Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbirger

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
lørdag 20. februar 2016, klokken 19:52
Kilometertelleren står nå på 146000km. Vi mistet en bar ca på130000. Ellers er bilen helt grei fortsatt. Rekevidden er dårlig nå om vinteren, men det er vel ikke noe nytt. Synes rekkevidden ble en del dårligere utover høsten 2015, vil anta at reduksjonen er omtrent 15% eller noe slikt. (Har forsøkt å sjekke batteriet med Leaf - spy, men det fikk jeg ikke til å virke...)
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
mandag 22. juni 2015, klokken 08:47
128411 km er tilbakelagt siden desember 2011. Har ikke market noen endringer I batterikapasiteten. Generelt ingen problemer med bilen
#3
Ja, etter 100000km i elbil på østlandsområdet må jeg dessverre si meg 100% enig. I går skulle jeg lade på ABB i Oslo, og der fungerte det ikke å starte ladere med SMS. Jeg kjørte videre til Mc Donald Furuset, og selvsagt: Laderen fungerte ikke. Etter kontakt med kundeservice ble det også avklart at laderene ved McDonald og Nissan i Ski også var ute av drift. Kjørte da videre til Nissan Lillestrøm, men den ladere var innenfor avlåst området. (Har ikke opplevd det noen gang før på Nissan sine ladere.)
For å være helt ærlig, så er jeg ikke veldig overrasket. Slik må det jo gå når man setter opp enkeltstående ladere. Men det er litt trist at vi etter flere år med elbiler som kan hurtiglade, så kan vi fortsatt ikke planlegge en tur som avhenger av hurtiglading. For meg gikk det greit akkurat denne ene dagen. Men det sier seg selv at hurtigladere som ikke virker skaper mye frustrasjon, og dette setter nok en kraftig demper på salget av elbiler.

#4
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...
fredag 30. mai 2014, klokken 00:18
Da må noen først forklare meg hva Leaf Spy er? :D
Jeg har fulgt servicer fra Nissan, så jeg skal ha siste oppdatering, men jeg vet ikke hva den heter.
#5
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...
torsdag 29. mai 2014, klokken 23:47
Hei!
Synes dette var veldig overraskende. Vi har nå kjørt en Leaf 2011 94000km, og vi har ikke merket noe endring i kapasiteten enda. Jeg har ikke fått målt dette nøyaktig, men vi har i allefall ikke mistet noen kapasitetsbarer enda.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
torsdag 19. desember 2013, klokken 21:00
Sitat fra: Larobeaa på lørdag 30. november 2013, klokken 20:22
Det var gledelig lesning :D.
Lader du ofte til 100%?
Ja, jeg lader alltid til 100%. (Har aldri brukt ladetimeren) Har hurtigladet mange ganger, og er ofte helt nede på "skilpaddemodus", så ofte faktisk at Skilpadda har fått navnet: "Chelly" av barna i baksetet. :-*
Så jeg har med andre ord ikke fulgt rådene jeg fikk da jeg kjøpte bilen. Neste gang batteriet er tomt, tenkte jeg å måle antall kWh som laderen dytter inn i batteriet. Da får jeg sjekket eksakt om noe har endret seg siden bilen var ny.
Har som nevn ikke merket noen endringer i rekkevidden, og vi runder 80000 km ganske snart.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
lørdag 30. november 2013, klokken 20:19
Vi har nå hatt bilen i 2 år og kjørt 78000km. Har ikke merket noen endring på rekkevidden.
#8
DRIFTSBATTERI / Sv: Km Stand og Batterikapasitet
onsdag 05. juni 2013, klokken 21:04
59000  km siden Desember 2011. Jeg kjører daglig til Sarpsborg fra Enebakk. Har ikke merket noen forskjell på rekkevidden. Synes nesten at den har blitt bedre  ;) men det er vel bare jeg som har blitt flinkere til å kjøre økonomisk.
#9
Andre elektriske doninger / Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
tirsdag 18. desember 2012, klokken 20:37
Jeg kjøpte elektrisk snøfreser av type Ikra. Denne er på 2000W og tilkobles via vanlig stikkontakt. Synes denne fugerer helt greit. Litt styr med skjøteledningen, men fordelen er at freseren er lett og enkelt kan løftes opp på verandan ol. Kan absolutt anbefales, men det er viktig å huske på at den ikke er så kraftig som vanlige snøfresere, og derfor bør man ta snøen mens den er "fersk"
#10
Model S / Sv: Reservert Tesla Model S - refleksjon rundt valget
mandag 23. juli 2012, klokken 22:00
Hei!
Interessant å lese ditt inlegg! Selv har jeg en Leaf og har reservert en Model X, som skal erstatte Audien...
Slik jeg har forstått det, så er det Toyota og Daimler som står bak Tesla. Så jeg tror ikke det er noen grunn til å frykte soliditeten til Tesla. Å lansere et nytt merke er nok heller et strategisk valg fra de store produsentenes side.
Når det gjelder dette med at avgiftene på elbiler, så mener jeg at det er en utbredt misforståelse at disse skal endres i nær fremtid. Faktum er at alle politiske partier i Norge støtter avgiftsfordelene og ønsker en elektrifisering av bilparken. Derfor vil ikke dette endre seg med det første. Prinsippet om av forurenseren skal betale for de kostnadene man påfører samfunnet vil også gjelde i fremtiden. Derfor er jeg overbevist om at fossilbiler aldri kommer til å bli lønsomme noen gang.
Noe massivt verditap tror jeg heller ikke vi skal frykte. I fremtiden vil bomprisene stige(øker januar 2012), oljeprisen vil sannsynligvis  stige, og infrastrukturen for ladbare biler vil bli bedre. Alt dette vil bidra til at elbilene holder seg godt i pris, men å kjøpe fossilbil derimot er for risikosport å regne...
Det eneste som bekymrer meg med Tesla, er at den ikke kan benytte Chademo Hurtiglading. Hvis vi om 2 år har et komplett utbygd hurtigladernett her i landet som Tesla ikke kan bruke, så er jo det en aldri så liten fadese. Men jeg håper at dette blir gjort noe med. Det beste løsningen må vel være at bensinstasjonene etablerer hurtigladere. De er lett tilgjengelige og kjenner bilistenes øvrige behov.

Så det var noen tanker en kveld midt i ferien, (Skal forresten til Danmark med Leafen om et par dager det blir jo spennende) håper du ble litt avsappet med tanke på Teslaplanene..
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA