Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bølle

#1
Har kig på bms system, men hvordan får man lige fortalt bilens lader at den skal stoppe?

Bare en skam der ikke er nogen der har fundet ud af at programmere bilens egen lader om så den passer præcis til TS celler

Sitat fra: Boogie på tirsdag 28. april 2009, klokken 08:26
Sitat fra: bølle på mandag 27. april 2009, klokken 21:44
det kunne bare være dejligt hvis bilens egen lader kan programmeres om til litium så den via det org. stik (Maréchal) kan styre en ekstern lader

men må nok se i øjene at det bliver umuligt

Hvor hårdt kan man egentlig lade 100ah litium celler fra thundersky? jeg kan ikke finde ud af deres datablad

Hvor meget bliver de påvirket af kulde og varme?

Det er fint mulig å bruke bilens egen lader, men det krever et eksternt BMS som styrer/stopper laderen.
Thundersky kan ta ca 0,3C eller ca 30A ved 100Ah pakke.
Bilens lader ligger innenfor dette området.

Topping/ballansering må gjøres med en mindre ekstra lader som da også styres av et eksternt BMS.

Med andre ord er ikke dette rett fram, men krever litt ekstra.
Du må uansett ha et BMS for TS batteriene (eller andre Li-Ion/LIFEPO batterier).

#2
Sitat fra: Gaute på tirsdag 28. april 2009, klokken 21:49
Angående lader, så ble det prøvd å bruke bilens original lader på Litium ferro batteriene som Svein i Alternativ energi monterer.  Dette var ikke tilfredstillende, så de valgte å gå for ny lader som passet bedre de nye batteriene.  Husker ikke om dette var i en Partner eller i en Saxo. I sin egen saxo har han montert 200AH batterier med rekkevidde på over 220km.  Den er faktisk litt lettere enn originalt og således oppleves den raskere og får lenger rekkevidde.  Hvis jeg husker riktig så er dette omtalt et annet sted på Forumet. 

Jo, men kunne man ikke programmere bilens egen lader så den passer præcis til TS cellerne?
jeg har skrevet lidt med ham og bilens egen energimåler kan de heller ikke få til at fungere så vidt jeg kunne forstå på ham.. tænker her både på den der viser hvor økonomisk man køre og den der viser hvor meget kap. der er tilbage inden man holder stille
#3
det kunne bare være dejligt hvis bilens egen lader kan programmeres om til litium så den via det org. stik (Maréchal) kan styre en ekstern lader

men må nok se i øjene at det bliver umuligt

Hvor hårdt kan man egentlig lade 100ah litium celler fra thundersky? jeg kan ikke finde ud af deres datablad

Hvor meget bliver de påvirket af kulde og varme?
#4
"overstyre" ??

Hjælp lige en "dum" dansker med at forstå hvad det betyder?

Jeg har sidenhen erfaret at der i stikket i forskærmen er mulighed for at koble en lynlader på og hvor der også er diagnose signal som lynlader kan arbjde ud fra....

men det store spørgsmål er når man sætter litium i, hvordan fortæller BSM systemet så at nu skal laderen stoppe? og hvis man tager f.eks 100ah litium celler hvor hårdt kan man så lade på dem?

mvh bo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 25. april 2009, klokken 10:03
Sitat fra: bølle på fredag 24. april 2009, klokken 22:44
nogen der ved om hvordan man programmere laderen?

Calkulatoren på de eldste PSA 106 og Saxo har på menyen for fjernprogramering mulighet for å spesifisere blybatterier.

Vet ikke om der faktisk er ladekurver for bly innprogramert.

Normalt vil en overstyre laderen ved montering av Litium, og dermed er det likegyldig om laderen har NiCd program eller blyprogram


#5
er der virkelig ikke nogen der har haft success med at skifte til litium?

og evt nogen der ved om hvordan man programmere laderen?


#6
Alt det andre / Sv: hjælpe med at oversætte ladestik.dk
torsdag 23. april 2009, klokken 23:56
Hos os er en vis form for registreering nødvendig da vores brugere dels skal kunne bestemme at deres stik kun er for andre der har oprettet sig, har oprettet stik eller har privat stik som de stiller til rådighed for andre der gør det samme

Vi skal også når vi får det udviklet kunne sende kontrol mail til den enkelte bruger om stikket stadig virker

"and when you would like me to help you develop something to be used on your website I would gladly do it for a fee."

Og det er her vi siger nej tak.

/bo

Sitat fra: BauDemo på torsdag 23. april 2009, klokken 22:55
Sitat fra: bølle på torsdag 23. april 2009, klokken 22:11
JEg har været i kontakt med ham der har den side... det endte med han ville have penge

Vores side har aldrig kostet en krone og kommer heller ikke til det... derfor siger vi også nej tak til at der koster noget

Hi Bo,

I want to clarify for everyone reading this, the same way I explained to you in an e-mail. www.uppladdning.nu is FREE to be used by ANYONE. It does not require registration, and no one but me personally is paying for it. Please feel free to publish any communication with me where I say that you need to pay to use www.uppladdning.nu in any way. I even offered to develop an interface to www.uppladdning.nu (free of charge) so you and your partners can automatically update information.

Having said that - I would also like to point out that there is a very firm difference between free to use software and open source software. The fact that www.uppladdning.nu is free for anyone to use does not mean that it is open source, and when you would like me to help you develop something to be used on your website I would gladly do it for a fee.

Or maybe some beer.

I appologize for hijacking your thread, but felt that your statement needed to be addressed. I hope that all the above has clarified your understanding. If the admins think that my post is not appropriate- please remove it.

Nikolay
#7
Alt det andre / Sv: hjælpe med at oversætte ladestik.dk
torsdag 23. april 2009, klokken 22:13
vi har haft ideen med at kalde det ladestik.no osv....

men hvis der er nogen som vil være med som administrator og være med til at udvide så er mit bedste bud at skrive en uopfordret mail til ladestik ( @ ) ladestik.dk

så vil vi der arbejder med siden drøfte det og melde tilbage
#8
Alt det andre / Sv: hjælpe med at oversætte ladestik.dk
torsdag 23. april 2009, klokken 22:11
JEg har været i kontakt med ham der har den side... det endte med han ville have penge

Vores side har aldrig kostet en krone og kommer heller ikke til det... derfor siger vi også nej tak til at der koster noget

På vores side er det også muligt at lave udtræk til en kommafil som kan ligges ind på ens gps enhed

Men der kommer langsomt flere funktioner til... det tager bare tid da det er et hobby projekt


Sitat fra: BauDemo på torsdag 23. april 2009, klokken 18:43

<start of shameless add>

or maybe you can use www.uppladdning.nu - it is already available på norsk

<end of shameless add>

Apart from the web interface, you can also download the "charger finder" application to most of the sonyericsson and windows mobile telephones and use it to find the closest chargers.

If you are missing any function from www.uppladdning.nu let me know, and I will do my best.

#9
Alt det andre / Sv: hjælpe med at oversætte ladestik.dk
torsdag 23. april 2009, klokken 22:08
Sitat fra: hens på torsdag 23. april 2009, klokken 18:18
Hei Bølle, og velkommen til forumet.
Hva legger du i å oversette? Ladestik er foreløbig et dansk fenomen, men jeg antar at det også er aktuelt med noe mer Skandinavisk organisasjon.


Hej

Vi har skam også et par norske og svenske stik

I oversættelse mener jeg at oversætte en fil der indeholder de danse sætninger og ord til norsk

f.eks:

  $LNG_kort_overskrift_vistetyper = "Viste stiktyper:";

Vi kunne også bruge nogen "lokale" til at holde styr på de udenlandske stik hvis det har interesse?

pt er vi ca 4 der er aktive på siden, men vi har planer om at udvide, men evt. udvidelse skal altid drøftes med de andre, jeg kan ikke tage beslutninger på egen hånd
#10
Alt det andre / hjælpe med at oversætte ladestik.dk
onsdag 22. april 2009, klokken 12:37
hvis der er nogen der er interesseret i at hjælpe med at oversætte ladestik.dk til norsk så giv mig en melding
#11
Det lyder vældig interessant... her er databladet på de celler jeg vil bruge:

http://www.thunder-sky.com/pdf/20092201189.pdf

de batterier som bruges idag:

http://www.saftbatteries.com/Produit_STM___High_energy_module_for_traction_293_44/Language/en-US/Default.aspx#DL2

men hvis dem fra thundersky kan lades som om de var bly batterier så er det bare om laderens programmering for blybatterier er rigtig

og ja hvordan beder man laderen om at stoppe ladning og starte igen? det er jo nu BMS der skal styre laderen
#12
de celler jeg har kig på er fra thundersky, det er vist de samme som Cityel bruger idag... Det er LIFEPO4 celler

Men problemet er den indbyggede lader, kan den overhovedet programmeres til de celler? nogen siger den kun kan slås om til blybatterier

Men er der nogen der ved lidt mere om laderen? fabrikat og model?

Kan man bytte den ud med en anden? eller har den forbindelse til andre ting i bilen?

kom gerne med info på dele der skal laves om for at den kan køre med Lipo
#13
Hej

Så har i en tosset dansker med

Jeg har søgt lidt info om det er muligt at bygge om til litium, det største spørgsmål er:

Hvordan programmere man bilens egen lader?

BMS (Batterimanagement) kan let skaffes og isolering/varme og køling skulle også være et mindre problem hvis man har hænderne skruet rigtigt på

Som tillæg... kan man lyn/snap lade litium ?

venlig hilsen

Bo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA