Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars C. Krogenæs

#1
Avansert: Batterier og Lading / Flere faseledere?
onsdag 01. november 2017, klokken 20:53
I NEK 400:722.531.2 Står det:
Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A.

Ved strømforsyning med flere faseledere og hvis egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelse mot DC feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B.


Når er det man bare bruker en faseleder? Er det ved et 400v anlegg, der man kobler L1 og N?

Betyr det at det ikke er krav til jordfeilbryter type B i enfas lading på 230v i et TN anlegg?
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Europeisk lynladenettverk
onsdag 01. november 2017, klokken 13:07
Sitat fra: m0nkey på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:37
Men vent litt, sier ikke Haugen Ihle i videoklippet at det bare er å koble til kabelen så starter lading?
Det vil si at vi ikke trenger brikke og trykke på knapper for å starte lading.

Denne muligheten har ligget i CCS systemet siden tidenes morgen, (altså i noen få år). ChaDeMo har ikke denne muligheten.  ABB har nå sin "Autocharge" klar. Her gjenkjennesbilens ID nr. Dermed legger man inn kort en gang, og så er det bare å plugge i. Deretter starter lading slik som hos Tesla. Fastned har dette allerede på sine hurtigladere.

https://blog.caranddriver.com/express-lane-dc-fast-charging-will-soon-skip-a-time-consuming-step/

Jan Haugen Ihle er tidligere Fortum Charge & Drive-leder, men nå altså sjef for de store tyske bilmerkenes satsing på ladestasjoner i Norden. Tittelen hans i innslaget var dermed ikke oppdatert, evt. har han ikke sluttet i Fortum enda....
#3
Lading / Sv: Leaf med 16A ladekabel mot schuko.
onsdag 01. november 2017, klokken 10:43
Lovlig eller ikke....

Du bør uansett ha en ladekladd du kan lade med 10A. Enten en med fast strøm, eller en med variabel.

Hvilken ladekladd fulgte med bilen?

Kjøper du ny er det lurt med en du kan endre det på. Kjøper du en brukt, kan du finne slike med fast styrke på 8A eller 10A til 1500 -2000kr.
#4
Nok en gang har politiet hatt kontroll i kollektivfeltet, og nok en gang er det et stort flertall av snikerne som kjører elbil?

Hvorfor er det så vanskelig for elbilister å følge reglene? Det er jo ikke noe mindre formildende å kjøre elbil enn å kjøre dieselbil...

https://www.budstikka.no/kollektivfelt/politikontroller/hendelseslogg/knep-kosnikere-pa-e18/s/5-55-564535
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
mandag 30. oktober 2017, klokken 14:47
Tror nok bremsene er de samme.... Men en god teori - det skal han ha :-)
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Første tester av nye Leaf
søndag 29. oktober 2017, klokken 22:54
Nå har de første journalistene fått prøvekjørt nye Leaf, og resultatene er på vei...

https://insideevs.com/2018-nissan-leaf-test-drive-reviews-verdict-is/
#7
La ut denne tråden i Ampera-e gruppen på facebook  ;)

https://www.facebook.com/groups/1008646832545286/permalink/1670742273002402/
#8
Elbiler i media / Sv: Hvorfor brukes NEDC fortsatt
fredag 27. oktober 2017, klokken 14:11
Sitat fra: sylwester på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:05
  • .........Nasjonale myndigheter må innrette beskatningen sin etter WLTP-verdier, og gjøre dette på en slik måte at det ikke slår negativt ut for forbrukerne (i praksis kompensere for økte utslippstall slik at beskatningen ikke blir for høy).

Blir jo spennende når en bil har høye NEDC utslipp og får lavt WLTP, mens det er omvendt for en annen. Hvis det skal være provenynøytralt er det jo forsåvidt greit, hvis hver enkelt bil ikke skal få justert beskatningen går det jo år skogen...
#9
Elbiler i media / Sv: Hvorfor brukes NEDC fortsatt
fredag 27. oktober 2017, klokken 13:50
Blir spennende å se hvordan bilavgiftene blir påvirket av dette. Dersom man skal følge dagens satser med samme CO2-avgift, kr/(g/km) blir de jo en voldsom økning. Men det blir jo litt tvilsomt at fordi man har brukt en "juksemetode" før, så kan man ikke gi avgift slik det var ment...

#10
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Import av Bolt
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:48
Vi har alle våre forskjellige behov. Noen kjører langt og noen kjører kort.
Vi bor i Bærum og har hytte i Tvedestrand og Vinstra. Da kunne vi kjørt helt frem uten å stoppe for hurtiglading. 

Jeg er sikker på at Bolt med 60 kWt batteri uten hurtiglading vil være et bedre alternativ enn en Leaf for mange.

Men hver enkelt må jo se på sitt behov.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Android Auto
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:36
Jeg vil tro begge er tilgjengelig, men vanskelig å reklamere med en tjeneste som offisielt ikke er tilgjengelig enda. Det er sikkert lurt, men de burde jo kunne svare på om den er "klargjort" for dette.

Lars
#12
Det er nok helt vanlig å diskutere rabatter på debattforum.

Er i prinsippet i mot rabatter, klippekort, kjøp 5 betal for 4 - når jeg kun trenger 3, pruting, skrot en bil og få samme rabatt som om du ikke skroter bilen osv.

Synes fastpris er idealet, men hvis noen først skal få rabatt, så er det jo greit å vite hvordan man kan få det.

AGROL rabatten til Nissan har vært en vits de siste 2 årene, fordi rabatten ikke gjalt biler til kampanjepris. Alle bilene Nissan solgte ble jo solgt til kampanjepris, så det var jo bare tull.
#13
Lade hjemme / Sv: Lade hjemme - Hva må elektrikeren gjøre?
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:20
Hei

Jeg er litt bekymret for din 13A kurs :-\ Kan du se i sikringsskapet hvor tykk ledning det er på denne? Står det 1,5mm?

Du bør uansett få satt opp en ny kurs. Det innebærer ny sikring i sikringsskapet, ny kabel trekkes ut til garasje/uteplassen og enten ladeboks (anbefalt) eller en stikkontakt.

Velger du ladeboks, kan den ha innebygget jordfeilbryter typeB og du trenger da ikke jordfeilbryter typeB i sikringsskapet

Velger du kun stikkontakt, må elektriker også sette inn type B jordfeilbryter i sikringsskapet.

Jeg ville gått for egen ladeboks, og fått dette ordentlig når du først er i gang. 

Lars
#14
Legger dere opp en kurs med så mye som mulig uten å grave, lar det være en flatkabel gjennom hvert garasjebygg, kan hver enkelt koble seg inn på denne, etterhvert som man får behov. Ladere kan være slike som  Zaptec, keba, evbox eller tilsvarende, men bestem dere for 1 merke. Når såpass mange har koblet seg på, at det er mangel på strøm, legger dere inn ny kabel fra trafo og frem til sikringskap i garasjen. Da kan dere beholde ladeoplegget dere allerede har,  fra sikringskap og frem til bilene.
[attachment id=0 msg=626605]

I eksempelet over kan vi tenke oss at de røde bilene først kopler seg på, så kjøper Fru Hansen og Frk. Jensen gule elbiler, og kopler seg på. Så vil Herr Grønn kople til sin bil. I forbindelse med at han gjør det, oppgradere dere også kablen inn til sikringsskap, slik at det blir mer strøm å fordele. Da er det også klart til at resten av plassen kan få sin elektriske suppe. 
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Import av Bolt
fredag 27. oktober 2017, klokken 10:37
Bolt kan lade med 32A (230v), det er 7kW.

Med så stort batteri, tror jeg det er mange som greier seg med strømmen du har med deg fra start. Er man i knipe en gang eller to, kan man lade på semihurtigladere de få gangene det måtte gjelde. Det er jo nesten 3 ganger så mye strøm tilgjengelig som i Leafens generasjon 1. Tror det er få som har behøvd å hurtiglade 3 ganger i løpet av samme tur med Leaf.

Fravær av hurtiglading burde ikke være noen showstopper, selv om showet blir litt dårligere.

Lars 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA