Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SNA

#1
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvordan batteriet tar imot strøm
mandag 04. februar 2013, klokken 09:08
Husk at jernbane/metro løsningen bare kan brukes på skinnebaserte kjøretøy.
(Skinnebaserte "bil løsninger" har vært lansert som ide konsepter)[/quote]

Dette er vel ikke helt sant da det finnes busser som bruker dette systemet? Samt at Siemens jobber med et slikt system for tungtransport?
#2
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvordan batteriet tar imot strøm
tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:22
Noen som vet i detalj hvordan strømavtakerene virker? Både teknisk og funksjonelt. Har lest det som står på http://www.jernbaneverket.no/PageFiles/13736/slikfungererjernbanen_2011.pdf , men lurer på om noe kan noe enda mer detaljert. Hvor er problemene/farene ved et slikt system, samt hvilke materialer som kanskje er best å bruke i produktene osv.
#3
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvordan batteriet tar imot strøm
tirsdag 29. januar 2013, klokken 16:49
Tusen takk for all informasjonen så langt! Dette har virkelig fått meg på sporet av en rekke konseptuelle løsninger. Kommer sikkert til å "plage" dere litt mer her om litt. Igjen, tusen takk
#4
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvordan batteriet tar imot strøm
tirsdag 29. januar 2013, klokken 12:53
Takk for mange fine svar!

Jeg har tittet på den linken du ga meg, men har generelt en del spørsmål i forhold til konverteringen fra hvordan dette nettet fungerer mot hvordan et potensielt fungerende nett til bilen ville kunne fungere: Alle svar er hjertelig velkommen:



Som et utgangspunkt har jeg tatt litt for meg hvordan togene får strøm i dag på et prinsippielt nivå. Altså en kontaktflate mellom en kjøreledning og en installasjon i bilen.
Det er flere ting jeg egentlig lurer på om du kan kjelpe meg litt med.

- Hvor mye strøm er det teoretisk mulig for en bil å motta? Altså hvor fort er det teoretisk mulig å lade opp et batteri, og hvor ligger eventuelt begrensningene?

- Er det egentlig en spesiell grunn til at det er en begrensning til 55kW på CHAdeMO?

- Er det likestrøm eller vekselstrøm som er best egnet til å få ladet opp et batteri raskest (regner med likestrøm, men må dobbeltsjekke;) Er det slik at hovednettet er vekselstrøm? Er det vekselstrøm helt til stikkontakten med frekvens på 50Hz?  Hvor blir denne frekvensen endret?

- Hvorfor må batteriet ha likestrøm?

- Hva er forskjellen mellom når en el-bil får strøm via en lader og et tog via nettet? Slik jeg forstår det så får toget strøm inn via kjøreledning og ut via skinnene, er dette pga toget ikke har et batteri som strømmen går til, men heller direkte fra nettet inn i motoren og derfor må kvitte seg med strøm som er til overs, mens bilen bruker genereringsstrømmen (fra bremse) til å lade batteriet?

- Hvis en el-bil skulle kunne bli koblet opp direkte mot et nett på motorveien, ville det da vært mest hensiktsmessig å sende denne strømmen direkte til motoren for å skape bevegelsesenergi, eller til å lade opp batteriet?

- Som et annet konsept i prosessen tenker jeg på induksjonslading, men jeg har vel forstått at det kan være vanskelig å få til dette mens bilen kjører? Noe kunnskap på området?

- Det er viktig for meg å ha alle disse elementene på plass for å kunne lage et mest mulig fremtidsrettet prosjekt med litt hold i og troverdighet. Hvis det er noen refleksjoner du selv gjør deg, del den gjerne med meg.
#5
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvordan batteriet tar imot strøm
tirsdag 29. januar 2013, klokken 11:48
Så det dere egentlig sier er at en bil kan teoretisk sett ta imot 90kW og kanskje også mer så lenge det er direkte likestrøm som går inn. Er dette pga likeretteren blir for stor ombord i bilen hvis vi jobber med så mye som 90kW fra vekselstrøm til likestrøm?

Hovednettet i dag er på vekselstrøm med en frekvens på 16,67Hz? Strømmen som går inn i togene er likestrøm på ??? kW. Hvor mye V er det på? Hva er det som går ned i skinnene? blir disse brukt som jording så ikke alle ombord på toget skal bli elektrisifisert, eller er det kun så reststrømmen kan bli sendt tilbake til nettet? Er det ikke mulig å ha to pararelle kabler i veien? en som gir og en som tar strøm?

Hovedspørsmålet er dog fortsatt, hvor mye strøm er det mulig for et batteri å ta imot? Hadde det vært teoretisk mulig å lade opp et batteri på 2 min? Hva skal til for dette av utstyr osv?
#6
Avansert: Batterier og Lading / Skoleoppgave - Hjelp
mandag 28. januar 2013, klokken 19:18
Hei

Jeg jobber med et skoleprosjekt der jeg ser på mer fremtidig lading. Jeg lurer litt på om noen her vet hvilken frekvens batteriet kan ta opp strøm på?

Jeg ser på hvordan tog får strøm til togsettene i dag via berøringspunkt, og tenker det kan være noe i dette når man ser på fremtidig lading av elbiler. Jeg trenger bare tekniske data på hvordan batteriene fungerer i en el-bil i dag. Har sett på induksjon for fremtiden, men tror dette er noe som ikke fungerer i fart på veldig lenge. Alle svar blir satt pris på:)

Noen som vet om det hadde vært mulig å benytte seg av det samme prinsippet som togene gjør? Altså en spore fra bilen som har kontkt med en elektrisk flate i veien?

Ideer er vel tatt i mot. Prosjektet dreier seg om en fremtidig (25 år) ladestruktur for elbiler og er inne i konseptfasen nå.

Hva er teoretisk mulig for batteriene å ta imot av strøm? Hvorfor er det "kun" 55kW på CHAdeMO lader i dag? Er dette begrensninger i batteriet eller strømforsyning?
#7
Tanken er ikke nødvendigvis å få bilen til å lade trådløs, men å kunne "koble" seg på en spole eller lignende. Slik som togene gjør i dag.

Er det noen her som vet rent teoretisk hvor fort en kan lade opp et batteri? Hvorfor har vi "kun" 55kW ladere med CHAdeMO og ikke mer?

Det jeg egentlig er ute etter er rent teoretisk hvor fort det kan være mulig å fylle opp et batteri med den samme teknologien som blir brukt til togoverføring i dag.

MVH

SNA
#8
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvordan batteriet tar imot strøm
søndag 27. januar 2013, klokken 20:36
Takk for svar!

Noen som vet om det hadde vært mulig å benytte seg av det samme prinsippet som togene gjør? Altså en spore fra bilen som har kontkt med en elektrisk flate i veien?

Ideer er vel tatt i mot. Prosjektet dreier seg om en fremtidig (25 år) ladestruktur for elbiler og er inne i konseptfasen nå.
#9
Avansert: Batterier og Lading / Hvordan batteriet tar imot strøm
søndag 27. januar 2013, klokken 16:18
Hei

Jeg jobber med et skoleprosjekt der jeg ser på mer fremtidig lading. Jeg lurer litt på om noen her vet hvilken frekvens batteriet kan ta opp strøm på?

Jeg ser på hvordan tog får strøm til togsettene i dag via berøringspunkt, og tenker det kan være noe i dette når man ser på fremtidig lading av elbiler. Jeg trenger bare tekniske data på hvordan batteriene fungerer i en el-bil i dag. Har sett på induksjon for fremtiden, men tror dette er noe som ikke fungerer i fart på veldig lenge. Alle svar blir satt pris på:)
#10
Lading / Sv: Hjemmelade-boks / -stasjon for Nissan
onsdag 15. august 2012, klokken 13:12
Jeg har selv benyttet meg av dette firma med det ladepunktet de tilbyr. Jeg har målt og kabelen er 3 meter. Jeg vet også at de nå tilbyr samme produkt med 5 meter kabel som standard (produsenten har byttet til 5m standard). De som allerede har fått sitt ladepunkt installert med 3 meter, men vil ha 5 meter kan ta kontakt med Bærum Elektriske og de vil bytte ledning mot en kostpris på 1200 (eks moms)

Jeg har den gamle varianten, samme som jeg regner med du har HHF, men heldigvis holder det greit med 3 meter kabel for meg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA