Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kbn

#1
Dekk / Felger / Sv: dekktrykk
onsdag 06. juni 2012, klokken 08:50
Eg justerte opp trykket til 2,8 bar etter å ha skifta til sommardekk, etter å ha lese om dekktrykk vs. køyrelengde på dette forumet.
Kombinasjonen av dette gjorde at gjennomsnittsforbruket vårt gjekk ned frå 0,18 kWh/km til 0,16 kWh/km.

Og framleis veldig komfortabelt å køyre leaf med det dekktrykket!  ;D
#2
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Hets og sjikane
onsdag 16. mai 2012, klokken 13:15
Sitat fra: kvignes på mandag 14. mai 2012, klokken 13:17Det høyrer med til historia at hurtigladaren på Aksdal var ute av funkjsjon, og eg måtte lada med 10A i fire timar, før eg kunne luska meg innover til Ølen i sekstida i dag...

Gratla med flott svart glis! Men kjem du deg ikkje til Ølen(svåg?) uten hurtiglading Kåre? Eg køyrer til Nedre Vats som er nokre skarve meter kortare, med 3 strekar igjen. 8)

Men kjekt å vite at det (i teorien iallefall) er komen hurtigladar på Aksdal!

Synd å høyre om slike opplevingar... Har nok vore heldig sjølv og bare møtt blide damer i luka på mine turar over fjorden.
#3
Carwing / Sv: Software versjoner
onsdag 14. mars 2012, klokken 18:09
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 13. mars 2012, klokken 23:43kart som inneholder tunnellen til Finnøy (Hint: den undersjøiske tunnellen åpnet 30.10.09 og fantes i alle fall på kartet i Mitsubishi Outlander kjøpt august 2010).
Map Version:11/06/27/01 (Som Ålgårds Auto leverte vår Leaf med) har Finnøytunnelen.
(Trur ikkje kartet har fått med seg at norges mest lukrative fotoboks(ar) ligg der inne... Men dei er uansett brent inn i analogt minne ;D)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Energy Economy
lørdag 10. mars 2012, klokken 20:21
0.18 kWh/km etter 1700 km / 1 snau måned.

Køyrer gjennom 1-3 fjordtunnelar kvar gong me skal av øya, 200m ned/opp i kvar.
Alltid ECO, klimaanlegg av (utanom av og til når det doggar), men svidd bacon, varme fingrar og musikk på.
For det meste 80 km/t på landeveg.
#5
Carwing / Sv: Software versjoner
lørdag 10. mars 2012, klokken 19:51
Fekk brev frå Nissan Norge i dag der dei anbefaler å ta kontakt med forhandler for å få softwareoppgradering. Ser ut som at dette muligens går ut til alle Leaf'ere, siden eg allereie har forholdsvis ny versjon (?).
Ikkje kjempefan av verken carwings eller alarmpipelydar, så kjem ikkje til å springe og oppgradere med det første. :P

---
Gjelder:
- Omprogrammering av Lithium-ion batteriet for å bedre batteriets ladetidsberegning for kunder som lader bilen mens klimaanlegget er i drift.

- Omprogrammering av bilens styringsenhet (VCM) for å legge til funksjon for alarm (summelyd) dersom førerdøren er åpen og girspaken ikke er satt ordentlig i stilling P (parkering).

- Omprogrammering av telematikkenheten (TCU) for å legge til en funksjon for bedret nøyaktighet for visning av rekkevidde for smarttelefoner og andre enheter via CARWINGS.
#6
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
lørdag 10. mars 2012, klokken 15:18
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 08. mars 2012, klokken 22:40
Hvorfor du holde trafikken?

Er det ikke bedre å slippe bøter og heller holde fartsgrensen?
Godt spørsmål! Du har sjølvsagt rett, og det var mest meint som ein observasjon/hjertesukk.

Las meiningsutvekslinga lenger framme i tråden, er i teorien på langt veg enig med deg, men sjølv sliter eg med å køyre under fartsgrensa med kø bak. Spesielt på landevegar der det ikkje er mogleg å køyre forbi. Veit altfor vel korleis det kan vera å ha dårleg tid... Med hensyn til både eige og andres stressnivå er det ofte "enklare" å flyte med trafikken enn å senke farten, og spesielt etter me fekk Leaf har eg funne glede i å finne roen når eg køyrer.

#7
Carwing / Sv: Software versjoner
lørdag 10. mars 2012, klokken 14:56
Sitat fra: Bil2 på onsdag 07. mars 2012, klokken 19:16
Rart det skal være så mange ulike kombinasjoner av firmware, og at det bare er noe som oppgraderes.
Har en bil som er registrert i midten av februar 2012.
Boot Ware (NK1):158
Application (NK2):158
Audio Unit Software:067
CAN uCOM Software:018
Front Display Software:030
BOLERO Software:00.05
Bluetooth Firmware:C230
Voice Recognition Engine:925-123-000
Voice Synthesis Engine:5.0.0.3-PS-P2
Voice Recognition Grammar Version:00001080
Voice Synthesis Data Version:00002000
Record Data Version:00001020
Part Number:3ND0E
Switch Software:030000
TCU Software:3ND0000627
Map Version:11/06/27/01


Har eksakt samme versjonar som dette, levert 15.02.2012 frå Ålgårds Auto.
#8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
torsdag 08. mars 2012, klokken 21:50
Sitat fra: Finnøy på torsdag 26. januar 2012, klokken 00:13
Har testet litt mer inntil jeg havnet i skilpaddemodus: klarte nøyaktig 81 km med 6 undersjøiske tunneller og avsluttet med 6 runder a 1 km på relativ flat vei inntil skilpadden dukket opp. Dette var med veldig lite bruk av varmeapparat og forsiktig gasspådrag i oppoverbakker. Vil anta at komfortdistanse er ca 70km med en del oppoverbakker og bruk av varmeapparat, spesielt på dager med regn og dugg på vinduene. Er strengt tatt veldig skuffet mhp. kort rekkevidde på vestlandsveier med oppoverbakker.
Samtidig ser jeg at på "flat vei" burde de teroretiske rekkeviddene kunne stemme: Nedover flate Jæren har jeg kjørt 125 km på en tur og hadde fortsatt 4 streker og 67km igjen på guessometeret.

Rekkevidden er vel det einaste som me og er mindre enn kjempenøgd med på leaf'en.
Kjem litt lenger enn dette sjølv, men då køyrer eg så snilt eg kan (og samstundes halde trafikken), og mininimalt med varmeapparat.

Har køyrt frå Finnøy ned til Vigrestad (3 tunnellar + flate Jæren) og opp til Vats (1 tunnell + HAUGalandet), får 12-13mil rekkevidde i vestlandsvinterver (0-5C og regn/sludd). Hadde håpa på helst 15mil med finsleg køyring, menmen...

Om eg held 70-75km/t i staden for opp til 85km/t kjem eg 13mil+. Problemet er bare at på landevegane i Rogaland må ein som regel ha minst 85km/t for å halde trafikken! Har nesten begynt å bli glad i (70)-skilt...  ;D
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Antall leverte biler
torsdag 08. mars 2012, klokken 20:37
Sitat fra: Finnøy på mandag 05. mars 2012, klokken 23:12
Sitat fra: Elmo på torsdag 01. mars 2012, klokken 23:27
Sitat fra: Finnøy på torsdag 01. mars 2012, klokken 23:04
Bildet er fra jobben i dag på plassene reservert for el-biler.

Har den til høyre EL-16xxx ???   Tror jeg ikke jeg har sett før.

Hei, det er flere EL 16xxx i Stavangerområdet. Den til høyre har et registreringsnummer som er nesten 1000 høyere enn mitt sølløv som ble levert 18. nov i fjor.

Kjører blå EL-1605x, som blei henta på Ålgårds Auto 15.februar.
Den bur på Finnøy til dagleg den og.  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA