Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - magnul

#1
Denne er fortsatt garasjefyll hvis noen føler for å gi et skambud. Ta kontakt på <brukernavnetmittpåforumet>alfakrøll gmail.com
#2
Bare å komme med bud, evt. avtale å se på den på mailadressen over :)
#3
Bare å komme med skambud hvis det skulle være interesse. Har ikke funnet motivasjon til å ta bilder siden den har havnet opp innestengt i garasjen.

Fargekombinasjon lilla og champagne.
#4
Jeg har en moopy elektrisk scooter som tar for mye plass i garasjen.

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etter hvert, men det er en "classic" (type retro /vespa-ish). 2006-modell, bare kjørt noen hundre km. Nye batterier i fjor. Har montert hjemmelagde shunt-type balanserere. Noen småriper og et blinklys som må limes fast, men ellers fin.

Ulempen er at det bare er 18Ah batterier i den (4 stk), så rekkevidden er mildt sagt begrenset. Har ikke presset den helt tom etter at jeg byttet batterier, men anslår max 15km med normal kjøring (dvs full gass). Fint for dem som ikke orker å sykle til jobben, eller vil ha et prosjekt for Li-konvertering. Rommet under setet er ledig, så det er også mulighet for å bygge den om til større blybatterier hvis man skulle føle for det.
Motoren er 1500 eller 2000W, så den hører ikke til den håpløse typen med 500W motor.

Scooteren står i Halden og må hentes der.

Hadde tenkt meg rundt 3000, muligens noe mindre til en entusiast. Lufter stemningen noen dager her før jeg legger den ut på finn.

Ta kontakt på <brukernavnetmittpåforumet>alfakrøll gmail.com hvis det er av interesse.
#5
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Balansering av blybatteri
tirsdag 28. juli 2009, klokken 00:37
Jeg har den enkle varianten ja, men jeg har nå full kontroll på hva som skjer når jeg måler spenningsfallet over motstanden også. Kunne muligens vært en tanke å bytte ut den ene zener'n med en 6.2V for å få shunten til å koble inn tidligere, men da blir det mer fyring for kråka ;)
#6
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Balansering av blybatteri
mandag 27. juli 2009, klokken 17:47
Da har jeg omsider fått montert ny batteripakke (Biltema) med den eksperimentelle balanseringsenheten. Den virker i noen grad, men ikke fullgodt. Batteriet nærmest jord kommer opp i over 15V og begynner å gasse. På det tidspunkt ledes omtrent 0.2A i shunten, mens den nominelle ladestrømmen på laderen er 2.5A.
Jeg er litt usikker på om jeg bør modifisere shuntene med lavere motstand eller om jeg først bør prøve å lade de individuelt helt opp for å se om det blir bedre da. Har klart å ødelegge 12V-laderen jeg hadde, så må i så fall gå til innkjøp av ny.
Originalbatteriene (Greensaver) har noe høyere spenning enn vanlige SLA, så jeg tror muligens ladespenningen er for høy. Ligger på 59V for hele pakka. Det er jo i grenseland selv hvis alle batterier har samme polspenning. Har jo også muligheten for å legge inn en effektmotstand i serie med laderen for å få ned maksspenningen med et par volt, men det blir jo litt jalla.
#7
Enkle batterispørsmål / Sv: «Avsulfatisere» av blybatterier
mandag 27. juli 2009, klokken 17:19
Jeg har prøvd en lignende boks på den gamle batteripakka til scooteren min. Se: http://parat24.com/forum/index.php?topic=1935.msg15819#msg15819

Klarte å skremme ut en del ekstra kapasitet, men tror det er bedre å bruke preventivt enn for å gjenopplive døde batterier.
#8
Enkle batterispørsmål / Sv: Ny batteripakke til scooter
tirsdag 19. mai 2009, klokken 11:08
Takker for svar. Det var omtrent det svaret jeg ville ha  ;) Jeg har tenkt at det ikke er så veldig mange bruksområder for de batteriene der, og at det dermed ikke er så stor sirkulasjon. Får dra på Biltema i Bærum, der er det som kjent høyt forbruk av alt  :D
#9
Enkle batterispørsmål / Sv: Ny batteripakke til scooter
tirsdag 19. mai 2009, klokken 10:34
Ser ut til at jeg må kjøpe nye batterier gitt. En pakke med biltemabatterier blir en tusenlapp mindre enn samme pakke hos Gylling. Det ville jo vært penger til øl i ferien det.

Noen som har kjøpt biltemabatterier noen gang? Det fremgår ikke direkte fra dataarket om batteriene er AGM eller Gel. Noen som vet / klarer å se det?:
http://www.biltema.no/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-413.pdf

Aktuelle batterier fra Gylling:
http://www.gylling.no/haze/pdf/HZB12-18.pdf

Er jo litt skeptisk til lagring / vedlikehold på biltemavarehuset av batterier. Har en følelse av at jeg kan få 3 som er to år gamle og ett som er 5.
#10
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Balansering av blybatteri
tirsdag 19. mai 2009, klokken 10:22
Da har jeg omsider fått tid til å titte på dette. Har bare loddet sammen 1 stk for å teste funksjonen. Kritiske røster vil kanskje påpeke at jeg har bevist at spenningsfallet over en motstand er proporsjonalt med strømmen, men det får dere leve med.

Den slår inn omtrent når den skal. Uten å vite helt sikkert hvor stor ladestrøm det var, så har jeg en liten følelse av at det ikke er stor nok strøm som shuntes. Det kan jo justeres ved å sette inn en mindre motstand, men da mistenker jeg at zenerdiodene blir styggvarme.

Det gjenstår å teste på en hel pakke, men må finne kontakt for å koble scooterladeren på batteripakka som nå står i laboratoriet mitt (=stua).
#11
Enkle batterispørsmål / Sv: Ny batteripakke til scooter
onsdag 13. mai 2009, klokken 10:45
Jeg har vært mye bortreist i det siste, men mens jeg har vært borte har jeg bedrevet voodoo på batteriene. Det går tydeligvis an å skremme ut litt ekstra av batteriene med litt desulfatering, men det spørs om det ikke er for seint.

Bunnpunktet av grafene viser hvor lasten ble koblet fra

#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladestasjon på arbeidsplassen
fredag 24. april 2009, klokken 00:34
Forslag er sendt for en stund tilbake, men ikke fått noen tilbakemelding enda.
Kom til å tenke på noe, så jeg må nesten spørre, selv om det sikkert får meg til å virke tilbakestående: Er stikkene på ladeplasser (antar 230V) av vanlig type, eller er det noe spesialgreier? Er jo dumt hvis bedriften setter opp stolper og jeg ikke kan bruke dem siden scooterladeren trenger vanlig stikkontakt.

</blond>
#13
Enkle batterispørsmål / Sv: Ny batteripakke til scooter
torsdag 23. april 2009, klokken 14:33
Da holder jeg meg til hjemmemetoden foreløpig. Har rigget meg opp i stua og sjekker spenningen ofte, så det er ingen stor fare for overutlading. Nå er jo hensikten primært å sjekke om heksekunstene jeg driver har noen effekt.

Skulle jeg gå til innkjøp av nye batterier kunne det kanskje være en ide å kjøre en profftest på dem før montering for å sjekke at det ikke er noe galt. Gylling prøver som sagt å frasi seg ethvert ansvar ved montering i elscooter.
#14
Enkle batterispørsmål / Sv: Ny batteripakke til scooter
torsdag 23. april 2009, klokken 12:55
Sitat fra: Boogie på torsdag 23. april 2009, klokken 12:49
Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. april 2009, klokken 08:30
Ta en tur innom med batteriene dine, så får du kap test før bruk. Tel. 452 90 180

Eller om du ønsker å legge turen til Tønsberg, så kan jeg teste dem for deg. 95991227

Det er jo litt mer overkommelig avstand. Hva er det egentlig denne testen går ut på? Finner man ut noe som jeg ikke finner ut med min høyteknologiske lyspære?

Har vært hjemmefra en god stund nå, så jeg venter i spenning på å se om desulfateringsdingsen har gjort noe godt med de dårlige batteriene mine.
#15
Enkle batterispørsmål / Sv: Ny batteripakke til scooter
torsdag 23. april 2009, klokken 12:51
Det finnes scootere med mer eller mindre identisk utseende som har 4x38Ah. Jeg har plass under setet, men ser for meg at det må sveising til for å endre batterikassene. Dessuten blir jo batteriene dyrere også (men varer sikkert lenger pga lavere DOD). Tror en evt. kapasitetsøkning får bli med LiFePO4 i så fall.
Fikk tilbud på DJW12-20T3 fra Austø nå. Samme pris som Haze fra Gylling. Fremgår dog ikke for mitt utrente øye om det er Gel eller AGM-batterier.

Electrolux: Takker for tilbudet, men litt vel langt til Stavanger.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA