Verditap. VG’s sjekk for 90 modl

Startet av Electric cars in Norway, mandag 04. november 2024, klokken 06:36

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Svk på lørdag 09. november 2024, klokken 08:34Står jo uansett «made in china» på veldig mye annet. Så spiller vel ingen rolle.
Enkleste er vel å la bil være bil og politikk være politikk.

Et slikt argument er rart. Politikk berører alt. I følge deg er det da greit å kjøpe og selge til Russland. Det er jo ikke politikk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Russland blir noe annet. Kan medele at jeg ikke drikker russisk vodka for øyeblikket.selv om den er billig og god

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på lørdag 09. november 2024, klokken 11:26Russland blir noe annet. Kan medele at jeg ikke drikker russisk vodka for øyeblikket.selv om den er billig og god
He he dette er vel dagens beste kommentar så langt  :D

Electric cars in Norway

#48
Sitat fra: automat på torsdag 07. november 2024, klokken 17:49Henstillingen om å kikke på kalenderen får du rette til de som har skrevet artikkelen. Jeg gidder ikke ta noen debatt om vinklingen på artikkelen.

Uansett så er poenget at synkende batteripriser reduserer nybilprisene, som igjen påvirker bruktbilprisene.

Tidligere førte batteriutviklingen generelt til at bilene fikk lengre rekkevidde. Nå hentes gevinsten i større grad ut i lavere bilpris.
Auto..... :+1: nå roter du vel litt..... du tåler å høre det du? I beste mening He he ;D

Du har da ikke belegg for dine påstander du skriver.... Du tror..... det er noe annet enn å vite. det du mener er en påstand..

En elbil har flere innsats faktorer som påvirker pris ut over det du mener... just saying

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 12:53
Sitat fra: automat på torsdag 07. november 2024, klokken 17:49Henstillingen om å kikke på kalenderen får du rette til de som har skrevet artikkelen. Jeg gidder ikke ta noen debatt om vinklingen på artikkelen.

Uansett så er poenget at synkende batteripriser reduserer nybilprisene, som igjen påvirker bruktbilprisene.

Tidligere førte batteriutviklingen generelt til at bilene fikk lengre rekkevidde. Nå hentes gevinsten i større grad ut i lavere bilpris.
Auto..... :+1: nå roter du vel litt..... du tåler å høre det du? I beste mening He he ;D

Du har da ikke belegg for dine påstander du skriver.... Du tror..... det er noe annet enn å vite. det du mener er en påstand..

En elbil har flere innsats faktorer som påvirker pris ut over det du mener... just saying

Selvfølgelig er det flere faktorer enn batteripriser som påvirker nybilprisen. For å ta en stikkprøve hentet jeg listeprisene fra OFV på Nissan Leaf, den elbilen som har vært lengst på markedet. Prisene for rimeligste modell er de  der batteriprisen utgjør mest, og ekstrautstyr minst, og er derfor mest relevant. Jeg syns jeg har dekning for påstanden min utfra dette. Og man betalte bare 20.000 kr mer for en 59 kwh Leaf i 2023 enn man gjorde for en 24kWh Leaf i 2011. Så er selvfølgelig ikke disse tallene justert for inflasjon.

2011 Leaf:    255 000
2012 Leaf:    255 000
2013 Leaf:    219 700 - 265 000
2014 Leaf:    219 700 - 265 000
2015 Leaf 24:  193 300    - 243 300   
2015 Leaf 30:  240 100 - 260 100
2016 Leaf 24:  195.090 - 245 090   
2016 Leaf 30:    215 090 - 265 090
2017 Leaf 24:    199 990 - 254 990   
2017 Leaf 30:    209 990 - 274 990   
2017 Leaf 40:    274 000
2018 Leaf 40:    246 000 - 295 000
2019 Leaf 40:    278 000 - 307 500
2019 Leaf 62:    346 800 - 375 000
2020 Leaf 40:    288 000 - 317 500
2020 Leaf 62:    341 770 - 385 000
2021 Leaf 40:    232 000 - 299 000
2021 Leaf 62:    310 970 - 358 500
2022 Leaf 39:    220 000 - 308 750
2022 Leaf 59:    284 000 - 368 250
2023 Leaf 39:    190 000 - 323 350
2023 Leaf 59:    274 170 - 385 050
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på lørdag 09. november 2024, klokken 17:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 12:53
Sitat fra: automat på torsdag 07. november 2024, klokken 17:49Henstillingen om å kikke på kalenderen får du rette til de som har skrevet artikkelen. Jeg gidder ikke ta noen debatt om vinklingen på artikkelen.

Uansett så er poenget at synkende batteripriser reduserer nybilprisene, som igjen påvirker bruktbilprisene.

Tidligere førte batteriutviklingen generelt til at bilene fikk lengre rekkevidde. Nå hentes gevinsten i større grad ut i lavere bilpris.
Auto..... :+1: nå roter du vel litt..... du tåler å høre det du? I beste mening He he ;D

Du har da ikke belegg for dine påstander du skriver.... Du tror..... det er noe annet enn å vite. det du mener er en påstand..

En elbil har flere innsats faktorer som påvirker pris ut over det du mener... just saying

Selvfølgelig er det flere faktorer enn batteripriser som påvirker nybilprisen. For å ta en stikkprøve hentet jeg listeprisene fra OFV på Nissan Leaf, den elbilen som har vært lengst på markedet. Prisene for rimeligste modell er de  der batteriprisen utgjør mest, og ekstrautstyr minst, og er derfor mest relevant. Jeg syns jeg har dekning for påstanden min utfra dette. Og man betalte bare 20.000 kr mer for en 59 kwh Leaf i 2023 enn man gjorde for en 24kWh Leaf i 2011. Så er selvfølgelig ikke disse tallene justert for inflasjon.

2011 Leaf:    255 000
2012 Leaf:    255 000
2013 Leaf:    219 700 - 265 000
2014 Leaf:    219 700 - 265 000
2015 Leaf 24:  193 300    - 243 300   
2015 Leaf 30:  240 100 - 260 100
2016 Leaf 24:  195.090 - 245 090   
2016 Leaf 30:    215 090 - 265 090
2017 Leaf 24:    199 990 - 254 990   
2017 Leaf 30:    209 990 - 274 990   
2017 Leaf 40:    274 000
2018 Leaf 40:    246 000 - 295 000
2019 Leaf 40:    278 000 - 307 500
2019 Leaf 62:    346 800 - 375 000
2020 Leaf 40:    288 000 - 317 500
2020 Leaf 62:    341 770 - 385 000
2021 Leaf 40:    232 000 - 299 000
2021 Leaf 62:    310 970 - 358 500
2022 Leaf 39:    220 000 - 308 750
2022 Leaf 59:    284 000 - 368 250
2023 Leaf 39:    190 000 - 323 350
2023 Leaf 59:    274 170 - 385 050

auto... OMG  ;D jeg sier som han her som sa dette  «Det er tre typer løgner: løgn, forbannet løgn, og statistikk.» 

Også Leaf liksom.... come on....

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 22:21auto... OMG  ;D jeg sier som han her som sa dette  «Det er tre typer løgner: løgn, forbannet løgn, og statistikk.»

Også Leaf liksom.... come on....

Kan du ikke komme med noen motargumenteter, fremfor å bare hevde at jeg tar feil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på søndag 10. november 2024, klokken 11:53
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 22:21auto... OMG  ;D jeg sier som han her som sa dette  «Det er tre typer løgner: løgn, forbannet løgn, og statistikk.»

Også Leaf liksom.... come on....

Kan du ikke komme med noen motargumenteter, fremfor å bare hevde at jeg tar feil.
auto... :+1: jeg skev det jo under. Det er ikke bare batterikost som avgjør pris for det er flere innsatsfaktorer. 

Å velge tidsrange med Leaf... ;D det blir for dumt for min del. Nå blir jo tidsrange uansett feil da men å velge samme tidsrange som du har gjort blir feil fordi EV markedet har hele tiden vært i endring og blitt mer modent. 

Men men hvis du blir hårsår av å få andre argumenter enn de du selv fremlegger så er det helt greit for min del. Jeg lar deg glatt vinne med ditt argument jeg - no problemas ;D 


automat

Batteripris er helt klart den viktigste enkeltfaktoren for prisen på elbiler. Og er punktet der prisutviklingen skiller seg mest fra prisutviklingen ICE-biler.

Leaf er et interresant eksempel nettopp fordi den er en modell som har vært lenge på markedet, uten så store teknologiske forandringer (utover batteristørrelse).

Og nettopp denne batterutviklingen påvirker bruktprisene negativt. Hittil har bruktbilene fort blitt opfattet som utdatert, fordi ny biler har så mye bedre rekkevidde/ytelse. Mens fremover vil utviklingen i større grad gi billigere nybilpris, som presser bruktprisene nedover.

Så var det gjennom mange år manko på elbiler i det norske markedet. Det ga kunstig høye bruktbilpriser. Denne situasjonen er det slutt på, og prisene er lavere og langt mer usikre.

Bunnsjiktet i elbilmarkedet preges fortsatt av kortrekkeviddebiler. Det kan være med på å holde prisene på rimelige biler med OK rekkevidde oppe. Men for dyre elbiler tror jeg man må regne med stort verditap.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. november 2024, klokken 08:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. november 2024, klokken 14:05Sånn Markedsføringsmessig så tror jeg få tenker på Polestar som Kina-bil fordi hovedkontoret er i Sverige, Juridisk tilholdssted er i England, og røttene er svenske. De vil derfor forbinde Polestar med kvalitet, og folk ikke er like engstelige når bilens alder nærmer seg utløp av garanti.

Personlig ser jeg på hvor bilen er produsert, og hvem som eier det. På samme vis som at jeg ser på hvor klær er produsert før jeg kjøper de. F.eks kjøper jeg ikke klær fra Swix som er produsert i Kina.

Så det meste handler om hva man bryr seg om. NIO er f.eks produsert i Kina, men har flere design kontor, bl.a både i USA og Europa, i tillegg til Kina. Og det er amerikanske selskaper som eier mye av aksjene.

Litt usikker på om jeg liker tyske biler etter å ha sett nr24 på kino ikveld

Øyvind.h

Om du ikke liker tyske biler basert på det som skjedde i Tyskland for 80 år siden bør du se på hva som skjer i USA med Musk og Trump her og nå.

På den positive siden for eiere av elbiler fra Kina har Musks bunn-nivå gjort kinesiske biler langt mer spiselige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

Sitat fra: Svk på søndag 10. november 2024, klokken 20:46
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. november 2024, klokken 08:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. november 2024, klokken 14:05Sånn Markedsføringsmessig så tror jeg få tenker på Polestar som Kina-bil fordi hovedkontoret er i Sverige, Juridisk tilholdssted er i England, og røttene er svenske. De vil derfor forbinde Polestar med kvalitet, og folk ikke er like engstelige når bilens alder nærmer seg utløp av garanti.

Personlig ser jeg på hvor bilen er produsert, og hvem som eier det. På samme vis som at jeg ser på hvor klær er produsert før jeg kjøper de. F.eks kjøper jeg ikke klær fra Swix som er produsert i Kina.

Så det meste handler om hva man bryr seg om. NIO er f.eks produsert i Kina, men har flere design kontor, bl.a både i USA og Europa, i tillegg til Kina. Og det er amerikanske selskaper som eier mye av aksjene.

Litt usikker på om jeg liker tyske biler etter å ha sett nr24 på kino ikveld

Du lærte nettopp at bobla ble laget på bestilling fra Hitler? Så da blir det ikke ID4 i 2025? Arvesynden er fremdeles aktuell!

Svk

#57
Man skal jo aldri glemme det som har skjedd.er jo en grunn til at vi markerer frigjøringsdagen årlig

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. november 2024, klokken 12:15
Sitat fra: automat på søndag 10. november 2024, klokken 11:53
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 22:21auto... OMG  ;D jeg sier som han her som sa dette  «Det er tre typer løgner: løgn, forbannet løgn, og statistikk.»

Også Leaf liksom.... come on....

Kan du ikke komme med noen motargumenteter, fremfor å bare hevde at jeg tar feil.
auto... :+1: jeg skev det jo under. Det er ikke bare batterikost som avgjør pris for det er flere innsatsfaktorer.

Å velge tidsrange med Leaf... ;D det blir for dumt for min del. Nå blir jo tidsrange uansett feil da men å velge samme tidsrange som du har gjort blir feil fordi EV markedet har hele tiden vært i endring og blitt mer modent.

Men men hvis du blir hårsår av å få andre argumenter enn de du selv fremlegger så er det helt greit for min del. Jeg lar deg glatt vinne med ditt argument jeg - no problemas ;D



Det som og er viktig i prissettingen er konkurransesituasjonen. Da Leaf ble lansert så hadde de omtrent ingen elbil-konkurrenter innen elbilmarkedet. Nå er det en haug med konkurrenter i Leaf-klassen. I tillegg får en jo stordriftsfordeler etter som produksjonen øker, og effektiviteten øker når en har holdt på en stund.

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på mandag 11. november 2024, klokken 11:45Man skal jo aldri glemne det som er skjedd.er jo en grunn til at vi markerer frigjøringsdagen årlig
Hvis man skal tenke slik så burde man ikke kjøpe Kina elbiler  ;D Kina er jo i lomma på putin

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA