Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Siggen

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Europeisk lynladenettverk
mandag 30. oktober 2017, klokken 20:16
Gammelt nytt ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.30.html

Sitat fra: Siggen på tirsdag 19. september 2017, klokken 09:06
VAG, Daimler og Ford har lagd Joint Venture om utbygging av fremtidens hurtigladere. Betonbau har fått oppdrag med forprosjekt og etablere kontakt med netteiere. Skandinavia og Tyskland er de områdende som det skal satses på i førsteomgang, første blir mest sannsynlig i Åbenrå/Rødekro området.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:45
Sitat fra: Amoss på onsdag 25. oktober 2017, klokken 20:11
Sitat fra: Siggen på onsdag 25. oktober 2017, klokken 19:24
Overkapasitet vil føre til økt nettleie ...

Feil.

Overkapasitet har null og niks å si for nettleien. Overinvestering i kapasitet derimot...

Men det som altså var poenget mitt, som tydeligvis ikke ble oppfattet av noen her var at det som på kort sikt kan se ut som overkapasitet/overinvestering på litt lengre sikt kan vise seg spare forbrukerne for flere runder med oppgraderinger, og derved totalt sett være billigere.

Men dette fordrer igjen at nettselskapene har mulighet til å fordele utgiftene over både flere kunder og en lengre tidshorisont. Slik praksis er i dag - ut i fra hva jeg har lest - er at den kunden¹ - "dråpen som får begeret til å renne over" - som fordrer at nettselskapet må gjøre den for lengst overmodne oppgraderingen må bære mesteparten av kostnadene som en engangs-betaling. Resten kommer som ett tillegg på nettleia - ukjent for meg over hvor lang tid.

¹) Med alle forbehold om at jeg har fått servert en forenklet ensidig versjon av historiene....

Ser det var noe uklart. Men det ene følger det andre. En netteier kan ikke bygge ut for eget forgodt befinnende. Så har du en overkapasitet uten å ha investert mer enn du må så sliter du mest sannsynlig med fraflytting eller store mengder off-grid kunder og dermed for få kunder å dele kosten på. Det får ringvirkninger for kost pr kunde og plassering mot mønsterselskap og således strupt handlingsrom innenfor inntektsrammen gitt av NVE og du havner inn i en vanskelig spiral.

Kunden som presser frem oppgraderingen må følgelig ta kosten med oppgraderingen. Noen netteiere har bunnfradrag så således så blir jo utgiften for kunden redusert/ regnet mot null.

#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
onsdag 25. oktober 2017, klokken 19:24
Sitat fra: Amoss på onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:52
Sitat fra: arthur på onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:08
Her glemmer du nok helt at hvis man IKKE gjør det bedre å tenke økonomi for den enkelte så vil ALLE måtte betale mer enn nødvendig da nettselskapene ellers må bygge ut UNØDVENDIG kapasitet for å møte de aller største toppene i forbruk. Blårussen skjønner slikt mens rørleggere og buss-sjåfører åpenbart ikke skjønner slikt!


... og for å være on-topic, kan noe av erfaringene fra dette overførers til el-nettet? Behøver man å være redd for overkapasitet i dag som man trolig vil komme til å ha bruk for om få år uansett?

Overkapasitet vil føre til økt nettleie og det selskapet som har overkapasitet og høy nettleie vil, om ikke det foreligger ekstraordinære grunner, bli barbert med tanke på inntektsrammen målt mot sitt mønsterselskap av NVE..
#4
Sitat fra: gr på mandag 23. oktober 2017, klokken 09:14
Noen som vet om det er noe på gang? Varhaug, Brusand, Ogna, Egersund?

Enkleste er å ta kontakt med Dalane Energi. Netteier er underlagt forvalting og offentlighetslova og således så vil jeg ikke tro at Fortum eller Grønn Kontakt kan hevde sitt arbeid er unntatt offentligheta.
#5
Lading av Tesla / Sv: Plassering av Superchargers
lørdag 21. oktober 2017, klokken 16:30
Sitat fra: o.b.lix på fredag 20. oktober 2017, klokken 19:34
Nei, men er liten tvil om at butikk eller kafe i nærheten må nok ta deler av regningen. Hvor stor del forhandles vel om i hvert tilfelle.

Betviler det. Fremstår som en floke å løse. Men vet lokale næringsdrivende har justert åpningstider og tilrettelagt med wifi og toalettfasiliteter.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
fredag 20. oktober 2017, klokken 13:47
Sitat fra: EV666KM på fredag 20. oktober 2017, klokken 13:16
Sitat fra: Siggen på fredag 20. oktober 2017, klokken 13:10
Sitat fra: EV666KM på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:21


Nei, det skal dem ikke
http://forskning.no/miljopolitikk-energi-samfunn-okonomi-ressursokonomi-samfunnsokonomi/2008/04/skru-av-stotten-til

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Hva tenker du på med denne linken? Den støtter jo ikke overhode din tidligere feilaktige påstand.
Så lenge kraftprisen på fjernvarme er linket mot kraftprisen på strøm så mener jeg at det er det.... Det var i allfall Hafslund som eide begge..

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
[/quote]

Du kan mene hva du vil men det er ikke sant. Det er ikke lov.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
fredag 20. oktober 2017, klokken 13:10
Sitat fra: EV666KM på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:21


Nei, det skal dem ikke
http://forskning.no/miljopolitikk-energi-samfunn-okonomi-ressursokonomi-samfunnsokonomi/2008/04/skru-av-stotten-til

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
[/quote]

Hva tenker du på med denne linken? Den støtter jo ikke overhode din tidligere feilaktige påstand.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
fredag 20. oktober 2017, klokken 10:58
Sitat fra: Ellemelle på fredag 20. oktober 2017, klokken 07:56
Men det jeg ikke forstår er hva alle pengene går til.

La oss ta Oslo som et eksempel. Her er det ca 330.000 husholdninger. Hvis vi tipper at disse betaler 5000 kroner hver i nettavgift pr år, blir det totalt 1,65 milliarder kroner hvert år i nettleie.

Bruker de virkelig 1,65 milliarder kroner på drift og vedlikehold av nettet i Oslo hvert eneste år?

Nei. Av den summen er det litt under halvparten som går til netteier. Resten er avgifter til staten

Sitat fra: EV666KM på fredag 20. oktober 2017, klokken 08:54
Sitat fra: Ellemelle på fredag 20. oktober 2017, klokken 07:56
Men det jeg ikke forstår er hva alle pengene går til.

La oss ta Oslo som et eksempel. Her er det ca 330.000 husholdninger. Hvis vi tipper at disse betaler 5000 kroner hver i nettavgift pr år, blir det totalt 1,65 milliarder kroner hvert år i nettleie.

Bruker de virkelig 1,65 milliarder kroner på drift og vedlikehold av nettet i Oslo hvert eneste år?
Ikke glem at strømkundene i Oslo skal subsidiere fjernvarmen i byen

Sent from my SM-G930F using Tapatalk



Nei, det skal dem ikke
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf Launch Edition nå Leaf 2.Zero
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 12:47
Sitat fra: Myrvang på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:35
Kommer også men slags GTI, husker ikke navnet, men den skal yte over 200 hester og være mer sporty men med kortere rekkevidde.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Leaf Nismo Consept du tenker på? :)

https://www.autoblog.com/2017/10/03/nissan-leaf-nismo-concept-brings-better-handling-and-aerodynamic/
#10
Model X / Sv: Utrolig lav rente?
mandag 16. oktober 2017, klokken 13:55
Sitat fra: maeivi på mandag 16. oktober 2017, klokken 13:07
Kunne vel kanskje googlet, men velger istedenfor å bare spørre her. Har det vært en slik rentekampanje tidligere eller er dette første de har hatt? hvis ja er det noe form for "mønster" på hvor ofte etc de gjør det?

Tsjaa.. De kjørte 1.69% en god stund på alle modeller inkl P modeller en stund før dem satte ned til .25% på 75 og 90 og etter hvert 100D.

Det må jo for så vidt sies å være ett godt tilbud.
#11
Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 12:39
Sitat fra: Siggen på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:17
Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:10
Takker!

Diskuterte det med utvendig skap med installatør, men han anbefalte faktisk å legge rør rett inn gjennom grunnmur til teknisk rom.

Da får du ikke spenningsatt anlegget hvis det ikke går innom OV og måler i skapet på utsiden  ;). Overgangsordningen for fritak for NEK:399 skap er utgått og det må søkes i særskilte tilfeller til DSB for fritak.
Ja, men mest sannsynlig så ryker hele strømtilførselen i gata her når de skal i gang med byggingen, både høyspent og skap og alt. Så det vil jo være naturlig at de kobler eksistere bebyggelse på nye skap (sannsynligvis med eksisterende kabel. Kan jo ikke tro at de da vil kreve utvendige skap for alle sammen? Tanken min var da at hvis jeg har klar trekkerør så kan jeg få koblet på en ny kabel på 4x50 i stedet for den gamle 3x16...

Ja, kan se jeg svarte litt kjappt der..

Er skap eldre en teknisk levetid for reinvestering så blir de nok byttet, hvis ikke er det rent tap for netteier og mindre handlingsrom fra NVE påfølgende år.

Har du 3X16 så trenger du vel ikke bytte til ny 4X50? Antar det er PFSP som ligger i dag så den funker fint til TN fordeling den.

Spørsmålet her blir hvordan måleren til leiligheten er montert i dag og hvordan du ser det for deg i fremtiden. For vil du legge den over på egen tilførsel utløser det krav om Nek 399 skap.

Men finner netteier ut at det er lurt å bytte din stikkledning også så vil det kanskje være en ide å få leiligheten over på egen stikkledning?

Generelt kan man si følgende:
Mindre arbeid i målepunkt(økning av OV på eksisterende kabel/1-3fas osv) - ikke Nytt Skap
Ombygging luft til kabel - ikke nytt skap
Hybel/leilighet med egen tilførsel - Nytt Skap
Utvidelser og endringer der det må byttes stikkledning - Nytt Skap
Renovering av anlegg der det etter renovering tilfredstiller NEK 400:2014 krav så må det i de aller fleste tilfeller monters skap.
#12
Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:10
Takker!

Diskuterte det med utvendig skap med installatør, men han anbefalte faktisk å legge rør rett inn gjennom grunnmur til teknisk rom.

Da får du ikke spenningsatt anlegget hvis det ikke går innom OV og måler i skapet på utsiden  ;). Overgangsordningen for fritak for NEK:399 skap er utgått og det må søkes i særskilte tilfeller til DSB for fritak.
#13
Sitat fra: gr på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:14
Har ikke leid ut siden våren på grunn av ombygginger, og i sommerhalvåret er det ingen tegn til lunk engang, men nå nærmer vinteren seg, og ikke minst levering av Model X, så da var det på tide å trille i gang dette igjen. Det viser seg at alle tre fasene ligger i boks på yttervegg, men er ikke ført inn, så jeg må ha ny inntakskabel, men det er forholdsvis kurrant. Det som er kjipt er at stikkabelen til tomta mi er kun 3x16mm2, så først fikk jeg beskjed om max 3x50A, men installatør har nå klart å få godkjent 3x56A. Det høres ikke ut som det er håp om å strekke strikken lenger. Og med IT-nett så er ikke det så forferdelig mye å skryte av. Får håpe det går an å få fordelt dette på en grei måte, også med tanke på leilighet, og få det til å fungere.

Har gravemaskin og kunne grøfta bort til skap, men tror jeg heller legger trekkerør når vi skal bygge om/grave opp alt nå, og lar den ligge nedgravd ved tomtegrensa med tanke på fremtidig oppgradering. Det skal bygges ut rundt 150 boliger rett ovenfor meg, så jeg regner med det blir lagt opp TN-nett der. Får prøve å snike meg med på det lasset når den tid kommer. Noen som vil mene noe om størrelse på trekkerør, større enn 50mm? Vil også legge opp til fiber.

Du må legge 110mm trekkerør til inntakskabelen. De aller fleste netteiere følger REN 4100.

Du kan lese mer om det her: http://www.skagerakenergi.no/dav/7898269e8f.pdf
#14
Model S / Sv: Spoiler
mandag 09. oktober 2017, klokken 20:52
Sitat fra: Daniel80 på lørdag 19. august 2017, klokken 22:07
Hvordan festes den? Lim eller skruer?

Jeg brukte 3M VHB dobbelsidig tape.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
onsdag 04. oktober 2017, klokken 11:36
Sitat fra: TM på onsdag 04. oktober 2017, klokken 06:59
Det bør vel ikke være noe problem å få 32A 400V 3-fas hvis man har et anlegg som er dimensjonert for det. Det er vel skjevbelastning ved 1-fas 32A de ikke vil ha ? Men det kan bli dyrt hvis / når det innføres effektavgift og de færreste trenger mer enn 16A 1-fas hjemme. Og jo større batteri (buffer), desto lavere ladehastighet trenger man da med mindre man kjører over 20 mil daglig.

Dimensjonering av ditt anlegg har ingenting å si så lenge foranliggende nett ikke takler det. Da er det du som må bekoste netteiers oppgradering. Så kan en være heldig at teknisk levetid og reinvesteringstid er oppfylt og du slipper unna med en brøkdel av prisen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA