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
torsdag 12. januar 2023, klokken 09:59
Hæ!? PS5 kontroll og ratt?

F1 - som er det øverste nivået innen bilsport bruker "yoke", det samme gjelder F2 og F3. Lemans bilene bruker Yoke. Dette fordi de ikke trenger mer rattutslag enn 90ish grader hver vei og derfor er det fordel å ha yoke kontra ratt. Rally, drifting osv bruker ratt fordi det brukes mer rattutslag (hele tiden). Dette er også nødvendig å bruke ratt når man kjører vanlig bil på bane, da man ikke bruker så mye TC/ESP som vanlig kjøring, og derfor må man være klar for kontrastyring, som krever mer enn 90 grader. Da er det selvfølgelig mye bedre å ha et ratt, så man har mer å ta tak i, og vet hvor rattet er en til enhver tid.

Alt til sitt bruk.

Klart, i en vanlig bil trenger du mer utslag enn 90 grader - som f.eks. parkering, men yoke er ikke umulig etter 90 grader. Er det like bra som ratt? Nei. Er det umulig å bruke yoke? Absolutt ikke. Greia er at yoke vs ratt er (IMHO) 30% dårligere over 90 grader. Yoke vs ratt når utslaget ikke er mer enn 90 grader er 100% bedre. Derfor blir regnestykket lett. Yoke > Ratt. Så er bonusen der ved fri utsikt til instrumentpanelet. Du vet ikke hvor digg det er før du har testet det selv.

Igjen, det er en grunn til at folk ikke bestiller ratt. Det har vært tilgjengelig uoffisielt siden Plaiden kom til USA. Det er selvfølgelig noen som har byttet ut, men det er ikke så mange. Det bør vel si sitt? Ratt koster under 1% av bilens verdi, og det å styre en bil er ganske vesentlig. The proof is in the pudding som de sier.

Prøv en selv er mitt råd.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA