Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - johncl

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Voss
torsdag 02. juli 2015, klokken 12:41
Ser at elbil.no sin artikkel på ladestasjoner påstår at det koster penger å lade på Voss?!?

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3585-sa-mye-koster-det-a-hurtiglade-elbil

Var ingen info om betaling på Amfi hurtigladestasjonen i hvertfall.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Voss
mandag 29. juni 2015, klokken 09:14
Fikk ladet fint på Amfi begge veier - men jeg måtte vente 10 minutter før jeg fikk tilgang ved første lading. Merket også at det går raskt å hurtiglade til 80%, men betydelig lengre tid for 10% ekstra.

Kan forøvrig anbefale Hotel Ullensvang, et skikkelig flott hotell og flott natur! :) - Det kostet vel å merke 150 kr. for å få en ladeplass der over natten.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Voss
søndag 21. juni 2015, klokken 22:06
Gammel tråd dette her men jeg skal kjøre min første tur fra Bergen til Voss om en uke og trenger lading der da jeg skal videre ned til Ullensvang. Slik jeg har forstått det er det en hurtiglader utenfor Amfi. Vet dere om denne er gratis eller koster det noe å lade? Og koster det noe å lade på vanlige punkt der (16Ah)?

Ladestasjoner.no nevner også at det er en Chademo punkt på Rokneparken også men det kommer ikke opp noe info når jeg trykker på denne - eksisterer den fremdeles?

Man må vel regne med en del ekstra tid på å vente i kø hvis man er uheldig med når det er folk der så et alternativ hadde vært greit, om da ikke det minste muligheten til å lade på 16Ah der en stund mens man kikker seg litt rundt i Voss.

Det er 150 km totalt fra der jeg bor til Ullensvang så en lading må jeg nok uansett gjøre, men hvor mye bruker man fra Bergen til Voss?
#4
Lurer på når det blir obligatorisk å skrive inn noe om status (SOC) på batteripakken når man skal selge den? Dette har uten tvil mye å si for en kjøper av brukt elbil. Hadde glatt sjekket dette med en OBD-II dings hvis jeg skulle kjøpt brukt i dag.
#5
Elbil og økonomi / Sv: Autolease og verditap
fredag 30. januar 2015, klokken 10:43
Sitat fra: brekken på fredag 30. januar 2015, klokken 10:22
En lite notat angående verditap bare. Det overrasker meg stadig at flere private på FINN forsøker selge Leaf'en sin for mer en den koster ny..

Har sendt melding til flere på finn.no og informert de om at prisen ikke henger på greip - flere svarer de betalte mye mer for den når de kjøpte så de blir litt overrasket. Det er nok sant at første runde med Leaf var litt kostbar (slik nesten alle nye modeller er første året), men Leaf Acenta har vel vært nede i rundt 230.000 kr i over et år nå og er vel mer representativ som grunnlag for verdifall-vurderinger i fremtiden. Det er veeeldig mye bil man får for pengene med tanke på de lave driftskostnadene.
#6
Elbil og økonomi / Sv: Autolease og verditap
torsdag 29. januar 2015, klokken 15:25
Legger ikke leasing opp til at de får inn igjen bilen etter 3 år og må selge den? Verditapet per år blir jo naturligvis mindre når man sprer det over mange år. Med tanke på at jeg hadde den forrige i 12 år så bryr det meg ikke mye - bilen kommer til å være veldig mye billigere enn enhver fossil over denne levetiden. Sannsynligheten er svært liten for at jeg bytter bil igjen om 2 år (Leafen er 1 år gammel nå).

Jeg tror folk med fossiler bør bekymre seg mer om verdien på deres biler etter 10 år med tanke på fremtidig oljeutvinning og tilgang til drivstoff. Man har jo ingen aning om hvor lenge Saudi Arabia kan fylle markedet med rimelig olje - da de egentlige reservene er statshemmelighet. Det står ikke så bra til med Norsk oljeutvinning heller i fremtiden:

http://crudeoilpeak.info/global-peak/norway-peak-oil

Dagens lave oljepris er ikke veiledende for fremtiden, selv om det er fristende for mange å anta dette.
#7
Dekk / Felger / Sv: Mangler jekk?
onsdag 28. januar 2015, klokken 14:45
Huffda, beklager, jeg burde søkt på forumet først ser jeg. :)

Dette var smålig av Nissan - selv om jekken er billig burde jeg da i det minste bli advart av Sande Auto i Drotningsvik om at det ikke fulgte med jekk. Selv har jeg alltid skiftet sommer/vinter hjul selv så dette kom virkelig som en overraskelse. Ikke desto mindre overrasket ble jeg at nøkkelen til å skru av boltene ikke passet på boltene jeg fikk med vinterdekkene. Etter så mange år så trodde jeg virkelig bil-bransjen hadde blitt enig om så fundamentale ting.

En del kommenterer dårlige jekker som følger med. Vel, den jeg fikk med gamle BMW'en min funket ypperlig i de 12 årene jeg hadde den bilen. Var ikke store saken men gjorde susen.
#8
Dekk / Felger / Mangler jekk?
onsdag 28. januar 2015, klokken 12:13
Hei, da jeg skulle skifte dekk på Leaf'en min i det vinteren kom så oppdaget jeg til min forbauselse at det ikke var noe jekk med bilen? Den skulle i henhold til tegningen ligge under dekselet til venstre i bagasjerommet.

Er den optional? Eller har SandeAuto glemt å legge den tilbake etter å ha tatt den ut?
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
fredag 23. januar 2015, klokken 09:30
Da fikk jeg brev fra Sande Auto og de nevner eksplisitt i brevet at de har en prisgaranti at de vil matche beste servicepris - så da spørs det om de vil matche Flesland Auto da. Mulig jeg ikke bryr meg og bare går rett til Flesland da det også er nærmere der jeg bor (win win). :)

Er folk fornøyd med de?
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Bakdører låst....
torsdag 22. januar 2015, klokken 15:33
Det er en del plastic fantastic på Leaf'en ja så man skal være forsiktig på hvor man nøkker i ting og tang.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Bakdører låst....
torsdag 22. januar 2015, klokken 12:23
Alle dørene mine har frosset seg fast et par ganger allerede. Var redd jeg skulle rive i stykker noe gummi så jeg startet oppvarming fra telefonen og ventet litt. :)
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Historikk-skjermen, ingen informasjon
torsdag 22. januar 2015, klokken 11:28
Var nesten fristet til å lage en mockup av et bedre grensesnitt for hele greia og sende til Nissan som "proof of concept". :) - De trenger utvilsomt noe hjelp av noen som kan kode grensesnitt.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Historikk-skjermen, ingen informasjon
torsdag 22. januar 2015, klokken 10:10
Forøvrig viser dette skjermbildet et godt eksempel på hvor dårlig Leaf sitt UX (User eXperience) team er. Når man skal vise en graf så er det viktigste å gjøre plass til grafen i høyden. Skjermbildet har mye rot rundt og ikke fokus på å vise selve grafen i dette tilfellet.

Av andre dårlige grensesnitt funksjoner er alt for mange trykk når man skal ringe noen. Man har heller ikke fått plass til hele alfabetet for å søke opp folk i telefonlisten og må trykke page down for å se slutten av alfabetet.

En annen plagsom "feature" er at hvis man går inn i en katalog på USB minnepinnen og velger en låt så hopper den ut av katalogen så man har ikke mulighet til å velge en annen sang i katalogen uten å måtte trykke seg inn i katalogen igjen.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Jeg liker
tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:36
Jeg liker stillheten når jeg skrur av ventilasjonen (ikke så ofte på denne siden av året). Jeg digger at det er varme i rattet. Jeg liker at jeg bare bruker ca 200 kr i strøm i måneden som "drivstoff". Jeg liker at det ikke stinker prump når den står på "tomgang" i boligstrøk/barnehage/skole. Jeg liker at på et år har jeg spart miljøet for mellom 1-2 tonn CO2 kontra en fossil.
#15
Carwing / Sv: Ny programvare
mandag 19. januar 2015, klokken 15:22
Hm, ja jeg så på pris-tråden her at Flesland Auto hadde meget hyggelige priser. De vil vel også kunne gi noe feedback på om bremseservicen trengs også?

Rattstamme? Er det noe trøbbel?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA