Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hfosse

#1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Airbag lamp
mandag 28. mai 2012, klokken 22:58
Does anyone know where I could get a hold of this "official" software? I also have an AirBag to reset :)
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: BMS prosjektet
fredag 04. mai 2012, klokken 22:15
Da har jeg fått bygget sammen nok av moderkortet til å kunne utføre kommunikasjon, samt fått bygget med 2 prototyper av slavekortet.
Det ser faktisk ut til at det virker :)
Er en hel del til av software som må skrives / tweakes, men nå nærmer det seg med stormskritt :)
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: BMS prosjektet
onsdag 18. april 2012, klokken 09:11
Litt usikker på hvor varmt det vil bli, er ikke rare effekten som skal brennes av.
Totalt blir motstanden på 12 ohm, som ved 3.6v blir 3,6/12*3,6=1,08Watt
Har planlagt å legge balanserings strømmen på 0.5amp for å kunne balansere cellene slik at dem blir liggende innenfor 20mV.
#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: BMS prosjektet
tirsdag 17. april 2012, klokken 21:26
Joda, BMS prosjektet pågår for fullt det.
Har ikke skjedd så mye spennende å skrive om enda, venter på en hel haug med deler til slavekortene.
Fant noen feil i det første kortet jeg fikk tilsendt, så etter noen timer med tuning, ser alt ut til å stemme.
La også til en ekstra sikkerhets anrettning, så nå hvis mikrokontrolleren på slavene går løps, lades cellen ut til maks 2.2v (i teorien)
Nye kort gikk i posten i dag, så har dem vel om en ukes tid tipper jeg.

Eller var jeg en tur innom Electrolux, og der ble jeg litt frelst av HiPower LX-100 cellene.
Fikk også titte litt på de slavekortene han brukte, så fikk noen idér til.
Så nå har jeg laget et kort som passer til HP cellene :)
La ved et bilde av den nye slaven for gøy :)

Ellers så har jeg funnet ut hvordan alt skal kommunisere med bilen og dens enheter. Så litt mer dobbelsjekking, så lager jeg ferdig BMS kontroller kortet også.

BMS boksen tar jeg gjerne imot :)


#5
Da var kabelbunten fikset, var mindre skader enn fryktet, 9 kabler med ødelagt isolasjon, og bare en som måtte skjøtes :)

Sentrallåsen er også på plass. Gjorde litt anderledes med kablingen enn HMA gjorde. Jeg brukte en 7 leder kabel som vanligvis blir brukt til tilhengere som føringskabel mellom dør og bil.
Ble i grunnen fornøyd med installasjonen :)
#6
Til alle dere som har planlagt å gjøre dette. Se vedlagt bilde....
Plassen merket med rødt er ikke en god plass å borre. Det resulterer i at det kommer masse kobberspon ut :(

Så nå må hele dashbordet ut, og en stor kabelkveil må inspiseres, skjøtes og isoleres.... Der røyk denne påsken :(
#7
Handlet fra Rclick for 2 uker siden, da fikk jeg RN30 bladet.
Den finnes ikke i pakken med sentrallåsen, så du må kjøpe løse blader i tillegg.
kostet et par pund ekstra
#8
Fantastisk patent.
Dette så ut til å gjøre jobben veldig mye enklere en tidligere! Kudos til den :)
#9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: BMS prosjektet
torsdag 29. mars 2012, klokken 16:08
Oppdatering:
Da har prototypen til slavekortet kommet i posten.
Til min store forskrekkelse har dem klart å gjøre en feil slik at ørene som skal på batteripolene blitt feil.

Skulle ha vært en 14mm padde med 7mm hull, har i stedenfor blitt til et 14mm hull :(
#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: BMS prosjektet
lørdag 17. mars 2012, klokken 04:52
El Rayo: Balanseringsmotranden R14 som jeg har valgt er 10 ohm. Balanseringen starter ved 3.55 volt noe som gir en bypass strøm på 0.355amp (1.26watt)
Spenningen på 3.55volt er satt i software, så enkel å forandre hvis annet er ønskelig. Transistoren TIP31C fra fairchild tålet 3 amp kontinuerlig hvis den får nok kjøling. Banen på kretskortet har en kalkulert motstand på 0.0119057 ohm og tåler 6.5 amp med mindre enn +10 graders varme økning

HMA: Jeg har ikke implementert jordfeil detektering, kan godt skrive det inn på ønskelisten :)

Tanken var å lage en enkel BMS som gjør det en BMS skal gjøre, passe på batteriene, lading og signaler til bilen.
Det blir lagt ut en RS232 port slik at  de som ønsker kan enkelt få ut den informasjonen de selv ønsker på en enkel måte.

#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: BMS prosjektet
fredag 16. mars 2012, klokken 17:09
Planen min var å gjøre den så kompatibel med en Think som mulig.

En del av funsksjonene som er på plass:
* Automatisk ReGen funksjon ved celle spenning under 3.65volt
* DC Lav effekt ved under 10% gjenværende SoC (Redusert motor effekt)
* PWM utgang til energimeteret i instrumentpanelet
* RS232 utgang i ODB kontakten
* CAN bus tilkobling til en Elcon lader for å styre ladingen. Da kan kontakten stå i hele tiden.
* Individuell cellebalansering med optisk isolasjon for kommunikasjon mot kontrolleren
* logging av alle cellespenninger, informasjon om høyeste og laveste cellespenning, pakkespenning etc.
* Alle kontrollutanger slik som systemfeil, vedlikeholdslading etc.
* Video utgang slik at har man en skjerm i bilen, får man opp informasjon der (Lånt ide'n av Peter Perkins)
* i2c ingang for temperatursensorer. Inntil 128 sensorer kan benyttes


Ser for meg en del labbing på pulten før jeg sette den i bilen :)
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / BMS prosjektet
fredag 16. mars 2012, klokken 15:55
For en liten tid tilbake kjøpte jeg meg en Think Classic.
Denne var uten batteripakke og uten lader, så da var prosjektet mitt igang.

Prosjektet mitt går ut på å lage en ny BMS for LiFePo4 batterier som gir samme signalene som den gamle BMS'n i form av signaler
Den skal også styre en lader ifra Elcon via CAN bus slik at man får ladet riktig.

BMS Controlleren
Prototype kretskortet til kontrolleren er nå ferdig, den er tilpasser kretskortet til Actia BMS'en slik at den passer i orginal boks.
Det er også lagt opp til bruk av eksisterende kabel harness med få enkle grep

BMS slaven er også ferdig:
Denne er tilpasset CALB 90ah batterier, inneholder balanserings motstand og det hele :)

Alt er nå sent til kretskort fabrikken, så om noen uker kommer dem nok i posten.
I mellomtiden får jeg skrive videre på kildekoden til mikroprosessorene

#13
Er på jakt etter to celler av typen WB/TS-LYP90AHA.
Har prøvd å google litt på leverandører i Norge, men uten hell.

Noen som har to dem ønsker å selge, eller finnes det noen butikker i Norge som selger dem?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA